Gjest Gjesta Skrevet 3. mai 2006 #1 Skrevet 3. mai 2006 Kjøpte en slik plante i går, men dama som solgte den virket ikke som hun visste noe særlig om hva slags stell den trenger. Så da prøver jeg her. Trenger den mye lys? Må den stå ved et vindu, eller går det greit om den står lengre inn i stua ca 3-4 meter fra vinduene? Hvor mye vann trenger den? Ekstra næring? Jeg har en flaske med noe gjødselgreier som skal blandes i vann og gis til planter 2 ganger i måneden fra mars til oktober. Skal jeg gi dette til denne planten? Er dette en plante som tåler litt, eller dør den med en gang dersom den ikke får optimalt med stell? Den har lite plass i potta, og jeg lurer på om jeg skal plante den om. Kan jeg gjøre det nå, eller bør det gjøres på en bestemt tid på året? Blir veldig glad dersom noen vil ta seg tid til å svare på noen av spørsmålene
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 3. mai 2006 #2 Skrevet 3. mai 2006 Ficus bør stå lyst, men beskyttet fra direkte sol (med f.eks en tynn blondegardin el.l). Den skal ikke ha mye vann, microcarpa kan tørke ganske grundig mellom hver vanning. Løft på potta og kjenn på vekten - kjennes den lett, så er den tørr, kjennes den tung, så er den fuktig. Gjødsel 1-2 ganger i mnd, avhengig av hvor ofte du trenger å vanne. (Ikke gjødsel hver gang) Skal du potte om, bør du potte om nå eller vente til februar igjen. Microcarpa brukes forøvrig ofte som bonsai, så den tåler både å stå i liten potte og behandles generelt dårlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå