Anna O Skrevet 3. mai 2006 #1 Skrevet 3. mai 2006 Jeg lurer på om det er noen andre som har noen etiske betenkeligheter med diamantsmykker? Etter å ha lest om hvordan diamanter har vært en kilde til så mye lidelse i Afrikanske land, har jeg og samboeren bestemt oss for å ikke ha diamanter i en eventuell giftering. Diamanter har finansiert kriger, og bidratt til massakrer og vold. Alt pga. ønske om makt og rikdom. Jeg tenker da: burde man støtte en diamantindustri som bidrar til tusenvis av menneskers lidelse? Jeg mener ikke å tråkke vordende bruder på tærne med dette innlegget, og ønsker ikke å gi noen dårlig samvittighet. Lurer bare på om det er noen andre som har tenkt det samme? Det skal visstnok være innført et system for sertifisering av diamanter, slik at man kan kjøpe diamanter man vet ikke stammer fra krigsherjede områder. Men har hørt at det jukses mye med dette, og at man ikke kan være sikker. Jeg visste ikke noe om dette før nylig. Ble litt dårlig av å lese om det. Så mye lidelse bare for at vi skal få noe pent og skinnende å vise fram. Noen andre som har noen innspill?
Gjest Piper Skrevet 3. mai 2006 #2 Skrevet 3. mai 2006 Nå har ikke jeg vært særlig begeistret for diamanter før, og ville derfor ikke ha diamant i gifteringen. Og godt er nå det, når man vet det man vet. På den andre siden er jo veldig mye av varene vi kjøper fra land som både har barnearbeid ol, så skal vi boikotte alt spørs det hvor mye vi egentlig kan bruke.
Susan Sto Helit Skrevet 3. mai 2006 #3 Skrevet 3. mai 2006 Har vel absolutt ikke tenkt så mye på det, men ønsket uansett en praktisk ring, som kunne brukes hele tiden, over alt, og da var diamant helt uaktuelt. Mulig jeg hadde tenkt mer over det etiske ved dette hvis det var mer aktuelt. Alikevel er det vanskelig dersom man skal tenke på om det kan være etiske betenkeligheter ved alt man kjøper. Blir det mindre krig i arfrika dersom jeg lar vær å kjøpe et diamantsmykke i en butikk her i Norge? Ettersom jeg ikke er noe storforbruker av slike luksusvarer, så utgjør vel ikke mine etiske betenkeligheter den store forskjellen?
Floja Felíz Skrevet 3. mai 2006 #4 Skrevet 3. mai 2006 Da måtte vi også i tilfelle slutte å kjøpe kaffe, kakao, frukt, sukker, olje, tømmer, papir, gummi, tekstiler, metaller... -ja u name it!! Folk blir dessverre utnyttet i regi av verdenshandelen over alt. Alle de viktigste handelsvarene er pressmidler i en eller annen grad. Trist, men sant...
Gjest Gjesta Skrevet 3. mai 2006 #5 Skrevet 3. mai 2006 Blir det mindre krig i arfrika dersom jeg lar vær å kjøpe et diamantsmykke i en butikk her i Norge? Ettersom jeg ikke er noe storforbruker av slike luksusvarer, så utgjør vel ikke mine etiske betenkeligheter den store forskjellen? ← Alle monner drar... Hvis alle faktisk tenkte seg om to ganger før de gikk til innkjøp av noe der opphavet er betenkelig, kan det faktisk hjelpe etterhvert. Jeg anbefaler alle å lese boka No Logo, den gav i hvertfall meg mer innsikt i all "korrupsjonen" som ligger bak det målet at vi skal få stadig billigere varer. Alt har en pris, men er det verdt å betale den?
Anna O Skrevet 3. mai 2006 Forfatter #6 Skrevet 3. mai 2006 Blir det mindre krig i arfrika dersom jeg lar vær å kjøpe et diamantsmykke i en butikk her i Norge? Ettersom jeg ikke er noe storforbruker av slike luksusvarer, så utgjør vel ikke mine etiske betenkeligheter den store forskjellen? ← Skjønner tankegangen, men det er jo nettopp det at alle tenker det som opprettholder en slik industri (dvs. de som er klar over det. tror det med diamanter er ukjent for mange). Jeg kan også noen ganger bli overveldet over alt man ikke burde støtte. Når det gjelder ting som kaffe og bananer og slikt, kan man kjøpe Max Havelaar-produkter, som sikrer at bøndene får en ordentlig pris for det de dyrker. Samtidig er ikke slik mat alltid lett tilgjengelig, og dyr. Syns ikke at man bare kan gi opp heller, fordi det er så mye man ikke burde støtte. Å boikotte én vare er faktisk bedre enn ingenting. Føler meg noen ganger litt arrogant her jeg sitter i vesten og ikke gidder å opplyse meg selv om hva man burde og ikke burde kjøpe. Samtidig går hverdagen sin vante gang, og man klarer ikke å ha god samvitighet på alle områder. Men prøver å ha det på noen.
Susan Sto Helit Skrevet 3. mai 2006 #7 Skrevet 3. mai 2006 Skjønner tankegangen, men det er jo nettopp det at alle tenker det som opprettholder en slik industri (dvs. de som er klar over det. tror det med diamanter er ukjent for mange). Jeg kan også noen ganger bli overveldet over alt man ikke burde støtte. Når det gjelder ting som kaffe og bananer og slikt, kan man kjøpe Max Havelaar-produkter, som sikrer at bøndene får en ordentlig pris for det de dyrker. Samtidig er ikke slik mat alltid lett tilgjengelig, og dyr. Syns ikke at man bare kan gi opp heller, fordi det er så mye man ikke burde støtte. Å boikotte én vare er faktisk bedre enn ingenting. Føler meg noen ganger litt arrogant her jeg sitter i vesten og ikke gidder å opplyse meg selv om hva man burde og ikke burde kjøpe. Samtidig går hverdagen sin vante gang, og man klarer ikke å ha god samvitighet på alle områder. Men prøver å ha det på noen. ← Var litt det jeg mente da, at for min del vil jeg sannsynligvis kunne utgjøre en mye større forskjell dersom jeg kjøper riktig type kaffe, enn om jeg lar vær å kjøpe ett diamantsmykke i løpet av livet. Det er dette med å velge kampsaker. Finn de sakene der du faktisk kan gjøre en forskjell, og kjemp ordentlig for dem istedenfor å bli trukket litt i alle retninger.
Gjest Binna Skrevet 3. mai 2006 #8 Skrevet 3. mai 2006 (endret) Det har jeg aldri tenkt på, nå har jeg aldri vært noe særlig interessert i diamanter heller. Gidder ikke gå rundt og plage meg selv med alt mulig rart, det eneste jeg ligger langt unna er ting med ekte pels. Men nå har jeg heller aldri lest om jobben bak diamantene.. hadde jeg lest det og hadde jeg hatt lyst på diamanter, så hadde jeg kanskje vært litt mer betenkt. Endret 3. mai 2006 av Binna
Ginen Skrevet 3. mai 2006 #9 Skrevet 3. mai 2006 De diamantene som selges i gullsmeder i Norge er godkjent av WTO (+++andre organisasjoner). De er vurdert av en etisk komite. Diamantene kommer ikke fra de aller fattigste landene og der de er utvunnet f.eks med barnehender og lignende. Så du er trygg her altså. Reiser du til andre heller tvilsomme land, er det mye lettere å få tak i "smuglerdiamanter". Og det vil vi jo ikke ha...
Lykketrollet Skrevet 3. mai 2006 #10 Skrevet 3. mai 2006 Signerer innlegget over meg jeg. Jeg skal han en veldig liten flott diamant i ringen min....tror jeg...har ikke bestemt meg enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå