Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #1 Skrevet 3. mai 2006 Jeg spiser sjelden poteter, mest fordi det blir så kjedelig. Egentlig smaker det jo godt, men jeg trenger inspirasjon. Det er jo billig mat også. Hva godt kan man lage med poteter? Håper på mange forslag/oppskrifter!
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #2 Skrevet 3. mai 2006 det er godt å dele potetene i fire båter (foretrekker med skall) og steke dem i langpanne i stekeovnen med olje, smør og krydder (hvitløk, timian/basilikum/provencekrydder e.l avhengig av hva du serverer til). Gjerne sammen med gulrøtter og løk. Råstekte potetskiver er også godt.
Arkana Skrevet 3. mai 2006 #3 Skrevet 3. mai 2006 - Kalde kokte poteter i skiver/terninger er godt i omelett - Bakt potet med diverse fyll er jo en middag i seg selv. Bak poteten ved ca 200 grader i 1½ time, pakk den evt i folie først om du vil. Fyll med kryddersmør, rømme, mais, løk, stekt bacon, revet ost, rester av gryterett/kjøttsaus, kremost blandet med pesto osv) - Lag potetgrateng. Skivede poteter legges i en ildfast form med hakket løk og hvitløk, hell over fløte, buljong eller en enkel tomatsaus og stek i ovnen ved 200 grader i ca 1 time. - Potetmos kan du bruke som lokk til forskjellige gratenger/paier (f.eks. cottage pie, fiskegrateng osv), eller bre i bunnen av en ildfast form og ha f.eks. pølser, hakket løk og revet ost oppå, eller legge lagvis med en kjøttsaus. - Potetsalat er jo nydelig, og nå når grillsesongen starter er det perfekt tilbehør til det meste. Jeg lager potetsalat med poteter, hardkokte egg, rødløk, gressløk og maiskorn. Lager hjemmelaget majones (det er den som gjør potetsalaten så god!) som jeg blander med lettrømme, salt/pepper og blander i. Evt kan du bruke en vinaigrette som dressing. - Potetsuppe er godt. Kok fire poteter, ½ purre og ½ løk (alt i biter) til det er mørt i 1 liter buljong. Kjør glatt i foodprocessor/blender og hell tilbake i kjelen. Tilsett 1 dl fløte/melk/rømme, smak til med salt/pepper og kok opp før servering. - Potetkaker: kok og mos poteter, bland med egg, revet ost, litt hvetemel, finhakket purre/løk og gjerne finhakket stekt bacon og maiskorn. Form til kaker som stekes gylne i smør. - Potetragu synes jeg er godt tilbehør. Stek løk og hvitløk gyllent og tilsett poteter i terninger som får steke med litt. Tilsett timian, laurbærblad, salt/pepper og vann så alt dekkes. La småkoke 15 minutter.
Gjest Malina Skrevet 3. mai 2006 #4 Skrevet 3. mai 2006 Oi! Her hadde du mange gode tips, Arkana! Tror det blir poteter til middag i flere uker nå, etter å ha lest alle tipsenen!
nessi Skrevet 3. mai 2006 #6 Skrevet 3. mai 2006 Kok potetene på vanligmåte og skrell de. Del di i skiver, men la skivene ligge intill hverandre, slik at potetene ser hele ut. Fordel potetene tett sammen i en ildfastform. Pensle med smør og krydre med urter og salt. Ha over ost og gratiner i ovnen i ca 30 min på 200 grader
Gjest *-Gjest-* Skrevet 3. mai 2006 #7 Skrevet 3. mai 2006 Mulig noen av disse tipsene er blitt skrevet før.. men men.. *Kjøp små poteter (f.eks partypoteter som du får kjøpt på meny) kok dem som vanlig. Hell av vannet og ha dem i en bolle. Tilsett litt olje (olivenolje f.eks) samt krydder - grillkrydder går helt fint. Og bland godt. Dette blir nyyydelig! * Kok poteter møre. Avkjøl dem litt, del dem i skiver og stek dem. Kjempegodt! * Potetmos. Kok poteter møre, del dem i biter og ha dem i en bolle. Tilsett salt, pepper, hvitløk og litt rømme eller creme fraiche og mos. (jeg bruker kjøkkenmaskin til dette) * Fløtegratinerte poteter. Del poteter i biter, del en halv løk i biter og ha oppi en ildfastform. Press 2 fedd hvitløk over, ha oppi salt og pepper etter smak. Jeg har også oppi litt provance krydder. Bland. Hell oppi 1 boks med matfløte og ha ost på toppen. Kjempegodt Lykke til
Chelsea Skrevet 27. november 2006 #8 Skrevet 27. november 2006 - Potetkaker: kok og mos poteter, bland med egg, revet ost, litt hvetemel, finhakket purre/løk og gjerne finhakket stekt bacon og maiskorn. Form til kaker som stekes gylne i smør. ← Gammel tråd, men jeg prøver meg på et spørsmål (synes de potetkakene hørtes så gode ut!): Egg, hele? Hvor mange? (Redd det skal smake bare egg...)
Arkana Skrevet 27. november 2006 #9 Skrevet 27. november 2006 Gammel tråd, men jeg prøver meg på et spørsmål (synes de potetkakene hørtes så gode ut!): Egg, hele? Hvor mange? (Redd det skal smake bare egg...) ← Hele egg, ja. Jeg bruker 1-2 egg, avhengig av hvor mye potet det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå