Gjest Evangelina Skrevet 3. mai 2006 #1 Skrevet 3. mai 2006 Har ikke noe spesielt forhold til noen av kirkens salmer, men så hører det jo med under en vielse.. Har en mannlig venn som skal synge under vielsen, og han har sagt han gjerne kan synge to sanger. Det jeg lurer på er om hans solistinnslag (om det blir to) kan "erstatte" en salme, slik at vi bare behøver å ha en? Noen som har erfaring eller vet? Har jo fått inntrykk av at man bør ha minst to salmer, men har altså ikke noe stort behov for dette dersom det ikke er et must.
Floja Felíz Skrevet 3. mai 2006 #2 Skrevet 3. mai 2006 Jeg har også forstått det slik at man skal ha to salmer, men den tredje kan man erstatte med et solistinnslag. Du finner sikkert info om dette på hjemmesidene til den kirken der dere skal gifte dere. Eller se på orkdalsmenighetene.no
Impala Skrevet 3. mai 2006 #3 Skrevet 3. mai 2006 Vi hadde to solistinnslag og to salmer når jeg giftet meg i fjor høst. Tror vi måtte ha to salmer.
afr0dite Skrevet 3. mai 2006 #4 Skrevet 3. mai 2006 Jeg trodde det var fem salmer, hvorav to kunne byttes ut med sang/dikt/musikalsk innslag etc. Uansett hvor mange det må være, så er det TO man kan gjøre noe annet med! Det oppmuntrer de til også, så vielsen får et mer personlig preg!
Piarina Skrevet 3. mai 2006 #5 Skrevet 3. mai 2006 Man må visst ha minst to salmer, tror de fleste prester er nøye med det. Jeg prøvde å få gjennomslag for bare en, men det var det ikke snakk om. Jeg hadde lyst til å droppe en dyster og gudsfryktig salme i begynnelsen av seremonien, men presten hadde ganske sterk mening om at den salmen skulle være med. Men spør hvis du tør. Det kan jo hende deres prest er mer moderne og medgjørlig.
Susan Sto Helit Skrevet 3. mai 2006 #6 Skrevet 3. mai 2006 Det er da vitterlig 3 salmer, hvorav 1 kan erstattes med ett eller to solistinnslag. Mente dette sto ganske klart på kirkens sider om vigsel. Dvs, har du solistinnslag, trenger du bare to salmer. Har du ikke, vil presten sannsynligvis insistere på 3.
Gjest Bellatrix Skrevet 3. mai 2006 #7 Skrevet 3. mai 2006 Man må visst ha minst to salmer, tror de fleste prester er nøye med det. Jeg prøvde å få gjennomslag for bare en, men det var det ikke snakk om. Jeg hadde lyst til å droppe en dyster og gudsfryktig salme i begynnelsen av seremonien, men presten hadde ganske sterk mening om at den salmen skulle være med. Men spør hvis du tør. Det kan jo hende deres prest er mer moderne og medgjørlig. ← Dere trengte da ikke velge en dyster salme. Et bryllup er en glad-hendelse, ikke noe dystert.
Susan Sto Helit Skrevet 3. mai 2006 #8 Skrevet 3. mai 2006 Man må visst ha minst to salmer, tror de fleste prester er nøye med det. Jeg prøvde å få gjennomslag for bare en, men det var det ikke snakk om. Jeg hadde lyst til å droppe en dyster og gudsfryktig salme i begynnelsen av seremonien, men presten hadde ganske sterk mening om at den salmen skulle være med. Men spør hvis du tør. Det kan jo hende deres prest er mer moderne og medgjørlig. ← Så vidt jeg vet får man da velge alle salmer selv, men det kan jo lønne seg å holde seg til salmer som ligger i kirkens forslag på nett. (Det er jo gjerne de som brukes i bryllup.) (Til maibryllup er det jo masse "17.mai sanger" som faktisk er salmer. Til jul kan faktiskendel julesanger brukes. Resten av året kan man jo sikkert finne en salme som passer årstiden, skal ikke se bort ifra at det finnes noe kjent i salmeboka der også.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå