Gjest Gjest_Leyla_* Skrevet 3. mai 2006 #1 Skrevet 3. mai 2006 Hvor mye ligger et gjennomsnittlig meglerhonorar på, når huset blir solgt for ca to miillioner? Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #2 Skrevet 3. mai 2006 Selve honoraret bare? Eller alt du må betale til megler (markedsføringspakke osv)? Vi solgte vår leil. for 1.990.000,- sist høst, og betalte 60.000 til megler totalt. Det var visstnok ikke så dyrt, fordi det var priskrig her i Tromsø akkurat da vi inngikk avtalen.
Gjest ArneP Skrevet 3. mai 2006 #3 Skrevet 3. mai 2006 Vi solgte vår leil. for 1.990.000,- sist høst, og betalte 60.000 til megler totalt. Det var visstnok ikke så dyrt, fordi det var priskrig her i Tromsø akkurat da vi inngikk avtalen. Jo, det var dyrt. Man behøver ikke betale mer enn omkring 1,5% + eventuelle omkostninger. Og omkostninger er direkte utlegg som annonser, offentlige gebyrer ol, alt annet bør være inkludert i provisjonen. Hvordan i all verden kan det være verdt 60 000 å lage et prospekt, gjøre noen få timer papirarbeide, være tilstede på noen visninger og ta noen telefoner?
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #4 Skrevet 3. mai 2006 Selve honoraret bare? Eller alt du må betale til megler (markedsføringspakke osv)? Vi solgte vår leil. for 1.990.000,- sist høst, og betalte 60.000 til megler totalt. Det var visstnok ikke så dyrt, fordi det var priskrig her i Tromsø akkurat da vi inngikk avtalen. ← her er det 2.5 til megler , så må du ut med 2,5 til staten. Totalt 5 %. Så megler tar seg fett betalt. Hu som betalte 60000 i Tromsø, har fått det veldig billig.
Gjest ArneP Skrevet 3. mai 2006 #5 Skrevet 3. mai 2006 her er det 2.5 til megler , så må du ut med 2,5 til staten. Totalt 5 %. Så megler tar seg fett betalt. 2,5% til staten? Det har jeg ikke hørt om. Tegn og forklar!
MiniMjau Skrevet 4. mai 2006 #6 Skrevet 4. mai 2006 er ikke det 2,5% dokumentavgift som går til Staten?
Nellie Cortado Skrevet 4. mai 2006 #7 Skrevet 4. mai 2006 Det er det kjøperen som betaler hvis boligen er en selveier.
Snupsi79 Skrevet 4. mai 2006 #8 Skrevet 4. mai 2006 Dokumentavgift er det KJØPER som betaler når man kjøper bolig. Megleravgifter er det SELGER som betaler når man skal selge bolig. Her jeg bor betaler man ca. 50.000 kr i megleravgifter/omkostninger på en leilighet til rundt 800.000
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #9 Skrevet 7. mai 2006 Vi skal selge leiligheten vår nå. Vi betaler 29000,- for annonsering etc. I tillegg skal megleren vår ha 1 % av salgssummen, men 10% for det som er over prisantydning, dersom salgssummen blir over prisantydning altså. Dette var et "vårtilbud" megleren hadde, vanligvis tar de vel 2,5 %.
Snupsi79 Skrevet 7. mai 2006 #10 Skrevet 7. mai 2006 Vi skal selge leiligheten vår nå. Vi betaler 29000,- for annonsering etc. I tillegg skal megleren vår ha 1 % av salgssummen, men 10% for det som er over prisantydning, dersom salgssummen blir over prisantydning altså. Dette var et "vårtilbud" megleren hadde, vanligvis tar de vel 2,5 %. ← Hmm...det første som slår meg når jeg leser dette er : Er dere helt sikker på at megler ikke at priset leiligheten deres for lavt? På den måten vil han sikre seg en grådig gevinst på bekostning av dere. Jeg har hørt de gir slike "tilbud" spesielt på lettsolgte leiligheter i populære strøk.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #11 Skrevet 8. mai 2006 Ja, vi er sikker på at megler ikke har priset leiligheten for lavt (med vilje, i allefall). Vi tenkte naturligvis på det samme! Vi har fått prisantydning 600 000 over det vi selv trodde (før vi kontaktet megler) leiligheten kom til å gå for. Vi ble svært overrasket og glade, naturligvis. Dersom leiligheten skulle gå for 100 000 over prisantydning (altså 700 000 over det vi opprinnelig håpet på), så skal vi betale de 10 000 ekstra med glede... Vi skal ha visning i kveld, kryss fingrene for oss!
flickan Skrevet 8. desember 2007 #12 Skrevet 8. desember 2007 Noen som vet om svarene over fortsatt er representative? Vi vurderer å selge i sommer, leiligheten hadde i fjor en takst på 1,1 mill + fellesgjeld på 490 000. Vi har fått et løst tilbud av en bekjent som jobber i eiendomsmelger-firma på 50 000, da inkluderer dette alt. (hva nå enn det er.) Regner med taksten vil være 5-6 % høyere i sommer. Synes det er vanskelig å sammenlikne da noen oppgir med eller uten moms, med eller uten omkostninger, markedsføring, osv..
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #13 Skrevet 10. desember 2007 Jeg betalte i overkant av 70 000 i sommer for å selge min leilighet i Oslo. Det inkluderte alt, provisjon, eierskifteforsikring, visning, reklame, prospeket etc
*Terje* Skrevet 12. desember 2007 #14 Skrevet 12. desember 2007 Noen som vet om svarene over fortsatt er representative? Vi vurderer å selge i sommer, leiligheten hadde i fjor en takst på 1,1 mill + fellesgjeld på 490 000. Vi har fått et løst tilbud av en bekjent som jobber i eiendomsmelger-firma på 50 000, da inkluderer dette alt. (hva nå enn det er.) Regner med taksten vil være 5-6 % høyere i sommer. Synes det er vanskelig å sammenlikne da noen oppgir med eller uten moms, med eller uten omkostninger, markedsføring, osv.. 50.000 er veldig billig - sørg for å få skriftlig at du ikke skal ha NOEN andre utgifter en dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå