Gjest Gjest_Marthe_* Skrevet 2. mai 2006 #1 Skrevet 2. mai 2006 Jeg lurer på om det er skattefritt i juni, eller om det er halvskatt?? eller ingen av delene? Hvis man er vikar på Adecco da?
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #2 Skrevet 3. mai 2006 Ingen av delene. Men mange får utbetalt feriepengene denne måneden.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #3 Skrevet 3. mai 2006 Full skatt? Jeg får helligdagstillegget for påsken utbetalt i Mai. Da er det vel full skatt av det.
Gjest Hufsa Skrevet 3. mai 2006 #4 Skrevet 3. mai 2006 Her hvor jeg jobber har vi vanlig lønn med vanlig skatt i midten av juni, og feriepenger i juli, så vanlig lønn igjen i august.
Gjest allium Skrevet 3. mai 2006 #5 Skrevet 3. mai 2006 Som regel er juni feriepengemåned, og de er trekkfrie, ikke skattefrie. Annen lønn man får, som overtidstillegg og sånt, er det vanlig skattetrekk på.
Veslejenta Skrevet 3. mai 2006 #6 Skrevet 3. mai 2006 Jobber man som vikar hos Adecco får man timesbetalt. Så vidt jeg husker så får du lønnen utbetalt som vanlig med vanlig skatt.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #8 Skrevet 4. mai 2006 Vanlig skatt på lønn, men feriepengene er skattefrie ← Trekkfrie, ikke skattefrie!
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #9 Skrevet 8. mai 2006 hva er forskjellen på trekkfrie og skattefrie? kan dere forklare det er dere snille mennesker?
Gjest allium Skrevet 8. mai 2006 #10 Skrevet 8. mai 2006 hva er forskjellen på trekkfrie og skattefrie? kan dere forklare det er dere snille mennesker? ← Skatten beregnes for de aller fleste i mai/juni året etter inntektsåret. Da har man oversikt over alle inntekter og fradrag for året før, og kan utligne riktig skatt. I inntektsgrunnlaget inngår feriepenger. Men siden det ville være vanskelig å sette til side penger, for så å få en kjemperegning året etter, betaler vi idet vi tjener pengene. Da må man gjøre et anslag over hva skatten blir, og det er skattetrekket. Vår snille onkel staten har også bestemt at vi ikke klarer å spare til ferie og julegaver selv. Derfor er skattetrekket, som er den skatten vi cirka skal betale i løpet av ett år, fordelt på 10,5 måneder istedenfor 12. Vi får altså en trekkfri måned (som regel juni) og en med halvt skattetrekk (desember). At feriepengene er trekkfrie betyr derfor at det ikke trekkes skatt av dem idet vi får dem utbetalt. Hvis de hadde vært skattefrie, hadde de heller ikke inngått i inntektsgrunnlaget på selvangivelsen, men det gjør de altså. Skatten vi skulle ha trukket på feriepengene, blir betalt gjennom et høyere trekk resten av året. Forståelig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå