Mona32 Skrevet 2. mai 2006 #1 Skrevet 2. mai 2006 Vurderer å begynne å spare i fond. I den forbindelse lurer jeg på om dere her inne sparer i fond, og hvilke type har dere? Er dere fornøyd med avkastningen? Er det store gebyrer?
Cronos Skrevet 3. mai 2006 #2 Skrevet 3. mai 2006 Avkastningen de siste par årene har for de fleste (aksje-)fond vært fantastiske, men historisk avkastning er ikke nødvendigvis det samme som fremtidig avkastning. Men det kan kanskje være en indikator. Du velger selv hvilken risiko-profil du vil ha (og derigjennom mulig avkastning). Det finnes mange typer fond, hvorav aksjefond må sies å være av de mer risikable. Du velger også hvilke gebyrer du selv vil ha gjennom å velge hvilket fond du vil ha. De fleste fond har tegningsgebyr. Noen har også forvaltningsgebyr. Hvis avkastningen ikke er all verden, og de samtidig har høye gebyrer, så ville jeg unngått disse. Norske fond tar seg som regel altfor godt betalt (etter min mening). En ting å tenke på er å spare et likt beløp hver måned (f.eks). Det kan kanskje lønne seg, for da kjøper du mer (flere andeler) i billigere perioder. Lykke til!
Mona32 Skrevet 3. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2006 Avkastningen de siste par årene har for de fleste (aksje-)fond vært fantastiske, men historisk avkastning er ikke nødvendigvis det samme som fremtidig avkastning. Men det kan kanskje være en indikator. Du velger selv hvilken risiko-profil du vil ha (og derigjennom mulig avkastning). Det finnes mange typer fond, hvorav aksjefond må sies å være av de mer risikable. Du velger også hvilke gebyrer du selv vil ha gjennom å velge hvilket fond du vil ha. De fleste fond har tegningsgebyr. Noen har også forvaltningsgebyr. Hvis avkastningen ikke er all verden, og de samtidig har høye gebyrer, så ville jeg unngått disse. Norske fond tar seg som regel altfor godt betalt (etter min mening). En ting å tenke på er å spare et likt beløp hver måned (f.eks). Det kan kanskje lønne seg, for da kjøper du mer (flere andeler) i billigere perioder. Lykke til! ← Takk for et flott svar! Men lurte på en ting; hvis du hadde 30.000 som du ville investere, hvor hadde du plassert pengene? Ønsker selvfølgelig ikke å tape pengene, men tar gjerne en viss form for risiko...
Gjest ArneP Skrevet 3. mai 2006 #4 Skrevet 3. mai 2006 Takk for et flott svar! Men lurte på en ting; hvis du hadde 30.000 som du ville investere, hvor hadde du plassert pengene? Ønsker selvfølgelig ikke å tape pengene, men tar gjerne en viss form for risiko... ← Skagen Kon-Tiki
Nala Skrevet 6. mai 2006 #5 Skrevet 6. mai 2006 ODIN-fondene har gjort det kanonbra i det siste. Vi har penger i ODIN Norden og ODIN Norge, og er strålende fornøyd med avkastninga så langt. Her kan du lese litt om hvordan ODIN-fondene gjorde det i fjor: http://www.odinfond.no/ODINIdesk/servlet/p...0030&item=10325
Gjest gjest1 Skrevet 6. mai 2006 #6 Skrevet 6. mai 2006 Jeg har tjent en del på Skagenfondene, har satt inn en del arv på kon tiki og har tjent skummelt mye siden jul Men man må ha is i magen og evne og vilje til å kunne ta oppturer og nedturer, det vil si spare i fond en del år av gangen
Rosenrød Skrevet 6. mai 2006 #7 Skrevet 6. mai 2006 jeg har også fast spareavtale i tre forskjellige Odinfond, og er fornøyd med avkastningen dette har gitt. Har spart i snart to år.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #8 Skrevet 6. mai 2006 hvis du hadde 30.000 som du ville investere, hvor hadde du plassert pengene? ← Jeg hadde satt 15 000 i BSU, for en garantert avkastning på minst 20%. Resten ville jeg enten satt i et russisk fond, eller kjøpt Blom-aksjer for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå