Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har blitt så glad i bunaden min at jeg må nytte hver anledning til å bruke den.Blir en tur ut på ettermiddagen og så skal noen venner møtes hjemme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå blir jeg egentlig litt skuffet her..

Dere sier at 17 mai er barnas dag.. Jo, det er jo det og, men det er trossalt norges nasjonaldag og det er norge som skal feires ikke at barna skal ha det gøy... Hadde ikke barn gått i tog hadde sikkert de voksne gjort det..

Men på 17 mai, blir opp rundt 10 tiden, spise mat, ta på bunda og tusle meg en tur til byen, glede meg over dagen og være med venner og spise god mat..

Skrevet

Etterat barna ble store, og jeg selv enslig, så har jeg hoppet bukk over 17.mai-feiringen.

Har pleid å reise på hytta, og ifjor brukte jeg nasjonaldagen til å kjøre bil i flere timer, herlig- lite trafikk. ;)

Skrevet

Vi pleier å være ute natt til 17. så er som regel slitne, så sover til 10, spiser frokost og kler på oss bunad og dress.

Reiser til "sentrum" å møter familie, venner og kjente og ser på barnetoget/russetoget.

Så kjøper vi litt is og koser oss med venner før det er middag hos min mormor og bestefar!

På kvelden pleier vi å reise på fyrverkeri!

Skrevet

Har ofte vært en tur i byen for å se på toget (ja, det er fulle t-baner og ungeskrik og is og gassballonger overalt -synes det hører med jeg :) ), og feire med venner/familie på kvelden. I år har jeg egentlig ingen planer -har flyttet til et sted jeg ikke kjenner noen, så antagelig skal jeg ut og se på toget her (antar at det går et tog...) og så følge feringen fra Oslo på tv. kanskje jeg til og med skal kjøpe meg en gassballong for stemingens skyld ;)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Vi gjør ingenting spesielt annet enn at vi drar til svigerforeldrene mine og spiser gryterett og kaker.

Skrevet

Hos meg er 17. mai en dag i korpsuniform. 17. mai-tog og korps er slett ikke bare for barna. Jeg er 30 og har marsjert opp Karl Johans gate 17. mai i 22 år. Slik blir det i år også.

Etter at tre tog er unnagjort på ettermiddagen, blir det vel å treffe noen venner. Men det blir sjelden noen stor fest. Er sliten da.

Samme her. Flaggheising kl 08. Rett til byen, to runder drilling i toget. En rask matbit og konsert på Engebret Cafe.

Etter det blir det bare å ta noen øl, og så dra hjem og se opptak av meg selv i barnetoget.. PR.kåt?? :Nikke:;)

Er vel 16-17 gangen opp Karl Johan denne gangen:)

Er det noen som vet om Garden går i toget i sentrum? Hadde håpet å få et lite glimt av kjæresten.. ;p

Ja om han er i drilltroppen eller i musikken så er de selvfølgelig i toget.

Er han vanlig gardist så , nei..

:)

Gjest Fruktfat
Skrevet
Dere sier at 17 mai er barnas dag.. Jo, det er jo det og, men det er trossalt norges nasjonaldag og det er norge som skal feires ikke at barna skal ha det gøy...  Hadde ikke barn gått i tog hadde sikkert de voksne gjort det..

helt enig! 17 mai er barnas dag, julen er for barna, osv osv. for noe sprøyt. :)

det er grunnlovsdagen, og den bør vi alle feire.

vi har de siste åra reist inn til oslo, kjempekoselig med masse folk! så eter vi masse is og mat ute, deretter drar vi hjem. så fra fem/seks omtrent er det bare kjedelig.

jeg blir 25 og synes 17mai er en kjempedag, kommer nok aldri til å reise bort den dagen, nei!

Skrevet

Jeg står opp relativt tidelig, og min samboer må nok det han også. Vi spiser frokost og kler på bunad og dress, og tar bussen inn til sentrum, hvorpå jeg alltid føler at vi er altfor sent ute, og kommer til å handle så langt bak at vi ikke ser noe, men gang på gang overrasker bergenserene meg ved å komme i siste liten, slik at vi kommer svært tidelig, selv om jeg føler vi er sent ute...)

Når vi er lei av å se på tog (dvs, når toget tar slutt somregel...) tusler vi litt rundt i byen, kjøper en softis og koser oss, med mindre det regner og blåser eller noe sånn da, da spiser vi isen innendørs og kommer oss hjem uten videre kos/rusling i sentrum.

Middagen lager vi selv, ettersom vi ikke er tilhengere av å stresse inn på overfulle utesteder, og aldri tenker på å reservere plass et år i forveien. Lager somregel biff, det er jeg vant til hjemmefra. På kvelden, når bunaden er av, slapper vi av. Dersom det er nydelig vær kan vi ta en tur til byen, men ettersom det ofte ikke er det ser vi kanskje heller en film.

Jeg savner litt familie på denne dagen. Hjemmefra er jeg vant til en hel "koloni" av familie som ser på toget sammen, spiser is sammen og å besøke besteforeldre og sånn. Men ettersom disse er en 8-9 timers kjøretur unna, og vi bestandig er i denne byen 16. mai pga fotballkamp på stadion, så er ikke det oppnåelig.

Men jeg storkoser meg når jeg står med bunad og flagg og hører korpset spille (og jeg prøver iherdig å venne meg til disse "korpsene" som ikke spiller, jeg bor jo i Bergen. (Buekorpsene altså)) Og da koser min samboer seg også. Ikke fordi han setter så stor pris p å stå der i dressen sin, staslig er han, og vente på toget (han er ikke sååå begeistret for flagg heller, har det somregel ikke med, han vil ha hendene fri til kamera), men han setter stor pris på den gleden jeg viser i hele min eksistens.

Jeg elsker 17. mai

Selv om jeg er barnløs.

Skrevet (endret)

Jeg tilhører de som ikke er glad i denne dagen, så jeg har store planer om å holde meg innendørs hjemme hos meg selv.

Endret av Abr@xas
Gjest Gjesta
Skrevet

Står opp tidlig, spiser god frokost, kler oss, møter familie og venner og går i barnetoget. Så hører vi på kjedelige taler og noen av skolebarna som opptrer. Etter det tar vi en pust i bakken på kafe før lekene på skolen begynner. Så henger vi på skolen og spiser is mens vi heier på de barna vi kjenner. Spiser småmat og kake på skolen før vi drar hjem. Skifter til mer komfortable klær, og på kvelden er det fest for de voksne. Jeg syns 17. mai er morsomt selv om jeg er voksen jeg da. :)

Gjest gjest1
Skrevet

17. mai er herlig!

Står opp, tar på bunad,

17. maifrokost med øl og dram og mange folk,

Så blir det spilling i tog (fele), og utpå kvelden er det spilling til folkedans til langt på kvelden. Og allsang med høy røst til gamle nasjonalsanger. Stor stemning! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke vært på 17.mai siden jeg var russ jeg.. :ironi:

SYns ikke det er så stas og sitte der å glane, men om jeg skal i år er det pga av tantebarn. Så blir det en litt annerledes familiedag.

Men mest sannsynlig så blir jeg hjemme tenker jeg, slappe av og nyte fridagen :)

Gjest Jalileh
Skrevet

I fjor så gjorde jeg nada! Jeg lå hjemme og sov til langt utpå dag, også så jeg på toget på TV. :ler:

Jeg har pleid å feste, grille, være med venner o.l. og det kan gode hende jeg skal det i år også.

Gjest Gine
Skrevet

Jeg liker ikke 17.mai, og har aldri gjort det. Det er kaldt, blåser, folk har på stygge bunader, de hoier og skriker, barn blåser i merkelig leketøy, vaier med små nasjonalistiske flagg og sprekker ballonger. Dette er iskremens dag, og Leiv Vidars pølser, hvis ikke Gilde har monopol akkurat der du bor. Småbyenes inntog av små boder som selger varm og dyr brus florerer i konkurranse med hysteriske familier.

Fedre svinser rundt i mørk dress, med sløyfe eller slips, og enkelte tufser har hatt på seg. Damene ser rundte og trinne ut med bunader, eller Lill-Babs'ete drakter med skjørt. Barna er med som vedheng og familiens alibi for å fylle gatene som nettopp har blitt kvitt sneen fra i vinter. Folk hutrer og leter desperat etter en kafè eller resturant som ikke er overfylt av folk - men det er de alle.

Russen ser dødsteite ut og tror de er veldig kule. Ingen av byborgerne forstår hvorfor de deltar i festen, men ingen vil gå glipp av dagen og folkefesten.

Glad jeg er i Paris den dagen...men vent, hei! Skrekk og gru: kanskje jeg treffer på norske bunadskvinner på Champs Elyssès, som svinser med de norske flaggene sine og stapper i seg fet iskrem, så bunadsknappene spretter ut, en etter en.

:sjokkert:

Gjest Skya
Skrevet

Grillfest hos et vennepar på ettermiddagen og må prøve å få sett på barnetoget på dagen, evt. ta en tur på kafè.

Skrevet

Rusle rundt i byen; se på barnetoget, spise softis og myse på kjekke gutter i dress... ;)

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg elsker 17.mai! Men de siste årene har det blitt eksamenslesing for det meste :( Eksamenslesing i år også, men jeg har lyst til å lage hjemmelagd karamellpudding og se barnetog på tv. Så skal jeg komme sterkere tilbake om et par år!

Gjest Ivar
Skrevet

Tek på grilldressen og grillar litt i heimen. Elles vert det mykje TV og mykje mat og brus. Godt med ein fridag!

Gjest Gjest
Skrevet

Har dere lagt merke til alle som sier at de skal spise middag ute/på restaurant i denne tråden? Jeg skal jobbe på restaurant 17. mai, og tjene grisegrønt med penger, og springe ræva av meg i 10 timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...