Gjest Gjest_Klara_* Skrevet 2. mai 2006 #1 Skrevet 2. mai 2006 Er det noen som erfaring med bryllup hvor deler av familien ikke kommer overens? Etter en opprivende skilsmisse for noen år siden, utviklet det seg en isfront mellom min mors og fars familie. Det har vært krangling, søksmål og diverse. Mine foreldre begynner nå smått og senn å kunne oppføre seg som normale mennesker rundt hverandre, hvertfall sånn at det kan gå greit i et bryllup. Resten av moren mins familie er det verre med. Bestemoren min får nærmest angstanfall (ifølge henne selv) bare hun ser faren min. En av onklene mine drikker alltid litt for mye i festlige lag, og er redd for hva han kan komme til å gjøre (han er generelt ustabil, og det kan være vanskelig å snakke med ham om dette på forhånd). Den andre onkelen min er ikke en spesielt fintfølende fyr, og er nærmest redd han kan finne på å slå ned faren min (vet ikke om denne frykten er berettiget, men han er ganske sint. Om ikke fysisk, så hvertfall verbal slåsskamp). Når jeg skriver om dette nå, innser jeg egentlig at jeg ikke kan be noen av onklene mine. Egentlig hårreisende å vurdere det en gang. Men jeg lurer altså på; er det mulig å la være å be onklene mine? Hvis jeg ikke ber dem, vil det bare være moren og bestemoren min fra mammas familie (vet heller ikke om bestemoren min en gang vil komme i bryllupet). Er redd for at de skal bli fornærmet, og tenker spesielt på moren min. Kanskje det å utestenge hennes familie kan skape problemer for henne i etterkant. Har lyst til å be nesten hele familien på farssiden (ca. 9 stk). Men jeg orker bare ikke å skulle bruke hele bryllupsdagen på å gå og bekymre meg for om feil folk kommer i nærheten av hverandre. Kan evt. få en av de andre gjestene til å ha ansvar for å skille dem, men virker jo litt drastisk. Noen med tips, egne erfaringer?
Lykketrollet Skrevet 2. mai 2006 #2 Skrevet 2. mai 2006 Jeg har ingen erfaring. Dette høres ut som en ordentlig kjip situasjon! Håper det løser seg! Er det mulig å ta det opp med familien din, hvordan dette påvirker deg? Og dele tankene dine med dem? Jeg har to onkler i familien, som vi har invitert, jeg har pratet med dem om hvordan jeg føler det. At jeg vil ha dem der, men går drikkingen ut av kontroll (noe som den som oftest gjør med alkoholikere i den grad) så er det rett ut. De tok det fint.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #3 Skrevet 2. mai 2006 Huff, stakkars deg. Skal dere ha et stort bryllup? Jeg er så konfliktsky på den måten at jeg ville ha vurdert et koselig minibryllup, kanskje i utlandet? Men ellers synes jeg du godt kan la være å be dem. Du skal ha en fin dag, ikke ende som nervevrak (det hadde jeg blitt av en slik sammensetning, men du har vel mer erfaring med å takle slike situasjoner).
Gjest gjesta Skrevet 2. mai 2006 #4 Skrevet 2. mai 2006 stakar.. ditta må vere et grusomt dillemma. Er ikkje det mulig å snakke med onklane dine om det? og høre ka dei syns?
Izaria Skrevet 3. mai 2006 #5 Skrevet 3. mai 2006 Jeg har en håpløs familie..pga skillsmisse for lenge siden så har menneskene rundt på hver sin side hatt vanskeligheter å omgås/snakke osv med den andre parten. Barnslig og helt håpløst når man skal arrangere bryllup. Jeg valgte å invitere alle. Føltes feil å unngå noen. Så fikk de heller velge om de ville gå. De visste jo at alle var invitert. Jeg gruet meg ganske mye til den store dagen pga familien min. Men det gikk veldig fint! Faktisk perfekt! Skulle tro vi var one happy family! I hvert fall la ikke jeg merke til noen sære blikk, spydige kommentarer e.l. Alle var der for oss og var glade på våre vegne. Også lot de bare rett og slett være å snakke noe særlig med de de ikke likte. Så når du jobber med bordoppsettingen så ta hensyn til slik. Lykke til! Tror familien din bare ønsker deg det beste og holder seg i tøylene den dagen! 1
Floja Felíz Skrevet 3. mai 2006 #6 Skrevet 3. mai 2006 Huff, stakkars deg. Skal dere ha et stort bryllup? Jeg er så konfliktsky på den måten at jeg ville ha vurdert et koselig minibryllup, kanskje i utlandet? Men ellers synes jeg du godt kan la være å be dem. Du skal ha en fin dag, ikke ende som nervevrak (det hadde jeg blitt av en slik sammensetning, men du har vel mer erfaring med å takle slike situasjoner). ← Enig med gjesten her. Tror jeg hadde vurdert å enten gifte meg i stillhet og så ha vennefest etterpå, eller å ikke be onklene. -Men jeg ønsker å tro at folk klarer å holde seg i tøylene og ta seg sammen for ikke å ødelegge den største dagen i livet ditt. Prøv å snakk med moren din du, fortell hva du er redd for, så vil hun sikkert forstå, tror du ikke?
elissa26 Skrevet 3. mai 2006 #7 Skrevet 3. mai 2006 jeg havnet i samme situasjon som deg og må sidet at det er ikke enkelt! Uansett hvem du ber eller ikke ber så blir det trøbbel jeg sier bare det at det er deres dag og det er dere som bestemmer hvem dere vil ha der så for de bare respektere det! Lykke til
Gjest HB Skrevet 4. mai 2006 #8 Skrevet 4. mai 2006 Vi har ingen fryktelig vanskelige familieforhold, men vi ba bare noen tanter og onkler. Så jeg synes fint du kan la være å be noen. I utgangspunktet ville mannen min og jeg heller be venner enn slekt siden vi skulle begrense antallet. Min mann ønsket heller å ha sine venner der istedenfor gamel tanter han likevel regnet med ikke kom pga. lang reisevei. Jeg har en onkel jeg ikke ville ha der pga. dårlig oppførsel, så jeg valgte å be bare to tanter med ektemenn som jeg hadde en "unnskyldning" for å ha der dersom noen skulle lure. Jeg ville ikke be noen som jeg kunne risikere skulle ødelegge dagen. (Jeg skriver jeg siden det er min onkel...). Vi møtte også bare forståelse fra de som ikke ble invitert om at vi prioriterte venner. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #9 Skrevet 4. mai 2006 hørest ut som det er greiest med et veldig, veldig enkelt bryllup. Kun dere og forloverne. Så kan slektningene komme på besøk etterpå som de vil. Husk å ha kake i fryseren da :-) dette var mitt forslag.
Gjest Gjest_Nuwanda_* Skrevet 5. mai 2006 #10 Skrevet 5. mai 2006 Så lenge din mor og din far er på talefot - så kan du faktisk si til resten av familien at de også får se til å være det på akkurat den dagen, av hensyn til dere to. Hvis de ikke kan ha respekt nok for deg og din mann, til å la gamle konflikter som vedrører andre familiemedlemmer (som til og med begynner å slutte fred) ligge, er de ikke voksne nok til å komme i bryllup, mener jeg. Og når det gjelder onklene dine så må du si klart i fra hvordan du ønsker å ha din dag, og si at de heller får holde seg hjemme om de ikke klarer følge dine ønsker. Og er du usikker på om dette går bra, så forslår jeg at du finner en sterk mann eller to blant gjestene som rett og slett kan sende onklene dine hjem om de ikke oppfører seg. Du må nok leve med at alle dine slektninger ikke snakker like hyggelig med hverandre denne dagen, for de fleste mener nok de går på nok kompromiss bare ved å komme :-), men sånn får det nå bare være. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #11 Skrevet 5. mai 2006 Vi har også dette problemet. Mine foreldre er desverre ikke spesiellt gode venner etter en skilsmisse får 11 år siden. Tror desverre ikke heller at de er voksne nok til å anstrenge seg for min del ved et eventuellt bryllup. Vi har derfor bestemt oss for å gifte oss i utlandet og reiser bare vi to. Da kan jeg nyte dagene uten å bekymre meg for familiesituasjonen. Vet det er flere som vil bli snytt, men det er min dag og da velger jeg å gjøre det på denne måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå