Gå til innhold

Når 16 åringer blir gravide, er ikke det galskap?


Maeve

Anbefalte innlegg

Nå synes jeg i hvertfall synd på jenta! En spontanabort er ille uansett alder. Jeg håper selvfølgelig også at hun har lært litt av dette - noe hun helt sikkert har - men synes ikke dette er rette tid å være moraliserende. Håper alt ordner seg til det beste for din niese!

(Kom plutselig på at jeg var sammen med en 23-åring da jeg var 15. Hadde heldigvis vett til ikke å ha sex med han. Når jeg tenker på det i dag virker det absolutt som galskap!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble mor som 16åring,ser ike på det som noe galskap heller tvertimot :D Hadde aldri tatt abort jeg gleda meg mye jeg.Så la nå folk få gjøre som de lyster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at min første ikke var planlagt da,men ble bare rett og slett bråvoksen og tenkte at dette skulle jeg klare.Synes jo at det er litt trasig at 16åringer som ikke er modne nok får seg barn.Noen takler det andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym nå.....

Min mor var 16 da hun ble gravid med meg - hun fylte 17 like etter at jeg ble født.

Idag - snart 40 år etterpå vil jeg komme med følgende "konklusjon".

Ikke for å dømme - eller kritisere noen, men for å si det slik jeg føler det.

Min mor var alt for ung da jeg ble født. Hun maktet ikke å gi meg trygghet og støtte da jeg etter hvert trengte det - og da snakker jeg ikke om småbarnsårene. Hun var så ung og usikker - denne usikkerheten ble overført på meg. Jeg fikk aldri konkrete svar på mine mange spørsmål - hun "turte" aldri å spørre andre til råds. Hun ville (antakelig) bevise både for seg selv og andre at hun klarte jobben med å være mor.

Selv tror jeg at hun flyktet ut av sitt barndomshjem (skilmisse, flytting, nytt ekteskap, nye søsken...) da hun møtte min far.

Jeg tror at dagens 16-åringer er mye mer opplyste og selvstendige enn det min mor var. Vi er alle "barn av vår tid"........men - å få barn er et mye større ansvar en bare å "ta seg av" en baby. Babyen blir etterhvert større - får egne meninger - trasser - strekker grenser.

Det tror jeg sjelden unge jenter tenker på når de drømmer om baby!

Vil til slutt si at jeg tror ikke alder automatisk har noe med trygghet og modenhet å gjøre.

En 30-åring kan være fryktelig umoden - og ikke være rede til å få barn! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg syns nok at dere tar det litt for hardt i.. Greit at det er litt for tidlig å få barn som en 16åring.. Jeg kjenner en som fikk et barn da hun var 16år. Hun forandret seg totalt. Hun ble voksen over natta.. hun tar seg overraskene godt av sønnen, hun klarer det kjempe fint og syns at alt er bare moro.. Hun er lykkelig slik det er nå. Egentlig så trur jeg bare at det er vi som er eldre som ser på det å få barn så tidlig som verdens ende..

Man kan fortsatt leve livet, men det trenger mer planlegging enn ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns nok at dere tar det litt for hardt i.. Greit at det er litt for tidlig å få barn som en 16åring.. Jeg kjenner en som fikk et barn da hun var 16år. Hun forandret seg totalt. Hun ble voksen over natta.. hun tar seg overraskene godt av sønnen, hun klarer det kjempe fint og syns at alt er bare moro.. Hun er lykkelig slik det er nå. Egentlig så trur jeg bare at det er vi som er eldre som ser på det å få barn så tidlig som verdens ende..

Man kan fortsatt leve livet, men det trenger mer planlegging enn ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Folk, også 16-åringer, kan være så veldig forskjellige!

Ikke alle 16-åringer er bare barn.. KLart det er tildig å bli mor i en alder av 16, men noen har faktisk veldig gode forutsetninger for å klare seg.

Bare se på den flotte familien, som desverre mistet hjemmet sitt i brann i jula! Faren var 18 og moren 17, de hadde tvillinger + en til..og det

virket jo som de klarte seg utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt oppgitt over deg Maeve!

Tenk hun er kun en 16 åring og full av usikkerhet... Hadde jeg vert hennes forelder hadde ikke jeg latt henne flytte inn til kjæresten før 18 års alderen! Man må sette grenser , og 16 åringer trenger vertfall grenser.

At det er galskap å få barn som 16 åring er jo galskap å si.

Faktisk litt enig med waco sitt første innlegg! Det er helt naturlig å ha sex i 15-16 årsalderen, så lenge det er frivillig og ikke under tvang av eldre personer. (Selvsakt skal man jo holde 16 årsgrensa. )

Men å gravid er nok ikke et ønske for tenåringer som har planlagt en fremtid med utdanning! Og ikke er noen prevansjon er 100% sikkert heller. Dessuten er det vanskelig å ta abort.. Ingen enkel sak!

Ikke kom her å døm 16 åringene som om alle sammen ville stifte familie!

Og tenk heller på hvor usikker dere var selv som tenåring.

SexySadie : Voksne gjør like mangen feil som ungdommer. Mangen voksne er så høl i hue at det ikke vet bedre de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Det at jeg nå vil fortelle er at min 16 årige niese spontanaborterte noen dager etter julaften. Hun mistet barnet

I og med at kjæresten hennes på 23 nærmest hadde planlagt å få barn med henne så tyder det på at han kanskje ville nektet henne abort eller laget masse bråk.

Synes at dette var det beste som kunne skjedd henne og nå håper jeg at foreldrene hennes tar affære og får denne gutten ut av livet hennes for godt.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som fikk barn da hun var 16. Hun har nå verdens herligste lille gutt. Hun har selvfølgelig fått masse hjelp fra foreldrene sine, men alt har gått veldig greit. Synes ikke det kan kalles galskap at en jente på 16 er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en 16 -åring er moden til å få barn eller ikke avhenger vel av 16-åringen. Men vi har et samfunn som ikke er modent for 16 år gamle mødre. 16 år - det er begynnelsen på ungdomstiden, det, og den varer til man er ... 30?

Det har vært gjort noen forsøk enkelte steder, der ungdom har fått ansvar for en "datababy" over tid. Mange av disse ungdommene har hatt temmelig romantiske og urealistiske tanker om det å være ung (15 - 17 år) og mor (åh - småbarn er bare så herlig - altså), Det som har vært resultatet er at ingen av de som har fått prøve seg som møde eller fedre ønsker å ta det ansvaret enda - de ville vente til de ble mer voksne.

Tenk om det kunne vært noe alle 15-åringer måtte gjennom - så ville kanskje prevensjon bli kult.

Men skulle mine kommet hjem og fortalt meg som 16-åringer at de skulle bli mor/far - ville jeg jo ha støttet dem på alle de måter de ønsket - og jeg håper resten av familien også hadde stilt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid når jeg var 17 år. Nei, det var ikke planlagt, jeg hadde ingen romantiske ideer om det å få barn. Men det skjedde, jeg gikk på videregående skole, bodde hjemme hos mine foreldre, og kjæresten min bodde på hybel. Han er fire år eldre enn meg.

Selfølgelig er det ikke noen drømmesituasjon å bli gravid så ung, heller ikke noe man bør planlegge, men ikke fremstill dette som total uansvarlighet, at jeg har fått dårlig oppdragelse, eller at kjæresten min hadde pedofile tendenser.

Jeg var moden for alderen, når jeg mistenkte at jeg var gravid tok jeg en test, bestillte legetime, informerte den blivende pappaen og sammen satt vi oss ned og "la en plan" for hvordan vi skulle klare dette. Så informerte vi våre foreldre, men vi var klare på at dette skulle vi klare selv. Vi fikk hjelp og støtte hjemmefra, vi var to unge, men svært ansvarlige foreldre, vil jeg si. I dag er gutten vi fikk en flott, ressurssterk tenåring, med flotte holdninger, sunne interesser og masse flotte venner. Han er også en kjempegod storebror for barn nr to som vi fikk en del år senere.

Selvfølgelig er ikke dette bare en solskinnshistorie, men de problemene som har dukket opp har ikke vært større med det barnet vi fikk tidlig enn det barnet vi fikk når jeg var i midten av tyveårene.

Så ikke vær så rask med å si at "dette kan aldri gå bra". Hadde jeg ikke selv opplevd dette hadde jeg sikkert vært en del av det hylekoret som mener at det nærmest er en tragedie når 16 - 17 åringer blir gravide. I dag, med den erfaring jeg har, er min menig at det er en tragedie at enkelte mennesker blir gravide i det hele tatt, uavhengig av alder.

Og en ting til; Milla - hadde jeg spontanabortert den gangen hadde det definitivt ikke vært det beste som kunne hendt meg. Jeg var akkurat like engstelig den gangen for at noe skulle gå galt, som jeg var når jeg var planlagt gravid. En spontanabort må være en forferdelig opplevelse, og jeg vet det hadde vært en stor sorg for meg. Å si noe slikt er utrolig lite reflektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...