Snupsi79 Skrevet 2. mai 2006 #1 Skrevet 2. mai 2006 Er det mer styr å ha en hunkatt i forhold til en hankatt? Tenker i forhold til p-piller o.l Har tidligere kun hatt kastrerte hankatter, men vurderer nå å få en hunkatt. Ved hvilken alder kan de steriliseres, og bør de få ett kull før de blir sterilisert?
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #2 Skrevet 2. mai 2006 Så lenge katten steriliseres (egentlig kastreres ettersom de fjerner hele livmora) spiller det veldig liten rolle om du skaffer deg han- eller hunkatt. Kjønnskjennetegnene og -atferden forsvinner ganske totalt når man fjerner de organene som produserer kjønnshormoner. Utover det har jeg selv bare erfaring med kastrert hankatt. Dersom du får en hunkatt kan den gå på p-piller fra den er kjønnsmoden til den er stor nok til at veterinæren vil kastrere den (i underkant av et år gammel). Du bør absolutt kastrere ettersom hunkatter som får p-piller er mye mer utsatt for kreft, dessuten risikerer du å ikke få gitt den piller om den skulle finne på å stikke av en stund. En ulempe med hunkatt som skal kastreres er at operasjonen er mer omfattende enn for en hankatt. Katter trenger IKKE å få kull før de kastreres, dette er bare en myte.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #3 Skrevet 2. mai 2006 Så lenge katten steriliseres (egentlig kastreres ettersom de fjerner hele livmora) spiller det veldig liten rolle om du skaffer deg han- eller hunkatt. Kjønnskjennetegnene og -atferden forsvinner ganske totalt når man fjerner de organene som produserer kjønnshormoner.← De blir jo som intetkjønn å regne når de blir kastrert. hvis du i tillegg kastrerer katten tidlig vil de ikke engang oppleve å være "mann" eller "dame". Og katter trenger ikke å bli kjønnsmodne før de kastreres. Faktisk er det en fordel å ta dem så tidlig som mulig: hannkattene får ikke muligheten til å tilegne seg typisk hannkattadfers, slik som markering, slossing ol. Og hunnkatter som kastreres før første løpetid minimerer sjansen for pattekreft betydelig (det er gjort forskning som her viser signifikante forskjeller). Dessuten er kastrering eneste som forhindrer drektighet med 100%. Jeg kjenner noen som ble så forundret over at hunnkatten deres var drektig, trass i at hun hadde fått p-piller. de hadde planer om å gi p-piller fram til katten var ett år, for derette kastrere. Men p-piller for katt har mindre sikkerhet enn tildvarende prevensjon for mennesker. Så det er så absolutt ikke sikkert nok. Eneste jeg kan peke på av forskjeller mellom kjønnene er at kastrering av hunnkatt er et litt større inngrep enn av hannkatt. Men det er bare snakk om at hunnkattene trenger noen dager mer å komme seg på enn hannkattene. Men hvis du vil slippe å kastrere katten selv, hvorfor ikke få deg en ferdig kastrert katt fra DB eller FOD? Kattene der er både kastrert, vaksinert og ID-merket. Og når katten er voksen kan du også se den ferdige personligheten dens. For personligheten og individuelle forskjeller er mye mer avgjørende enn de forventningene man har mhp kjønn.
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. mai 2006 #4 Skrevet 3. mai 2006 Den største forskjellen mellom hunnkatter og hannkatter er at det koster litt mer å kastrere en hunnkatt. På begge kjønn kan dette gjøres fra de viser tegn på kjønnmodenhet, som regel mellom 6-12 mnd alder. P-piller bør man ikke bruke over noe lengre tid, da det er usikkert og kreftfremkallende. Det er heller ikke noe behov for å sette kull på katten først. At steriliserte katter er som "intetkjønn" å regne stemmer ikke, hunnkatter og hannkatter har som regel litt ulik personlighet uansett, men det er jo også store individuelle forskjeller. Det viktigste er å velge en katt du liker, uavhengig av kjønn.
Ciara Skrevet 3. mai 2006 #5 Skrevet 3. mai 2006 Jeg har både hannkatt og hunkatt, og som de andre skriver er de ganske like. Veldig kosete begge to, like søte Kanskje jeg ville tatt hannkatt siden kastreringen er en mindre og billigere operasjon.
shi Skrevet 8. mai 2006 #6 Skrevet 8. mai 2006 Du kan kastrere fra 5-6 mnd alder. Enkelte ganger ber dyrlegen om å vente litt med hannene dersom stenene ikke er kommet helt ned, for da er det et mye mindre inngrep. Enkelte dyrleger er ikke oppdatert på denne fronten og "forlanger" at man venter til 1 års alderen. Da bør du kontakte en annen dyrlege om du ikke klarer å overbevise ham.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 8. mai 2006 #7 Skrevet 8. mai 2006 Jeg har to hunkatter, og jeg syns ikke det er noe mer arbeid enn med hankatter (har vokst opp med hankatt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå