Blackjack Skrevet 2. mai 2006 #1 Skrevet 2. mai 2006 På fredag merket jeg at vannet rant litt treigt i vasken, så vi kjøpte plumbo. Kjørte på i to omganger, men nå har det tettet seg ennå mer! Det er blitt fullt av sand (!) i sluket (rett under "risten" som ikke kna skrues opp) og det har nå størknet helt så det kjennes ut som betong eller noe. Vi har ikke bodd der lenge, og har iallefall ikke helt noe sand i vasken, så dette må ha ligget der fra før vår tid. Men nå er altså hele vasken 100%tett, og plumboen virker ikke engang. Sambo mener vi må skifte hele servanten og alle rør, men det kommer jo til å bli kjempedyrt! Noen som har noen tips til hva annet jeg kan prøve først, eller hva i all verden som kan ha skjedd siden det har kommet opp masse sand? Eller evnt en god og billig rørlegger å anbefale?
Gjest vimse Skrevet 2. mai 2006 #2 Skrevet 2. mai 2006 Skru av øverste delen, fra vannlåsen og opp til vasken, og rense den?
Gjest Bøllefrøet Skrevet 2. mai 2006 #3 Skrevet 2. mai 2006 Skru av øverste delen, fra vannlåsen og opp til vasken, og rense den? ← Det tenkte jeg også.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #4 Skrevet 2. mai 2006 Skru av øverste delen, fra vannlåsen og opp til vasken, og rense den? ← Ja, selvfølgelig. Det finnes vel ingen som pøser på med Plumbo uten å sjekke om vannlåsen er tilstappet?
Blackjack Skrevet 2. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 2. mai 2006 Ja, selvfølgelig. Det finnes vel ingen som pøser på med Plumbo uten å sjekke om vannlåsen er tilstappet? ← Aner ikke noe om vasker, var sambo som "ordnet". Da skal jeg gi han beskjed om å sjekke vannlåsen. Takk for svar.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #6 Skrevet 2. mai 2006 Plumbo blir hardt som betong hvis det ikke vannes ut tilstrekkelig så det kan forsvinne ut av rørene, men her er jo vannlåsen tilstappet - så det går ikke an å få skylt den ut. Unnskyld, men dette er i nærheten av det dummeste jeg har lest.
Gjest -eline- Skrevet 2. mai 2006 #7 Skrevet 2. mai 2006 Ellers så kan det fungere å hive på med kokende vann (fra vannkoker)... Vasken vår var tett (vannet stod) og jeg skulle i utgangspunktet kun bruke kokende vann for å varme opp rørene slik at jeg kunne få opp vannlåsen (vannlåsen er i "plast"), fikk den ikke opp, men vasken var ikke tett lenger.
Blackjack Skrevet 2. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 2. mai 2006 (endret) Plumbo blir hardt som betong hvis det ikke vannes ut tilstrekkelig så det kan forsvinne ut av rørene, men her er jo vannlåsen tilstappet - så det går ikke an å få skylt den ut. Unnskyld, men dette er i nærheten av det dummeste jeg har lest. ← Takk for oppklaring. Da er det sikkert nok ikke sand, men plumboen som har satt seg der da. Så hvis jeg renser opp i vannlåsen og pøser på med vann så kan det hende det går? *visste jeg skulle flyttet sammen med en rørlegger og ikke en snekker* Endret 2. mai 2006 av Blackjack
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #9 Skrevet 2. mai 2006 Vi tettet vasken på gjestebadet med Plumbo. Tilkalte rørlegger. Fikk tilbakemelding om at de dessverre hadde sett altfor mange lignende tilfeller. Hos oss var der ikke håp, og deler av rørene måtte skiftes. Rørleggeren var glad vi informerte om bruken av Plumbo før han startet jobben. Dagen før hadde han jobbet med en tett vask - visste ikke at de hadde prøvd Plumbo før de tilkallte ham. Han brukte ikke vernebriller og fikk det etsende middel rett ved siden av øyet. Rørleggeren var oppgitt over at folk bruker Plumbo (pulvervarianten), da den er lite egnet til tette vasker - gjør ofte vondt verre. Rørleggerbutikkene har mer egnet middel til salgs.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #10 Skrevet 2. mai 2006 Rørleggeren var oppgitt over at folk bruker Plumbo (pulvervarianten), da den er lite egnet til tette vasker - gjør ofte vondt verre. Rørleggerbutikkene har mer egnet middel til salgs. ← Plumbo er eg godt egnet middel til tette vasker, men ikke hvis vannløsen er tett. Forutsetningen for å få en riktig bruk av Plumbo, er at det kan skylles ut med tilstrekkelig vann etter at det har gjor jobben sin. Hvis vannlåsen er tett, så får man ikke skylt det vekk - og det hele forsteiner.
Blackjack Skrevet 2. mai 2006 Forfatter #11 Skrevet 2. mai 2006 Takk for flere svar. Tror jeg kryper til korset og bestiller rørlegger med nye deler jeg.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #12 Skrevet 2. mai 2006 Takk for flere svar. Tror jeg kryper til korset og bestiller rørlegger med nye deler jeg. ← Smar, og be han ta med seg samboeren din når han er ferdig. Selv en kokk hadde kunnet bedre enn det der.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #14 Skrevet 3. mai 2006 Plumbo er eg godt egnet middel til tette vasker, men ikke hvis vannløsen er tett. Forutsetningen for å få en riktig bruk av Plumbo, er at det kan skylles ut med tilstrekkelig vann etter at det har gjor jobben sin. Hvis vannlåsen er tett, så får man ikke skylt det vekk - og det hele forsteiner. ← Det er ikke alle som klarer å vurdere om det er vannlåsen som er tett eller hva. Derfor bedre å bruke flytende middel uansett. Rørleggeren vår forklarte at hvis vasken er tett, vil Plumbo (pulvervarianten) legge seg som ett lokk oppå og forsteine. De ser for mange tilfeller av feil bruk av pulvervarianten. Hvis man hadde brukt den flytende varianten hadde man unngått dette, derfor frarådet de Plumbo sitt pulver.
Gjest Catwoman Skrevet 3. mai 2006 #15 Skrevet 3. mai 2006 Vi har bruk noe i vasken når den har vært tett som jeg har kjøpt i vanlig matbutikk. Det er flytende - pleier å stå ved siden av plumbo i hylla. Det funker
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #16 Skrevet 3. mai 2006 På fredag merket jeg at vannet rant litt treigt i vasken, så vi kjøpte plumbo. Kjørte på i to omganger, men nå har det tettet seg ennå mer! Det er blitt fullt av sand (!) i sluket (rett under "risten" som ikke kna skrues opp) og det har nå størknet helt så det kjennes ut som betong eller noe. Vi har ikke bodd der lenge, og har iallefall ikke helt noe sand i vasken, så dette må ha ligget der fra før vår tid. Men nå er altså hele vasken 100%tett, og plumboen virker ikke engang. Sambo mener vi må skifte hele servanten og alle rør, men det kommer jo til å bli kjempedyrt! Noen som har noen tips til hva annet jeg kan prøve først, eller hva i all verden som kan ha skjedd siden det har kommet opp masse sand? Eller evnt en god og billig rørlegger å anbefale? ← Skifte servanten? Må være grenser hvor helpeløs folk kan være. Det hører faktisk til at man MÅ skru opp vannlåsen om man bor i hus. Sett en bøtte under og skru opp. tenker du vil finne mye rart. Plumbo egner seg mest til fett og slike ting. La virke en stund før du skyller igjennom med vann.
Blackjack Skrevet 3. mai 2006 Forfatter #17 Skrevet 3. mai 2006 Skifte servanten? Må være grenser hvor helpeløs folk kan være. Det hører faktisk til at man MÅ skru opp vannlåsen om man bor i hus. Sett en bøtte under og skru opp. tenker du vil finne mye rart. Plumbo egner seg mest til fett og slike ting. La virke en stund før du skyller igjennom med vann. ← Jada, har følt meg både dum og hjelpeløs etter å ha lest alle svarene her.. Men har faktisk aldri prøvd å være rørlegger før (noe tydeligvis ikke sambo har gjort heller), og det er jo ikke noe man lærer på barneskolen! Skal skru opp og dra ut alt jeg kan, tusen takk for alle råd! Og selv om det kanskje var et utrolig dumt spørsmål, så må det da være bedre å høre her inne først enn å bruke masse penger på en rørlegger og ny servant som kanskje ikke trengs?
Gjest Mr. FixIt Skrevet 20. desember 2008 #18 Skrevet 20. desember 2008 Til dere som har tett vask Vasken min på badet tettet seg etter jeg brukte Plumbo i to omganger. Slik løste jeg problemet: Ryddet ut av skapet under vasken, satte en bøtte under og skrudde løs den delen av røret som sitter direkte på, og under vasken. (NB: rørene hos meg, er av plast). Jeg tok rør-delen ut og la den i vasken (denne rør-delen er kort og i vinkel). Det viste seg at rør-delen var tettet til av stivnet plumbo, i tillegg var det også stivnet plumbo i sluket. Jeg kokte opp vann og helte det gjennom rør-delen i flere omganger, til all plumboen var vekk. Det samme gjorde jeg med sluket. Så er det bare å skru på igjen røret og vasken er fin igjen NB: HUSK Å BESKYTTE HENDER/HUD OG ØYNE, PLUMBO ER ETSENDE! På fredag merket jeg at vannet rant litt treigt i vasken, så vi kjøpte plumbo. Kjørte på i to omganger, men nå har det tettet seg ennå mer! Det er blitt fullt av sand (!) i sluket (rett under "risten" som ikke kna skrues opp) og det har nå størknet helt så det kjennes ut som betong eller noe. Vi har ikke bodd der lenge, og har iallefall ikke helt noe sand i vasken, så dette må ha ligget der fra før vår tid. Men nå er altså hele vasken 100%tett, og plumboen virker ikke engang. Sambo mener vi må skifte hele servanten og alle rør, men det kommer jo til å bli kjempedyrt! Noen som har noen tips til hva annet jeg kan prøve først, eller hva i all verden som kan ha skjedd siden det har kommet opp masse sand? Eller evnt en god og billig rørlegger å anbefale?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå