Gå til innhold

Forlate tent stjerne?

Gjest Starya

Anbefalte innlegg

(legger innlegget her, selv om det har relevans til jul er det mest om brannsikring, så..)

Jeg sitter og titter ut vinduet, og her og der ser jeg tente adventsstjerner i hjem som ellers er ut til å være forlatt. Det kan se ut som at noen stjerner er i metall, andre ikke. Så titter jeg på min egen mørklagte papirstjerne.. Jeg skal snart ut, og tar ikke sjansen på å forlate den tent. Den slukkes og når jeg legger meg om kvelden.

Hva gjør dere? Føler dere at det er trygt å la stjerna være tent til enhver tid (er jeg overnervøs?), eller er dette utelukket?

Hvert år, etter at stjerna blire tent, løper jeg frem og tilbake for å sjekke om pappen blir varm.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Engel, ikke pålogget

Vi har metallstjerne, så den lar vi stå på, med mindre vi skal være borte i flere dager. Lysestaken derimot tør vi ikke ha på med mindre vi er hjemme. Og hadde stjernen vært i tre eller papir hadde vi slukket den også. Det er desverre mange som ikke tenker brannsikkerhet i julen, og det er da også høysesong for branner. Økt bruk av levende lys, overbelastning av kurser, skjøteledninger som går varm... Jeg fly rundt og dobbeltsjekker alt jeg og! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi går aldri fra adventstaker eller stjerner som står på - sørger for å trekke ut kontakten. Synes ikke det er verdt å ta risikoen. Det ser jo flott ut med stjerner, men...... det er ikke noe jeg vil ta sjansen på uansett.

Har opplevd brann på nært hold og vil aldri oppleve noe slikt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe deg en ny stjerne, Starya?

Så slipper du å bekymre deg for brannfaren. Det fins jo så utrolig mange pene stjerner å få kjøpt nå! :)

Ta deg en tur ut og se iallefall!:)

Jeg har iallefall ikke det problemet i år.. Jeg har en gullstjerne i tre der det er festet masse mini-lys på. (kjøpt på bohus, tror nille også hadde for noen år siden)

I år fungerte den desv. ikke.. Så.. Min stjerne er utent.. Men den henger i vinduet. Skal ut og se etter ny pære/ ny stjerne idag! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to metallstjerner, men det varierer om vi har dem tent eller ikke. Som regel slukker vi dem når vi drar på jobben, men har dem tent på natta (ganske teit, for det er vel ingen som ser dem da?), eller når vi bare skal bort til naboen eller noe. Adventsstaken lar jeg aldri stå på når jeg ikke er hjemme. Jeg har stor respekt for alt som kan forårsake brann, så jeg tar ingen sjangser.....*Better safe than sorry*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forlater den aldri på, hverken når jeg skal legge meg eller når jeg ikke skal være hjemme. Føler at det er det tryggeste. Men, nå skal det siees at jeg aldri pleier å la noe lys stå på når jeg ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har metallstjerner som alltid er på. Hadde nok trukket ut kontakten hvis jeg hadde hatt stjerner i papp. Juletrelysene slår jeg alltid av om natten og hvis vi skal ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt to nye stjerner i metall i år, så stjernene kommer nok til å være påskrudd til en hver tid. Hadde en slik stjerne som jordbær beskriver, og den stolte jeg ikke på for fem øre, så den skal ut. Synes det er koselig at det lyser i stua når jeg står opp om morgenen. Skrur ellers av alt av lys når vi legger oss, men siden stjernene er helt nye og bare av metall ser jeg ikke på dem som noen stor risiko.

Ellers er jeg veldig nøye med brannsikkerhet. Sjekker stearinlys, dropper lysemasjetter og billige lamper, har brannvarslere i alle rom. Planen er å seriekoble brannvarslerene og få en brannvarsler som er koblet til husalarmen, slik at noen hører alarmen selv om det ikke er noen hjemme eller de som sover ikke hører den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre i metall og en i plast.. den i plast trekkes ut, for den tror jeg ikke er helt god.. (vil helst hive den ut, jeg.. men... ) :D

To av stjernene i metall blir trukket ut.. av en eller annen merkelig grunn står den tredje alltid og lyser.. dobbeltmoral??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar ut stikkontakten på ALT sånt når jeg forlater huset. Jeg er helt hysterisk hva gjelder brannsikkerhet. Dobbeltsjekker alt før jeg går ut. Brann og innbrudd er mine verste mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hær i huset trekker vi også ut adventstake og stjerne,er litt hysterisk jeg :blunke: Men jeg stoler ikke på de adventstakene,det har hendt at de tar fyr,trekker også ut bare jeg skal i dusjen hvist jeg er alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe deg en ny stjerne, Starya?  

Så slipper du å bekymre deg for brannfaren. Det fins jo så utrolig mange pene stjerner å få kjøpt nå!

:o

Næmmen fyda for en grusom tanke! :ler:

Den stjerna jeg har nå er helt identisk med den vi hadde alle år i min barndom. Da jeg kom over den i en butikk for noen år siden var jeg overlykkelig! Nostalgisk? Jeg? Neeii... :roll:

Men jeg har tenkt den grusomme tanke om utskifting, til en i metall. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en julestjerne i messing,hadde papp før,men var like usikker som deg.Så jeg kjøpte ei ny ei og den er tent hele kvelden,drar ut kontakten når vi er ikke er hjemme og om natten.

Adventsstake har jeg ikke lenger da katten bestandig river den ned,og den kortslutter.Så er Livredd det blir brann.Men har tenkt på å kjøpe meg en igjen.

*klem koldbruna * 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...