Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 2. mai 2006 #1 Del Skrevet 2. mai 2006 Hei! Jeg lurer på hvor mye de Kristne egentlig legger vekt på Mosebøkene i Bibelen? Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg stadig vekk ser kristne henvise til mosebøkene for å understreke ting de mener. Jeg leser for tiden Bibelen selv, jeg er nysgjerrig og vil hvite hva som egentlig står der. Der står det å lese: 5 Mos 17,2-5 Finnes det iblant dere, i en av byene Herren din Gud gir deg, en mann eller kvinne som gjør det som er ondt i Herren din Guds øyne, og bryter hans pakt, en som i strid med det jeg har påbudt, går bort og dyrker andre guder, bøyer seg og tilber dem eller solen eller månen eller hele himmelens hær, og dette blir meldt deg, så du får høre om det, da skal du undersøke saken nøye. Viser det seg at noe så avskyelig virkelig er gjort i Israel, skal den som har gjort ugjerningen, enten det er mann eller kvinne, føres ut til byporten og steines i hjel. 5 Mos 21, 18-21 Når en mann har en ustyrlig og trassig sønn, som ikke vil høre på sin far og mor, og ikke adlyder dem selv om de tukter ham, da skal foreldrene ta og føre ham til byporten, til de eldste i byen og si til dem: «Denne sønnen vår er ustyrlig og trassig og vil ikke høre på det vi sier. Ødsel og drikkfeldig er han også.» Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. Hele Israel skal høre om det og gripes av frykt. 5 Mos 22 Lover om kjønnslig omgang 13 Når en mann tar seg en kone og har omgang med henne, men siden får uvilje mot henne 14 og beskylder henne for skammelige ting, setter ut ondt rykte om henne og sier: «Jeg giftet meg med denne kvinnen, men da jeg kom sammen med henne, fant jeg ikke noe tegn på at hun var jomfru,» 15 da skal pikens far og mor ta tegnet på at hun var jomfru, og bringe det til de eldste ved byporten. 16 Pikens far skal si til de eldste: «Jeg lot denne mannen få min datter til kone, men nå har han fått uvilje mot henne. 17 Han kommer med beskyldninger mot henne og sier at han ikke fant noe tegn på at hun var jomfru. Men her er min datters jomfrutegn!» Dermed skal de bre kledet ut for de eldste i byen. 18 Da skal de eldste ta mannen og straffe ham. 19 De skal ilegge ham en bot på hundre sekel sølv og gi dem til pikens far, fordi mannen har satt ut ondt rykte om en jomfru i Israel. Hun skal være hans kone, og han må ikke skille seg fra henne så lenge han lever. 20 Men hvis beskyldningen er sann, hvis det ikke finnes tegn på at piken var jomfru, 21 da skal de føre henne ut foran døren til farens hus, og mennene i byen skal steine henne i hjel. For hun har gjort en skammelig gjerning i Israel ved å drive utukt i sin fars hus. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. 22 Når en mann blir grepet i å ha samleie med en gift kvinne, skal de begge dø, både kvinnen og mannen som hadde samleie med henne. Slik skal du rydde det onde ut av Israel. 23 Når en mann treffer en ung pike i byen, en som er jomfru og forlovet med en annen mann, og han har samleie med henne, 24 skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, piken fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. 25 Men er det ute i marken en mann treffer en forlovet pike og voldtar henne, da skal bare mannen som hadde samleie med henne, dø. 26 Piken skal du ikke gjøre noe; hun har ikke gjort noen synd som det er dødsstraff for. For dette er en lignende sak som når en mann overfaller sin neste og slår ham i hjel. 27 Mannen traff jo den forlovede piken ute i åpen mark. Hun ropte, men det var ingen som kom henne til hjelp. 28 Når en mann treffer en pike som er jomfru og ikke forlovet, og han tar henne og ligger med henne, og de blir oppdaget, 29 skal mannen som hadde samleie med piken, betale hennes far femti sekel sølv fordi han krenket henne. Hun skal være hans kone, og han må ikke skille seg fra henne så lenge han lever. 30 Ingen må ta sin fars kone til ekte og således vanære sin fars leie. Jeg må innrømme at jeg reagerer ganske sterkt på all denne steiningen til døde. Er det slik at kristnme er for dødsstraff? Synes det hele er ganske forvirrende... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 2. mai 2006 #2 Del Skrevet 2. mai 2006 For de aller fleste kristne tror jeg mosebøkene og hele det gamle testamentet betyr fint lite, og at det legges aller mest vekt på det nye testamentet og budskapet til Jesus. Med unntak av de ti bud, og en del oppbyggelige historier er det gamle testamentet nettopp gammelt. Jødene derimot følger endel av renhetslovene i det gamle testamentet. Mange kristne er for dødsstraff tror jeg, og mange er mot, men det er nok ikke med utgangspunkt i reglene i det gamle testamentet for å si det slik. Dette er selvfølgelig med unntak av endel fundamentale kristne, som mener at hele bibelen skal tas bokstavelig, men selv disse kan jeg ikke tenke meg er for steining for utroskap. Dette er i hvert fall mitt inntrykk av hvordan det gamle testamentet vektlegges av kristne for tida. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasmin Skrevet 2. mai 2006 #3 Del Skrevet 2. mai 2006 Nei, kristne er IKKE for dødsstraff... Denne detaljerte loven som du henviser til ble skrevet til Israelsfolket, og derfor må den ikke følges av kristne idag... Likevel sier loven noe om Guds vilje... 5 Mos 17,2-5 Finnes det iblant dere, i en av byene Herren din Gud gir deg, en mann eller kvinne som gjør det som er ondt i Herren din Guds øyne, og bryter hans pakt, en som i strid med det jeg har påbudt, går bort og dyrker andre guder, bøyer seg og tilber dem eller solen eller månen eller hele himmelens hær, og dette blir meldt deg, så du får høre om det, da skal du undersøke saken nøye. Viser det seg at noe så avskyelig virkelig er gjort i Israel, skal den som har gjort ugjerningen, enten det er mann eller kvinne, føres ut til byporten og steines i hjel. Gud er hellig. En skal ikke dyrke andre enn Gud. Ved slike strenge straffer lærte Israelsfolket noe om Guds hellighet! Gud gav oss loven slik at alle skal forstå at de står skyldige overfor den hellige Gud. Som kristen er en frikjøpt fra loven, fordi Jesus oppfylte loven! "Dere er ikke under loven, men under nåden" Rom.6.14 Et menneske vil ALDRI kunne komme til Gud ved å følge LOVEN...men kun ved troen på Jesus som sin frelser... ...vanskelig å forklare dette...men, håper det var til nytte likevel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 2. mai 2006 #4 Del Skrevet 2. mai 2006 For de aller fleste kristne tror jeg mosebøkene og hele det gamle testamentet betyr fint lite, og at det legges aller mest vekt på det nye testamentet og budskapet til Jesus. Med unntak av de ti bud, og en del oppbyggelige historier er det gamle testamentet nettopp gammelt. Jødene derimot følger endel av renhetslovene i det gamle testamentet. Mange kristne er for dødsstraff tror jeg, og mange er mot, men det er nok ikke med utgangspunkt i reglene i det gamle testamentet for å si det slik. Dette er selvfølgelig med unntak av endel fundamentale kristne, som mener at hele bibelen skal tas bokstavelig, men selv disse kan jeg ikke tenke meg er for steining for utroskap. Dette er i hvert fall mitt inntrykk av hvordan det gamle testamentet vektlegges av kristne for tida. ← Du har tydeligvis ikke sovet i timen. Jeg kan gå god for det meste her. Men når det gjelder dødsstraff, så tror jeg ingen gjenfødte kristne er for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 21. mai 2006 #5 Del Skrevet 21. mai 2006 Luk 24.25-27 Da sa han til dem: «Så uforstandige dere er, og så trege til å tro alt det profetene har sagt! 26 Måtte ikke Messias lide dette og så gå inn til sin herlighet?» 27 Og han begynte å utlegge for dem det som står om ham i alle skriftene, helt fra Moses av og hos alle profetene. Dette sa Jesus til to disipler som var på vei til emmaus, uten at de visste at det var Jesus, siden de trodde Han var død, men Jesus hadde oppstått og måtte si at de ikke mått være bedrøvet som de var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RPM Skrevet 30. september 2006 #6 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) La oss lese hva Jesus selv sier om Moseloven, salmene og profetene: Texten nedan är hämtad från www.frelst.net som har följande text kring upphovsrätt: © 2006 Vi oppfordrer til å bruke/kopiere/videreformidle innholdet på disse sidene, husk bare å oppgi kilden, www.frelst.net /furstina (moderator) Matt 5:17f 17 Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. (Vi skal litt senere se på betydningen av ordet ”loven” i vers 17.) 18 For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen. Det er i denne forbindelse teksten i Joh 1:17 kommer til sin rett, for der skriver Johannes: ”For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.” Så til de andre ordene jeg har fremhevet med tykk skrift: Ordet ”oppheve” er greit. Det gir den rette meningen. Ordet betyr; rive ned, ødelegge, oppløse. Jesus sier altså at han ikke kom for å ødelegge, avskaffe eller oppløse noen del av Mosebøkene eller profetene. Ordet ”oppfylle” er derimot ikke like greit. Mange misforstår betydningen av dette ordet. Betydningen den greske teksten uttrykker er ”å gjøre komplett”, ”gi full mening til” eller ”å gi det sanne innhold til”. Så det Jesus sier er at han kom for å oppfylle – i betydningen av å la gå i oppfyllelse alt som tidligere er skrevet om ham. Han kommer altså som den sannheten loven hadde gitt en teoretisk beskrivelse av. Jeg sa innledningsvis at loven er gitt oss i tre ulike utgaver, der hver ny utgave ikke kommer som en erstatning for en tidligere gitt lov, men som et supplement som er ment å gi loven en dypere mening. Det er dette Johannes mener når han sier at ”nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.” Johannes sier ikke at en tidligere lov gitt ved Moses nå plutselig er blitt ugyldig, men han sier at; nå, ved Jesus Kristus har loven fått sitt sanne innhold. Denne forståelsen bekreftes av de to følgende skriftsteder: Heb 10:1 ”For loven har bare en skygge av de goder som skulle komme, ikke tingenes virkelige skikkelse. ……..” Kol 2:17 ”Dette er bare en skygge av det som skulle komme, men selve legemet hører Kristus til.” En skygge er en mørkt felt som avspeiler de ytre konturer av et objekt eller et legeme. Hvis jeg nærmer meg en lyskilde en mørk kveld så vil min kropp kaste skygge når jeg blir belyst. Slik er også loven en lykt som med sin lære kaster lys over den kommende Messias slik at han blir synlig i menneskers bevissthet. Loven kan bare forklare Messias ved hjelp av bokstaver og bildespråk, men kan aldri makte å fremstille den virkelige Messias slik at hans sanne vesen blir synlig. Men når Jesus Kristus kommer – han som er Messias – da får vi den sanne fremstillingen av hvem og hvordan han er. Derfor sier Johannes at ”loven kom med Moses, men nåden og sannheten kom med Jesus Kristus.” Det var dette jeg mente når jeg innledningsvis sa at loven er åpenbart oss i tre faser. Den første loven var skriftlig og i ordbilder. Alt loven sier og viser er selvfølgelig sant, men den har altså ikke hele sannheten slik at den viser oss Jesu sanne vesen både i det ytre, i det indre og i handling. Men når Jesus kommer så kommer det sanne innholdet i loven. Derfor kan vi si at Jesus er den nyere loven som gir en klarere og dypere forståelse av den skrevne loven. Denne andre loven – Jesus Kristus – vil bli nærmere beskrevet og forklart som vår ”lov (les lærer/lære)” i neste artikkel. Da skal vi se hvordan han er forløperen og opphavet til den endelige ”loven som skal utgå fra Sion” og det ”Guds ordet som skal gå ut fra Jerusalem” slik det profeteres i Jesaja 2:3 ”Mange folkeslag skal gå av sted og si: Kom, la oss gå opp til Herrens berg, til Jakobs Guds hus, så han kan lære oss sine veier, og vi vandre på hans stier! For fra Sion skal lov utgå, og Herrens ord fra Jerusalem." For etter Jesu himmelfart ble Den Hellige Ånd utgytt på pinsefestens dag. (Se også Mika 4:2). Nu skal vi lese en tekst som støtter det jeg nettopp sa. Vi er sikkert enige om at Jesus er Guds Ord og at han kom med den sanne læren fra Gud. Men hvilken forståelse skal vi ha når Jesus i Johannes omtales som Guds Ord? Det sies også at Ordet var Gud? Men hvis ordet er Gud så er også Jesus alt det Gud er og representerer alt hva Guds ord har sagt – fordi Jesus jo ER Guds LEVENDE Ord. I Joh 16:12-14 profeterer Jesus om Talsmannen, Den Hellige Ånd som skal komme som vår Far og Jesu stedfortreder, etter Jesu himmelfart. Joh 16:12-14 "Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå. Men når han kommer, sannhetens Ånd, skal han veilede dere til hele sannheten. For han skal ikke tale av seg selv, men det han hører, skal han tale, og de kommende ting skal han forkynne dere. Han skal herliggjøre meg, for han skal ta av mitt og forkynne det for dere." Legg merke til den delen av teksten som er fremhevet. Det står at Ånden skal veilede oss til hele sannheten. Vi har allerede sett at Jesus kom for å gi loven det sanne innhold og den sanne betydning. Jesus sier altså i Joh 16:12: ”Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå.” Altså var det fremdeles noe Jesus ikke kunne lære oss da han gikk på jorden. Årsaken gir han selv i det han sier: ”men dere kan ikke bære det nå”. Det gjelder blant annet at de han talte til ikke var nok åndelig modne til å forstå hva Jesu himmelfart og utgytelsen av Den Hellige Ånd virkelig ville bety. Det er først i ettertid – når det loven peker frem imot kommer og vi ser oppfyllelsen – at vi forstår lovens/lærens/ordenes egentlige mening. Vi må vente på Den Hellige Ånd før vi kan få den riktige forståelsen av det som skjedde. Slik også med hele loven som ble gitt fra Sinai, både lover, bud og forskrifter. Den rette forståelsen av disse ordene kan vi ikke få før vi får det åpenbart i lys av det som kom med Jesus. Før Jesus kom hadde vi bare hørt Guds røst og fått alle Guds lover og befalinger nedskrevet med bokstaver. Dette er uforståelig for oss inntill Jesus og Ånden kommer og åpenbarer den rette betydningen for oss. Mvh Wbrochs Endret 1. oktober 2006 av Furstina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 1. oktober 2006 #7 Del Skrevet 1. oktober 2006 betyr lite, jesus kom for at vi skulle slippeå leve under loven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arielle Skrevet 1. oktober 2006 #8 Del Skrevet 1. oktober 2006 Jødene vektlegger det gamle tastamentet, kristne det nye. (Ordet kristen kommer etter ordet Kristus, altså oppsto jo kristendommen etter Jesu død). Det var her jødene delte seg i to grupper: de som valgte å følge Jesus(kristne), og de som ikke gjorde det (jødene). Jeg har som kristen også problemer med å forstå all den drepingen det står om i GT, og har ingen forklaring på det, annet enn at dette ble skrevet i en annen tid. For å forklare enkelt hvordan jeg ser det, ser jeg det som at gud er ren og hellig, og han tåler ikke synd. Derfor kunne han ikke ha kontakt med menneskene tidligere fordi de var urene. Når Jesus døde tok han på seg vår skyld, og Gud ser oss gjennom ham, altså er vi rene. dermed blir forholdet til Gud på en annen måte enn før Jesus. Man begynte liksom "på nytt" ved jesu død.Man fikk en ny sjanse. vil egentlig anbefale deg å lese det nye testamentet først, for at det kan belyse det gamle litt... Og INGEN kristne jeg kjenner er for dødsstraff! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #9 Del Skrevet 1. oktober 2006 De fleste kristne vil si at reglene i GT - som innebærer steining av alt fra folk som er utro til folk som bruker klesplagg laget av to forskjellige stofftyper - ikke skal tas så veldig seriøst. Er det snakk om homofili derimot, så er de kjappe til å peke på vers fra GT og si at Gud rynker på nesen av det. Jeg lurer litt på hvordan dere klarer å skille mellom det som er gyldig/"Guds ord", og det som er "et resultat av samtiden" etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 1. oktober 2006 #10 Del Skrevet 1. oktober 2006 De fleste kristne vil si at reglene i GT - som innebærer steining av alt fra folk som er utro til folk som bruker klesplagg laget av to forskjellige stofftyper - ikke skal tas så veldig seriøst. Er det snakk om homofili derimot, så er de kjappe til å peke på vers fra GT og si at Gud rynker på nesen av det. Jeg lurer litt på hvordan dere klarer å skille mellom det som er gyldig/"Guds ord", og det som er "et resultat av samtiden" etc. ← Les: Rom. 1,27 + 32 1 Tim. 1,10 1 Kor. 6,9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 1. oktober 2006 #11 Del Skrevet 1. oktober 2006 Dette med homofil, alle kan se at det er feil, til og med homoer ser at det er feil, de kan jo ikke få barn med hverandre. Men hvordan Gud som ser hjertets tanker ser på en homofil, er ikke lett å se gjennom mennesker. Her er det bare for en homo å legge seg flat og si, vær meg synder nådig. Men også de som er hetero, de er ikke noe bedre de. En som drikker alkohol får se tomheten når han har kjørt løpet. Uten Gud er alt tomhet, så forkynn nåde til en homo istedenfor å dømme, så får vi se hva Gud kan gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå