Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article624887.ece

Det er veldig synd på denne kreftsyke damen, men er ikke det en problemstilling som de fleste kreftsyke eller langtidssykemeldte opplever. Å det er mange som har en årslønn som ligger langt under lønnen til en lege.

Det jeg vil fram til her er at det å bli syk i Norge er like ille for alle, men kanskje de som ikke tjener så godt har det vel værre enn godt betalte arbeidere, o når da inntekten reduseres så har en vanlig, deltidsarbeidende kvinne minst like store problemer med å klare seg økonmisk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kane
Skrevet

går man ikke over på attføring og greier etter et år som fulltidssykemeldt da?? Og derfra over på uføretrygd??

Gjest Gjest
Skrevet
går man ikke over på attføring og greier etter et år som fulltidssykemeldt da?? Og derfra over på uføretrygd??

Stemmer det, men da blir inntekten betydekig redusert. Noe som selvsagt har mye å si for de fleste. Synes derfor at det blir for feil å fokusere på de som tjener mest, og hvor ille det er for dem å få redusert inntekt når det er så mange flere som virkelig sliter av de som er lavtlønnede og/ eller deltidsarbeidende.

Gjest allium
Skrevet

Men det som blir helt feil her, er at en person som er i innledende behandling for kreft, skal over på rehabilitering eller attføring. Dette er jo til for dem som har vært syke lenge, og kanskje ikke kommer tilbake i den vanlige jobben sin.

Problemet til denne legen er at hun hadde en sykmelding for noe annet tidligere, som blir regnet sammen med denne. Kanskje man skulle få begynne på nye 52 uker hvis man har fått en ny sykdom?

Gjest Gjest
Skrevet
Men det som blir helt feil her, er at en person som er i innledende behandling for kreft, skal over på rehabilitering eller attføring.  Dette er jo til for dem som har vært syke lenge, og kanskje ikke kommer tilbake i den vanlige jobben sin.

Problemet til denne legen er at hun hadde en sykmelding for noe annet tidligere, som blir regnet sammen med denne.  Kanskje man skulle få begynne på nye 52 uker hvis man har fått en ny sykdom?

Det ville nok vært til stor hjelp for mange som sliter med sykdom.

Bare det å få en alvorlig diagnose som kreft er såpass belastende i seg selv, og at mange da i tillegg skal slite med trang økonomi bidrar ikke til en raskere helbredelse, eller til en enklere hverdag for den syke og familien.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er ingen som tvinger legen på jobb, bortsett fra legen selv. Dette er en ikke-sak, eventuelt en sak om en lege som ifølge oppslaget mener at det regelverket hun selv har informert pasienter om i mange år ikke bør gjelde for henne selv.

Trist, men sant.

Strengt tatt er det vel egentlig mest skremmende at legen gambler med egen helse gjennom å friskmelde seg for selv å få full inntekt. HVa slags holdning viser dét, egentlig? Hadde hun friskmeldt andre i samme situasjon, eller hadde hun da argumentert faglig for at helse må gå foran økonomi..?

Trist sak, som sagt. Trist at noen knapt nok tenker til egen nesetipp og i tillegg dokumenterer det gjennom medieoppslag.

Gjest Gjest
Skrevet

Denne saken er nok litt spesiell. Vil tro det bare er et fåtall alvorlige kreftsyke som har hatt en langvarig sykemeldingsperiode i forkant av sykdommen. Dette gjør selvfølgelig ikke saken bedre for de som rammes, men den reiser kanskje ikke noe behov for endring i sykmeldingsreglene.

Jeg er helt enig med trådstarter i at det må være vel så ille for en med lavere inntekt å miste 40% av inntektsgrunnlaget sitt.

Jeg vil også tro at de med en høy lønn har mulighet til å disponere denne på en måte som gjør at man kan sette av litt midler til uforutsette ting, som feks. inntektstap i dette tilfellet er.

En lavtlønnet ville hatt langt større problemer med å kunne disponere sine økonomiske midler på en sånn måte.

Det snakkes forresten om å gjøre noe for å forlenge sykemeldingsperiode for pårørende til kreftpasienter også. Sånn det er nå, så kan de få max 20 dagers sykemelding som pårørende til en kreftsyk (men mange blir sykmeldt lenger på en psykisk diagnose). 20 dager er bare småtteri når kreftsykdommen er i sine vanskeligste faser.

Skrevet

Hun må jammen ha høye regninger... :overrasket:

Skrevet

Hun hadde en lang sykemeldingsperiode pga. depresjon i forbindelse med samlivsbrudd. Syns det hørtes merkelig ut jeg. Skal man få lov å gå hjemme i mange måneder pga samlivsbrudd. Hvis man har så dårlig psyke, at men får en så kraftig depresjon av det, så er vel uføretrygd neste for hennes del?

Gjest gjest1
Skrevet
Hun hadde en lang sykemeldingsperiode pga. depresjon i forbindelse med samlivsbrudd. Syns det hørtes merkelig ut jeg. Skal man få lov å gå hjemme i mange måneder pga samlivsbrudd. Hvis man har så dårlig psyke, at men får en så kraftig depresjon av det, så er vel uføretrygd neste for hennes del?

Nå synes jeg du drar den litt langt. Ingen mennesker er like, ei heller er samlivsbrudd like. Selv om du kanskje hadde taklet det fint og gått ut av et brudd med hevet hode, er det ikke en selvfølgelighet at alle andre mennesker ville takle en slik krise like bra. Jeg vet om mennesker som har blitt lagt inn på (åpen) psykiatrisk avdeling på grunn av depresjon etter særdeles stygge samlivsbrudd, og fått god hjelp av dette og er tilbake i jobb igjen noen måneder senere.

Gjest Gjest
Skrevet
Det snakkes forresten om å gjøre noe for å forlenge sykemeldingsperiode for pårørende til kreftpasienter også.  Sånn det er nå, så kan de få max 20 dagers sykemelding som pårørende til en kreftsyk (men mange blir sykmeldt lenger på en psykisk diagnose).  20 dager er bare småtteri når kreftsykdommen er i sine vanskeligste faser.

Det er noe det virkelig er behov for. Kreft rammer jo ikke bare den syke, men hele familien.

Hvis alle som opplevde samlivsbrudd skulle gå sykemeldt i lange perioder så ville vi ikke ha nok folk til å dekke opp arbeidsmarkedet.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis alle som opplevde samlivsbrudd skulle gå sykemeldt i lange perioder så ville vi ikke ha nok folk til å dekke opp arbeidsmarkedet.

Samlivsbrudd er ikke en sykdom, men depresjon er! Hun ble sykemeldt på grunn av depresjon, ikke på grunn av samlivsbruddet. Samlivsbruddet var den utløsende faktoren. Man kan ikke si at årsaken til depresjonen skal være avgjørende for om man sykemeldes eller ikke. Det blir som å si at dersom du får lungekreft på grunn av røking så får du ikke sykemelding, men hvis det er utløst av en annen årsak så har du rett på sykemelding.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis hun klarer å jobbe så er det vel ingen grunn for at hun skal være sykemeldt. Det klarer hun tydligvis siden hun er i jobb. Det kan selvfølgelig diskuteres hvor fornuftig det er å sende mennesker som er dårlig på jobb. Jeg tror det på sikt vil føre til flere uføre på grunn av at de presser seg for langt og får ødelagt helsen sin helt isteden for å få den tiden de trenger på å bli frisk. Høyresiden er veldig opptatt av å få sykemeldte i jobb og det ser ut til at dette støttes av mange. Jeg kan ikke se at denne legen er mer spesiell enn andre som sliter med sykdom og da må det jo også gjelde henne. Kreft er en status sykdom og det er derfor i utgangspunktet lettere å få hjelp enn om man lider av noe annet, selv om man i utgangspunktet er like syk. Vi vet lite om hennes private økonomi, hennes og familien hennes behov, derfor er det vanskelig å si hva hun bør kunne klare seg med, men på et generelt grunnlag så tjener leger godt så det burde være større rom for reduksjon av hennes inntekt enn for dem som allerede tjener lite. Jeg tenker at hun derfor må akseptere å ikke kunne ha alle godene som hun tidligere har hatt.

Gjest Gjest
Skrevet

Hun er lege og bør være litt kreativ. Man kan alltids omgå systemnet hvis man virkelig vil.

Er man syk så er man syk.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ingen som tvinger legen på jobb, bortsett fra legen selv. Dette er en ikke-sak, eventuelt en sak om en lege som ifølge oppslaget mener at det regelverket hun selv har informert pasienter om i mange år ikke bør gjelde for henne selv.

Trist, men sant.

Strengt tatt er det vel egentlig mest skremmende at legen gambler med egen helse gjennom å friskmelde seg for selv å få full inntekt. HVa slags holdning viser dét, egentlig? Hadde hun friskmeldt andre i samme situasjon, eller hadde hun da argumentert faglig for at helse må gå foran økonomi..?

Trist sak, som sagt. Trist at noen knapt nok tenker til egen nesetipp og i tillegg dokumenterer det gjennom medieoppslag.

Jeg er enig i dette egentlig, selv om jeg også ser de kjipe konsekvensene ved å være langvarig syk. Jeg ville likevel tro at en lege har såpass høy lønn og såpass mange muligheter til å tilrettelegge livet og økonomien sin på en sånn måte at man kan klare seg selv om man blir langvarig syk. Det finnes jo forsikringer, og det går an å velge en litt lavere levestandard og fortsatt klare seg.

Hun skulle prøvd å være selvstendig næringsdrivende i startfasen og uten å ha tjent mye penger de siste årene. Om jeg skulle bli langvarig syk nå er det bare sosialen som kan hjelpe meg... :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet

Ein overlege har vel ca 1.000.000 i lønn.

60% bør bli 600.000.

3 gonger så mykje som eg tener.

Skrevet
Hvis hun klarer å jobbe så er det vel ingen grunn for at hun skal være sykemeldt. Det klarer hun tydligvis siden hun er i jobb. Det kan selvfølgelig diskuteres hvor fornuftig det er å sende mennesker som er dårlig på jobb. Jeg tror det på sikt vil føre til flere uføre på grunn av at de presser seg for langt og får ødelagt helsen sin helt isteden for å få den tiden de trenger på å bli frisk. Høyresiden er veldig opptatt av å få sykemeldte i jobb og det ser ut til at dette støttes av mange. Jeg kan ikke se at denne legen er mer spesiell enn andre som sliter med sykdom og da må det jo også gjelde henne. Kreft er en status sykdom og det er derfor i utgangspunktet lettere å få hjelp enn om man lider av noe annet, selv om man i utgangspunktet er like syk. Vi vet lite om hennes private økonomi, hennes og familien hennes behov, derfor er det vanskelig å si hva hun bør kunne klare seg med, men på et generelt grunnlag så tjener leger godt så det burde være større rom for reduksjon av hennes inntekt enn for dem som allerede tjener lite. Jeg tenker at hun derfor må akseptere å ikke kunne ha alle godene som hun tidligere har hatt.

:klappe::klappe::klappe:

Åh jeg er så enig så enig! For en gangs skyld så er jeg enig med dere alle sammen!! :)

Hurra for at det fremdeles finnes fornuftige mennesker som ikke lar seg blende av VG's vinkling av ting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...