lille my Skrevet 2. mai 2006 #1 Skrevet 2. mai 2006 oyyyyyyyyyyyyyyyy....................... skulle berre legge inn et bud sann på gøy gitt...... jaja.... håpe no at ej fe kjolen, og at den passa no da...... den skal no vere custom made.... men d ej lure på e om ka d vil koste mej når : ej vann budronda på 0,01 us dollar, og frakt e på 129 us dollar...... nåkken som veit? må ej betale mva og toll på frakta? d e no for et arbeid til dei i utlande da, å ikkje her i norge, so ej forstår ikkje koffør den norske stat skal få nåke for d???
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #2 Skrevet 2. mai 2006 hehe, det har ikke noe å si hvor ting blir produsert, moms er en "sluttbrukerskatt". Alle betaler moms underveis, men de får den igjenn når nesteperson betaler moms... (forrutsatt at du er en stor nok bedrift, privatpersoner får ikke igjenn moms). Så det er ikke en skatt for å "straffe" deg for å lage, men for å selge/kjøpe.Norske stat skal ha penger forde du har penger å bruke, sånn sett blir det likt som om kjolen er kjøpt i salong Toll er toll, og er funnet opp for å bedre konkuranseforholdene/gi fordeler til lokale marked/inntekter til stat. Derfor er det ulike tollsatser på ulike ting (og dette avhenger veldig av sterke faginteresser og internasjonale avtaler). Ett land kan feks sette meget høy toll på ullgarn, slik at alt ullgarn som importeres blir dyrere eller like dyrt som det en lager lokalt. Hva det vil koste deg vet jeg ikke, men det ble postet et fint inlegg på slutten av en kjoletråd om kjøp fra utlandet litt lengere ned her, den linket til en infoside. I følge posten så slipper du å betale noe, men jeg er litt usikker på hvor nøye man er på på rette etat med å sjekke om frakt egentlig er frakt eller utgift,,,, (de er jo ikke dumme, de kjenner jo praksisen)
Kara W Skrevet 2. mai 2006 #3 Skrevet 2. mai 2006 Det som er viktig er at personen som sender den skriver prisen på kjolen uten frakt. Hvis hun skriver 0.01$, så er jo det langt under minstebeløpet for moms og toll. Skriver hun derimot 129.01$, så må du betale moms/toll hvis den blir stoppet. Du kan klage og håpe på å få igjen penger, for du skal bare betale hvis varens verdi er på over 200 kr, men de går utifra det som står på pakken.
Susan Sto Helit Skrevet 2. mai 2006 #4 Skrevet 2. mai 2006 Det som er viktig er at personen som sender den skriver prisen på kjolen uten frakt. Hvis hun skriver 0.01$, så er jo det langt under minstebeløpet for moms og toll. Skriver hun derimot 129.01$, så må du betale moms/toll hvis den blir stoppet. Du kan klage og håpe på å få igjen penger, for du skal bare betale hvis varens verdi er på over 200 kr, men de går utifra det som står på pakken. ← Og skal du klage, så skal de ha et gebyr for å vurdere klagen din. (Tror det var 150,- som du ikke får igjen, uansett om du får medhold. Har brent meg på det! )
lille my Skrevet 2. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 2. mai 2006 hehe... gebyr for å klage på et vedtak som de har gjordt feil??? ok om d va ej som feks virkeli hadde betalt 129 for kjolen, men ikkje frakt, og klaga for å prøve mej, men om d e dei som he feil kan dei ikkje kreve betalt vell???? minne mej litt om Mulla handling, saksøke norge for at han blei avslørt å ha feil venna.....
elissa26 Skrevet 3. mai 2006 #6 Skrevet 3. mai 2006 det er viktig å passe på akkurat det for prisen på kjolne kan være SVÆRT rimelig men portoen tar på en måte inn kjole prisen............
Susan Sto Helit Skrevet 3. mai 2006 #7 Skrevet 3. mai 2006 hehe... gebyr for å klage på et vedtak som de har gjordt feil??? ok om d va ej som feks virkeli hadde betalt 129 for kjolen, men ikkje frakt, og klaga for å prøve mej, men om d e dei som he feil kan dei ikkje kreve betalt vell???? minne mej litt om Mulla handling, saksøke norge for at han blei avslørt å ha feil venna..... ← De hadde gjort feil da jeg fikk skoene mine, og regnet altfor høy frakt. Desverre var gebyret for at de skulle vurdere saken på nytt høyere enn det jeg hadde betalt for mye. Så da fikk jeg en smådyr lærepenge! Hjelper ikke om du kan bevise at de tok feil. Gebyret får du ikke refundert. (Staten dette vet du!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå