Gå til innhold

Lønner det seg egentlig å forsikre?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

(Jeg legger denne her, siden det i hovedsak er et økonomisk spørsmål.)

Vi må snart avgjøre om vi vil forsikre hundevalpen eller ei, og jeg begynner å helle mot NEI, men trenger litt innspill fra andre økonomisk bevisste mennesker.

Forsikringen koster snart 2000 i året, noe som er mer enn innboforsikringen vår! Da er hunden forsikret ved død og for veterinærutgifter. Egenandelen er på 1200 kroner + 20%.

Si at hunden må ha en operasjon når den er 2 år gammel. Da har vi allerede betalt 2x2000,- = 4000 kroner. Operasjonen koster 10 000 kroner (for å ta et greit og rundt tall), og vi må betale egenansdel på 1200 + 20%(= 2000) = 3200. Totalt 7200 kroner. Vi er da altså så heldige at vi slipper å betale 2800 kroner... wohoo!

Er en slik forsikring egentlig lønnsom, eller vil det være lurere å legge en sum tilsvarende forsikringspremien (pluss litt til kanskje) til side i en egen hundekonto?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja hvis operasjonen er så billig så er dere heldige. Min vennindes hund sin operasjon kostet 47.000,-

Og det er ikke den eneste gangen de har brukt forsikringen.

Har du sjekket pris flere steder? Syns ditt tilbud var dyrt i forhold til hva jeg hører andre betaler.

Og husk. Det er bedre å betale 2000,- i året en 20.000,- på en gang. Dyrlegene er ikke så gira på avbetalinger tror jeg.

Skrevet

Hva slags hundeforsikring har dere da?

Har selv hatt hund og jeg mener jeg kun betalte noen få hundre kroner for hundeforsikring gjennom Gjensidige.

Gjest Gjesta
Skrevet

Gud hjelpe meg hvis jeg ikke hadde forsikret min hund :overrasket: det tør jeg ikek tenke på en gang...

Gjest Gjest
Skrevet
Hva slags hundeforsikring har dere da?

Har selv hatt hund og jeg mener jeg kun betalte noen få hundre kroner for hundeforsikring gjennom Gjensidige.

Gjensidige skulle også ha vel 2000 kroner for en hund verd 10 000. Og de betaler bare max 10 000 i året.

Gjest Gjest
Skrevet
(Jeg legger denne her, siden det i hovedsak er et økonomisk spørsmål.)

Vi må snart avgjøre om vi vil forsikre hundevalpen eller ei, og jeg begynner å helle mot NEI, men trenger litt innspill fra andre økonomisk bevisste mennesker.

Forsikringen koster snart 2000 i året, noe som er mer enn innboforsikringen vår! Da er hunden forsikret ved død og for veterinærutgifter. Egenandelen er på 1200 kroner + 20%.

Si at hunden må ha en operasjon når den er 2 år gammel. Da har vi allerede betalt 2x2000,- = 4000 kroner. Operasjonen koster 10 000 kroner (for å ta et greit og rundt tall), og vi må betale egenansdel på 1200 + 20%(= 2000) = 3200. Totalt 7200 kroner. Vi er da altså så heldige at vi slipper å betale 2800 kroner... wohoo!

Er en slik forsikring egentlig lønnsom, eller vil det være lurere å legge en sum tilsvarende forsikringspremien (pluss litt til kanskje) til side i en egen hundekonto?

Vi takket nei. Egenandelen ved vetrinær var høy. Siden har vi vert hos veterinær mange ganger,men prisen har aldri overstiget det den må være for å få det dekt.

Jo, eneste arhumentet selskapet satt igjen med var at vi fikk igjen kr til ny hund om den døde. Pengene betyr ikke noe for meg om den skulle død for oss.

Self kan det bli dyrt med operasjon,men hvor mange hunder blir det som er forsikret?

Skrevet

Sjekk veldig nøye hvilke betingelser det er for å få dekket operasjoner etc.

Jeg vet at enkelte forsikringsselskaper endret på betingelser i fjor, og har nå skrevet ned nøyaktig hvilke operasjoner de dekker. Alt utenom dekkes ikke hos disse!

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi har hatt VANVITTIG mye utgifter iom at min hund utviklet allergi i tidlig alder. Jeg tror vi må ha fått igjen 10 000 kr av forsikringsselskapet. vi hadde så mye utlegg at jeg var helt fortvila en stund.

I tillegg har hun hatt problemer med analkjertlene, og bare dette har vi brukt et par tusen på. Penger å få igjen her også.

Men noen operasjon har vi ikke hatt. det trenger ikke være operasjon for at det skal være dyrt for å si det sånn.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har hatt VANVITTIG mye utgifter iom at min hund utviklet allergi i tidlig alder. Jeg tror vi må ha fått igjen 10 000 kr av forsikringsselskapet. vi hadde så mye utlegg at jeg var helt fortvila en stund.

I tillegg har hun hatt problemer med analkjertlene, og bare dette har vi brukt et par tusen på. Penger å få igjen her også.

Men noen operasjon har vi ikke hatt. det trenger ikke være operasjon for at det skal være dyrt for å si det sånn.

Hvor mye har du selv brukt? Jeg tenker da på egenandeler og forsikringspremie gjennom årene?

Skrevet

Var glad jeg hadde forsikring når min hund ble operert!

Operasjonen kom på ca 16.000 (+ div. medisiner), forsikringen dekket kr 10.000.

Klinikken hadde avtale med forsikringsselskapet, slik at de fikk pengene direkte fra de (jeg skrev meg under på papirene). Dermed betalte jeg ca 6.000 når jeg hentet hunden (ikke alltid det passer å brått måtte ut med 16.000).

Grei ordning, syntes jeg.

Og dersom den ikke hadde blitt fris, men blitt avlivet etter noen dager, hadde jeg fått igjen "livsforsikringen". Det slapp vi, heldigvis.

Gjest Gjesta
Skrevet
Hvor mye har du selv brukt? Jeg tenker da på egenandeler og forsikringspremie gjennom årene?

jeg husker ikke :rodme: er ikke noe flink til å ha oversikt på slikt...

Men vi fikk vel dekket alt som gikk over en viss sum. 1000 kr lurer jeg på om det er (egenandelen)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

De fleste hundeforsikringer dekker bare inntil 10.000 i året, så dersom man har råd til å betale det selv (med feks en krisekonto), så skjønner jeg at man kan finne på å droppe forsikring på hunden sin. Selv har jeg sykeforsikret min hund, siden vi ikke har noe penger stående til slike ting, og dermed trenger vi det. (I tillegg til at hun er en vilter hund som skader seg seg relativt ofte.) Dødsforsikringen som gjør at vi ville hatt penger til en ny hund dersom hun døde tidlig ville også vært grei for oss, siden vi har lite penger til slike ting.

Men jeg har feks valgt å droppe forsikring på kattene mine, siden de er vanlige huskatter som man bare får sykeforsikring på. Iom at jeg har fire katter så har jeg regnet ut at det koster så mye i året at det overstiger de 10.000 som blir dekket i løpet av få år, og da ser jeg ikke poenget. Spesielt ikke siden de skjelden er syke eller skader seg, og de eneste veterinærutgiftene jeg har hatt på dem er vaksiner og sterilisering, som uansett ikke er dekket av forsikring.

Gjest Gjesta
Skrevet

Agria Optimal dekker opptil 45000 i året, og egenandelen er på 900 kroner for en periode på 100 dager. I tillegg dekkes utgifter til rehabilitering og medisiner med beløp jeg ikke husker i hodet. Vi betaler ca 1600 i året, og personlig hadde jeg ikke turt å la være. Hunden er foreløpig bare 6 måneder gammel, men skal etterhvert brukes til jakt (det er en gordonsetter), og han er barn av "berømtheter", så han har vel visse forventninger knyttet til seg. Når man i tillegg vet hvor raskt en ulykke kan ramme, skjønner jeg ikke at noen tør å være uten forsikring.

Gjest Gjesta
Skrevet
Agria Optimal dekker opptil 45000 i året, og egenandelen er på 900 kroner for en periode på 100 dager. I tillegg dekkes utgifter til rehabilitering og medisiner med beløp jeg ikke husker i hodet. Vi betaler ca 1600 i året, og personlig hadde jeg ikke turt å la være. Hunden er foreløpig bare 6 måneder gammel, men skal etterhvert brukes til jakt (det er en gordonsetter), og han er barn av "berømtheter", så han har vel visse forventninger knyttet til seg. Når man i tillegg vet hvor raskt en ulykke kan ramme, skjønner jeg ikke at noen tør å være uten forsikring.

:Nikke: enig. jeg har funnet ut det samme som dere påpeker lenger opp i tråden her, at vanlige forsikringer ofte ikke dekker mer enn 10000 på et år. det er derfor jeg er i ferd med å bytte til agria nå.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som klarer å forklare meg forskjellen på Agria Makismal og Optimal på en enkel måte? Jeg leser hjemmesidene deres, men bortsett fra at den ene dekker opp til 45 tusen og den andre dekker opp til 30 tusen, så ser jeg ikke forskjellen. Men det er sikkert mer enn det?

Skrevet

Jeg hadde uten tvil forsikret hunden. Jeg har forsikring på mine katter og det har lønt seg selv om de bare er to år gamle og de ikke har store helseproblemer.

Gjest Gjesta
Skrevet
Er det noen som klarer å forklare meg forskjellen på Agria Makismal og Optimal på en enkel måte? Jeg leser hjemmesidene deres, men bortsett fra at den ene dekker opp til 45 tusen og den andre dekker opp til 30 tusen, så ser jeg ikke forskjellen. Men det er sikkert mer enn det?

Agria Optimal dekker i tillegg til utgifter opp til 45000, også kostnader til rehabilitering og medisiner. Dette dekker ikke Agria Maksimal, så vidt jeg kan se. Sannsynligvis er Maksimal en god del billigere å tegne.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet (endret)

Hva koster en alminnelig forsikring for en vanlig huskatt? Og hva dekker den?

Endret av KATTAstrofe
Gjest Gjest
Skrevet
Hva koster en alminnelig forsikring for en vanlig huskatt? Og hva dekker den?

det er to selskaper som tilbyr forsikring av huskatter. agria.no og gjensidige. Ta en titt på hjemmesidene deres for å finne ut hva det koster for deg. Man får jo gjerne rabatt hvis man samler alle fordikringer i samme selskap, dessuten får man rabatt hvis man forsikrer tre eller flere katter på samme eier.

Jeg har vel egentlig svart på hovedspørsmålet til TS i en annen tråd her. Men la meg snu på spørsmålet: Kan man ta sjansen på å ikke forsikre hunden/katten? Det er jo derfor man forsikrer huset, man kan ikke ta seg råd til å bygge opp igjen huset hvis man skulle være så uheldig at det brenner ned. Det er jo massevis av folk som betaler forsikringspremie på huset gjennom et helt liv uten at man får noe tilbake fra foriskringsselskapet. Og man ønsker jo heller ikke at huset skal brenne ned. Men hvis det først skjer kan man ikke ha råd til ikke å være forsikret. Hvorfor tenker man ikke det samme om levende skapninger som i enda større grad er uerstattelige?

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
Kan man ta sjansen på å ikke forsikre hunden/katten? Det er jo derfor man forsikrer huset, man kan ikke ta seg råd til å bygge opp igjen huset hvis man skulle være så uheldig at det brenner ned.

En viktig forskjell på dette er at man må ha ett hus å bo i, dersom man feks mister hunden/katten sin kan man vente med å kjøpe en ny til man har spart opp pengene på nytt. Denne muligheten har man ikke med en bolig. Når det gjelder sykeforsikring er heller ikke dette nødvendig, dersom man til enhver tid har feks en krisekonto stående, tilsvarende beløpet forsikringen dekker.

Endret av Varg-Menja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...