Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har hørt/lest noe om dette, eller kanskje til og med prøvd det selv? Steinalder kosthold går ut på at man skal spise slik de gjorde for 10 000 ++ år siden, altså før mennesket ble jordbrukere.

Kjøtt, nøtter, frukt, grønnsaker/planter mao.

Ikke meieriprodukter og kornprodukter, siden dette er ting vi ikke begynte med før for 10 000 år siden.

Tilhengere av steinalder dietten/kosten hevder at menneskets fordøyelsessystem ikke har forandret seg på disse 10 000 årene og at vi ikke er i stand til å nyttegjøre oss av korn- og meieriprodukter optimalt.

De mener med andre ord at det å kutte ut behandlede matvarer, sukker, korn, melk osv og erstatte det med rå grønnsaker, kjøtt ++ vil føre til vekttap og økt helse og velvære.

Noen synspunkter rundt dette? :) Anyone ?

Endret av Fantasia
Videoannonse
Annonse
Gjest Vinga
Skrevet (endret)

Vet at Jon Henriksen slanket seg mye på dette kostholdet. (Q-Jon, Jon-lasaron... han fra barne-tv)

Det har sikkert noe for seg, men personlig synes jeg det blir litt lite bredde i dette kostholdet; skal man leve som de gjorde på den tiden så må man jo også spise hovedsaklig fisk om man bor i kyststrøk osv. ;)

Utvalget av mat har forandret seg mye gjennom tidene. Jeg tror den største feilen folk gjør er i forhold til mengde mat, ikke hva slags mat...

Endret av Vinga
Skrevet

Dette burde vel forresten logget på "Kosthold" når jeg tenker meg om.. Ikke "kropp og helse". Beklager :sjenert:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Vi har vel fått generelt sett LITT bedre helse siden den gang, mye på grunn av kostholdet vårt, selv om det har blitt rimelig dårlig de siste åra. Så jeg tror dette er bare tullball. Klart det funker for noen, alt funker for noen.

Skrevet (endret)
Vi har vel fått generelt sett LITT bedre helse siden den gang, mye på grunn av kostholdet vårt, selv om det har blitt rimelig dårlig de siste åra. Så jeg tror dette er bare tullball. Klart det funker for noen, alt funker for noen.

Men har vi det? :forvirret:

Joda, steinalderfolka ble nok plaga av lus og lopper og sår osv.. men jeg tenker livsstilsykdomer som kreft og diabetes. Var DET like utbredt hos steinaldermennesket ?

Mener å ha lest om menneskegrupper i andre verdensdeler (men i nåværende tid) som lever på tilnærmet likt diett som steinaldermenneskene skal ha gjort, og hos disse folkene var vist ikke kreft, diabetes ol på langt nær like stort problem som det er hos oss skrøpelige vesteuropeere. :ler:

Endret av Fantasia
Skrevet

Tja, jeg merker at jeg følger en form for ubevisst “diett” i perioder hvor jeg nærmest kun spiser nøtter, frukt, grønnsaker og noe korn, og for meg er det positivt. Begynner dessverre å bli litt for lenge siden siste runde, så kanskje jeg får ta å koble om mer bevisst denne gangen :)

Så teorien om at mye ubehandlet mat og 0 melk stort sett har en positiv virkning på de fleste tror jeg det er mye sant i.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Men har vi det?  :forvirret:

Joda, steinalderfolka ble nok plaga av lus og lopper og sår osv.. men jeg tenker livsstilsykdomer som kreft og diabetes. Var DET like utbredt hos steinaldermennesket ?

Mener å ha lest om menneskegrupper i andre verdensdeler (men i nåværende tid) som lever på tilnærmet likt diett som steinaldermenneskene skal ha gjort, og hos disse folkene var vist ikke kreft, diabetes ol på langt nær like stort problem som det er hos oss skrøpelige vesteuropeere.  :ler:

Ja, vi har fått en god del livsstilssykdommer på kjøpet, men så er gjennomsnittsalderen vår godt over 25-30 for tida også, da.

Gjest camillo
Skrevet
Men har vi det?  :forvirret:

Mener å ha lest om menneskegrupper i andre verdensdeler (men i nåværende tid) som lever på tilnærmet likt diett som steinaldermenneskene skal ha gjort, og hos disse folkene var vist ikke kreft, diabetes ol på langt nær like stort problem som det er hos oss skrøpelige vesteuropeere.  :ler:

Personlig tror jeg det er en del andre faktorer som også sammenfaller med dette, som mer sannsynligvis er årsakene til bedre helse enn kostholdet.

Gjest -eline-
Skrevet
Ja, vi har fått en god del livsstilssykdommer på kjøpet, men så er gjennomsnittsalderen vår godt over 25-30 for tida også, da.

Akkurat... hvor godt gjorde egentlig den dietten dem når de faktisk ikke levde spesielt lenge...

Gjest Elfrida
Skrevet

I den steinalderdietten, følger det med et treningsprogram som går ut på å traske rundt og samle bær og nøtter, og jakte på småvilt iført en skinnfell, i en 6-8 timer hver dag?

Muhaha!

Det vi trenger er en diett tilpasset den livsstilen vi har i dag, og jeg tviler sterkt på at steinaldermenneskene satt på en stol og knottet på et tastatur halve dagen.

Vi har da tross alt en av verdens høyeste levealdre oppi her, grandis og mcsøppel til tross.

Skrevet
I den steinalderdietten, følger det med et treningsprogram som går ut på å traske rundt og samle bær og nøtter, og jakte på småvilt iført en skinnfell, i en 6-8 timer hver dag?

Muhaha!

Det vi trenger er en diett tilpasset den livsstilen vi har i dag, og jeg tviler sterkt på at steinaldermenneskene satt på en stol og knottet på et tastatur halve dagen.

Vi har da tross alt en av verdens høyeste levealdre oppi her, grandis og mcsøppel til tross.

Det er da fordi vi får medisiner når vi trenger det og vi har en ok helsetjeneste. At vi i vesten spiser sunt er det vel ingen som kan påstå :overrasket:

Antar at man skal trene når man følger denne dietten, akkurat som man skal uansett hvilket kosthold man følger. Mosjon er viktig for kroppen uansett det. :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Du mener at uten vestlig medisin ville de fleste av oss dødd før fylte 30?

Klart det er en sammensatt ting, som alt annet, men vi har faktisk svært få mangelsykdommer i vesten i dag. Det hadde de flust av i steinalderen.

Skrevet
Du mener at uten vestlig medisin ville de fleste av oss dødd før fylte 30?

Klart det er en sammensatt ting, som alt annet, men vi har faktisk svært få mangelsykdommer i vesten i dag. Det hadde de flust av i steinalderen.

Nei, vi lever jo mye mer beskyttet og trygt enn steinaldermenneset gjorde pluss at vi har medisiner og operasjoner ++ . Men jeg tviler på at det er kostholdet som skal ha æren av økt levealder...

Menneskets fordøyelsessytem er vel bedre tilpasset det de spiste den gang enn alt det rare vi spiser i dag.. ?

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Menneskets fordøyelsessytem er vel bedre tilpasset det de spiste den gang enn alt det rare vi spiser i dag.. ?

Mennesket er i utgangspunktet en alteter, og den store styrken vår er at vi tilpasser oss det meste av endringer, også i kortholdet. Det ser man feks på tennene og tarmene våre som er tilpasset alt fra proteinrik animalsk føde, til karbogyder i form av kornprodukter ol.

Når det gjelder moderne livsstilsykdommer kommer dette mere av for mye tilsetningsstoffer og miljøgifter i maten, og det at vi beveger oss for lite, i forhold til det vi spiser.

Skrevet

Ja,denne har jeg prøvd og det har mange andre kostholds forskere prøvd også.

Jeg holdt på med denne dietten i nesten 3 månder,men er veldig glad for all den gode maten som vi har i dag.

Og jeg tror heller ikke helt på at det kosholdet der er best for oss.

Ting har forandret seg mye siden steinalderen,men jeg tror på at å få i seg disse tingene er kjempe sunt og at det er noe alle burde spise! Men ikke bare det!Ikke som et fast kosthold,men at man får i seg nøtter , frukt og grønnsaker er bra er det jo ingen tvil om.Men å kun leve på det....hadde jeg ivertfall ikke klart:)

Skrevet

Dersom trådstarter gjennomfører denne dietten så konsekvent at sjokolade, alt av sukkervarer og alkohol helt utelates fra kostholdet, så tror jeg vi kan si det er sundt.

Men om hun velger å fortsatt spise sukkervarer og drikke alkohol, tror jeg hun ødelegger mer enn alt det positive ved dietten. (Ja takk begge deler, hører ikke helt med her).

Kan jeg få spørre trådstarter om hun skulle kutte ut sukker og alkohol?

Skrevet (endret)
Dersom trådstarter gjennomfører denne dietten så konsekvent at sjokolade, alt av sukkervarer og alkohol helt utelates fra kostholdet, så tror jeg vi kan si det er sundt.

Men om hun velger å fortsatt spise sukkervarer og drikke alkohol, tror jeg hun ødelegger mer enn alt det positive ved dietten. (Ja takk begge deler, hører ikke helt med her).

Kan jeg få spørre trådstarter om hun skulle kutte ut sukker og alkohol?

Alkohol har jeg ikke rørt på over 6 mnd, og har ingen planer om å drikke igjen, så alkohol har jeg allerede kuttet ut. :) Og sukker, ja annet sukker enn det som finnes naturlig i frukt da, har jeg også planer om å kutte ut. Er ikke så glad i søte matvarer uansett, så akkurat det tror jeg ikke blir noe større problem.

Det blir nok langt vanskeligere kutte ut hamburger(-brød), popcorn, potetgull og andre karbohydrater. :sjenert: Men skal jeg følge dette kostholdet det er snakk om er jeg jo nødt, så det blir vel bare å pine seg igjenom de første ukene til jeg blir vant til det nye kostholdet. :)

Endret av Fantasia
  • 2 år senere...
Skrevet
<span style='color:blue'>Noen som har hørt/lest noe om dette, eller kanskje til og med prøvd det selv? Steinalder kosthold går ut på at man skal spise slik de gjorde for 10 000 ++ år siden, altså før mennesket ble jordbrukere.

Kjøtt, nøtter, frukt, grønnsaker/planter mao.

Ikke meieriprodukter og kornprodukter, siden dette er ting vi ikke begynte med før for 10 000 år siden.

Tilhengere av steinalder dietten/kosten hevder at menneskets fordøyelsessystem ikke har forandret seg på disse 10 000 årene og at vi ikke er i stand til å nyttegjøre oss av korn- og meieriprodukter optimalt.

De mener med andre ord at det å kutte ut behandlede matvarer, sukker, korn, melk osv og erstatte det med rå grønnsaker, kjøtt ++ vil føre til vekttap og økt helse og velvære.

Noen synspunkter rundt dette? :) Anyone ? </span>

Ville bare dytte litt på denne for å høre om noen har noen konkrete tips på hva som inngår i dietten?? Noen sier grønnsaker, men ikke poteter og ris feks.. er det noen som har en liste over hva som er MED i dietten, sånn helt konkret...

Tenkte jeg skulle forsøke å følge noe lignende den dietten ettersom jeg har en mage som tydeligvis ikke har fulgt med i utviklingen.. (tåler ikke hvete eller melk)

Skrevet

Det er veldig vanlig å ha større eller mindre fordøyelslesproblemer, nettopp fordi evolusjonen av kroppen ikke har gått like fort som utviklingen av nye matvarer.

Jeg kjenner flere som har fulgt/følger dette kostholdet, og samtlige har opplevd mindre fordøyelsesproblemer, økt energinivå og konsentrasjon ++. Tror absolutt dette er et sunt kosthold. At steinaldermenneskene hadde lavere gjennomsnittsalder pga kostholdet er nok bare bullshit. Mennesker greier seg HELT FINT uten korn, potet og melk. :) Alle næringsstoffene vi trenger finnes i naturlige kilder. Hadde de ikke gjort det, hadde faktisk ikke mennesket som art levd i utgangspunktet.

Det som har gjort at dødeligheten har sunket og levealderen blitt lengre i nyere tid, er bl.a bedrede hygiene forhold, medisiner og vaksiner, og ikke minst en generelt tryggere hverdag. Man trenger ikke å gå mer enn noen få århundrer tilbake før levealderen var like lav som i steinalderen. Og det til tross for at man heiv innpå med disse "O'så viktige" korn- og melkeproduktene.

En av årsakene til at melke-, potet- og kornprodukter har fått et slikt godt rotfeste i den nordeuropeiske kultur er at det er takket være disse matvarene vi har overlevd middelalderen og størsteparten av nyere tid. Ikke fordi matvarene i seg selv er så optimalt sunne, men fordi det var det eneste vi hadde å spise, og dermed reddet de oss fra hungersnød. De var redningen rett og slett. Selvsagt fikk man mangelsykdommer osv, men man sultet ikke i hjel. Og det har vi enda ikke glemt.

Dagen vi glemmer dette, og begynner å tenke litt mer logisk når vi skal finne ut hva som er sunt og naturlig, er dagen vi kan begynne å vinke adjø til kreft og andre livsstilsykdommer. :)

Uansett, lister over hva som inngår i såkalte steinalderkosthold finner du flust av på nettet, men grovt fortalt er det ca slik:

Ja-mat:

Grønnsaker

Frukt

Nøtter

Kjerner/frø

Kjøtt fra dyr og fisk

Egg

Bær

Oljer fra dyr/fisk/planter

Nei-mat:

Cashew- og peanøtter (siden disse i biologisk forstand faktisk ikke er nøtter)

Stivelsesholdige belgfrukter og grønnsaker, f.eks poteter, sukkererter, bønner og linser

Melkeprodukter

Korn og alle former for kornprodukter, inkludert ris

Kjemiske tilsetningsstoffer og søtningsmidler

Sukker (sukrose)

Skrevet

Et slikt kosthold vil fungere veldig bra for de fleste.

Ikke nødvendigvis fordi teorien og premissene bak det er helt feilfrie, men fordi de fleste vil ha vanskeligheter med å spise for mange kalorier ved et slikt kosthold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...