Gå til innhold

Velge navn til barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Mannens søster har nylig fått barn, og har valgt et dobbeltnavn, der navn nr toi finnes igjen i begge familier.

Jeg og mannen prøver å bli gravide, og har ihvertfall guttenavn til vårt barn klart. Men det skal holdes hemmelig til barnet kommer, kjenner så mange som har fått så mye sure kommentarer fra familien før barnet er født, blitt prøvd å overtalt til å velge noe annet etc.

Vi er heller ikke tilhengere av å kalle opp, da det ofte vil bli noen som blir snurte fordi det ikke var DE eller DERES familie som ble de heldige utvalgte. Kjenner en bestemor som ble sur fordi hun ikke ble kalt opp, hun mente selv at det var selvsagt at mannens mor skulle oppkalles. Selv har hun to sønner som er oppkalt etter hennes egen familie...

Selv skvatt jeg da svigermor snakket om navnet til sitt nye barnebarn, og hvor bra det var. For "navn nr 1 er så fint, og navn nr 2 tar hensyn til begge familier".

TA HENSYN!???

Det er da det SISTE vi har tenkt på mht navnevalg. Detta skal bli artig, med tid og stunder....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var både min mor og svigermor også da vi ventet begge våre. Vi haddet navnene klare, men ville ikke fortelle dem før barna ble født. Disse to bestemødrene kom stadig vekk med forskjellige forslag til navn de synes var fine, og det ble bare verre og verre jo nærmere fødselen nærmet seg... :forvirret:

Men vi sa klart i fra at de hadde valgt navn på sine egne barn, og nå var det vår tur!

Gjest Gjest
Skrevet

For fine tips kan du kanskje se i tråden om stygge jentenavn på "Guttas rom". :klappe:

Gjest Embla s
Skrevet

Før var det vel veldig vanlig at barn ble kalt opp etter besteforeldre, så det er nok noen forventninger ute og går ja. Mange gutter som går rundt med dobbeltnavn etter begge bestefedrene osv.

Selv syns jeg det er hyggelig med direkte eller indirekte oppkalling, men skjønner ikke at bestemødre kan bli s u r e hvis foreldrene velger annerledes?!

Gjest Bygdetroll
Skrevet

Gjør som på de norske bygdene: oppkall barna etter mor eller far. Så jeter alle det samme, og gifter seg med hverandre.

Gjest Bodillen
Skrevet

Trodde det bare var de konglige som var nøye på sånt, jeg...

Vi var helt alene om å bestemme navn på barna våre, og det skulle da bare mangle. Klart det kom noen forslag, men det var da ingen som ble sure for at de ikke ble valgt.

Skrevet

Hi,hi... :ler:

På morssiden hos meg er det vanlig med bokstavoppkalling etter besteforeldre.

Så da MÅ jo barnet vårt enten hete P.I. eller K.T. (Evt omvendte forbokstaver)

Har vurdert å lage dobbeltnavn på barnet, siden jeg synes det kan få muligheten til å påvirke litt hva det vil hete selv. (Dobbeltnavnet eller bare det ene.) Men da må jo navnene passe sammen, og det er jo ikke mulig hvis man skal dikteres ut ifra tradisjoner.

Nå er det mulig vi velger et navn fra våre egne oldeforeldre, men det er i så fall fordi det er pent, og at vi liker det, ikke fordi noen forventer at vi gjør det!

Synes det er vanskelig nok med navn som det er jeg. Alle de fine er jo gjerne brukt i nær familie eller vennekrets!

Skrevet

Kommentaren var nok ikke mynta på deg i det hele tatt, men ment som en positiv kommentar til barnet som er kalt opp. Besteforeldre må da få lov til å synes det er hyggelig med oppkalling uten at det betyr at det er mindre stas med barnebarn som ikke er oppkalt.

Barna våre er oppkalt, men det er igrunn tilfeldig. Yngstejenta "skulle egentlig" hete Agnes, og det syntes min mor var forferdelig. Da fikk hun som svar at "det kan hende du blir nødt til å venne deg til det" ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har selv kalt opp - ikke etter besteforeldrene men etter fadderne (de er slekt de også). Det er en hyggelig gest, så lenge navnene ikke blir for rare (eller gammeldagse). Man kan vel si at det er en slags tradisjon i familien. Det er ingen som har samme fornavn vel og merke, men tidligere mellomnavn kan bli fornavn og omvendt - eller at man bruker samme forbokstav. Dersom det blir mye mas er det like greit å holde navnevalget for seg selv så lenge som mulig. Mange bestemmer seg ikke helt før de får sett babyen - det kan jo også blidgjøre (sure) besteforeldre. Lykke til med navnevalget.

Gjest Gjest
Skrevet

i vår familie er navnet fullstendig hemmelig til det sies i kirka under dåpen. Dermed er det ingen andre enn foreldrene som har noe som helst de skulle ha sagt :)

Gjest lilletroll
Skrevet

Vi hadde bestemt navn før snuppa kom, men sa det ikke til noen. Først når hun ble født fikk folket vite. (Vi bestemte HELT selv uten innblanding for øvrig) Jeg har en bestemor som tror at barnet vårt er oppkalt etter henne, noe hun ikke er, datteren fikk navnet fordi det var fint, men hvis hun vil tro det så gjerne for meg. Dette er en bestemor som alltid har vært veldig opptatt av oppkalling for øvrig.

Gjest Gjest
Skrevet

Navnet er bestemt for lenge siden, selvom barnet foreløpig ikke er påbegynt. Navnet er "vårt eget". Ingen vi kjenner som heter det og det ligger i en annen del av alfabetet enn de øvrige navnene i familien. Vi har sagt det til flere for å "reservere" det :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

:forvirret:

Gjør som på de norske bygdene: oppkall barna etter mor eller far. Så jeter alle det samme, og gifter seg med hverandre.

Vrangforestillinger om bygda vil det alltid være..

Oppkallingen på bygda var nok noe man holdt sterkere på før.

Skrevet
i vår familie er navnet fullstendig hemmelig til det sies i kirka under dåpen. Dermed er det ingen andre enn foreldrene som har noe som helst de skulle ha sagt :)

Oh! Klarer dere virkelig å la være å si navnet på barnet så lenge? det går vel også noen mnd etter fødselen før barnet blir døpt.

Vi fortalte navnet før vi var helt sikker på både navn og kjønn. ;) Vel, vi var ganske så sikker på navnevalget, men en vet jo aldri da. Er ingen som har kommet med noen negative kommentarer. Jeg er egentlig ganske heldig med mine foreldre sånn sett. :)

Skrevet
Hi,hi...  :ler:

På morssiden hos meg er det vanlig med bokstavoppkalling etter besteforeldre.

Så da MÅ jo barnet vårt enten hete P.I.  eller K.T. (Evt omvendte forbokstaver)

Perry Ingolf og Kåre Tore for eksempel? ;):ironi:

Skrevet

:ler::ler::ler:

Ja nettopp, blir jo gjerne den stilen. (Ikke rart de har mange merkelige dobbeltnavn i den bygda!)

Gjest Gjest_NinjaTurtle_*
Skrevet

Beklager å være litt off-topic her, men døh, Iselin. Du kan jo ikke ha bilde av en sonic-figur med det navnet ditt. Kast ut Amy, og få deg et bilde av barnevakten fra Tommy & Tigern.

Gjest Gjest
Skrevet

I bygda mi er det ingen som har slike forferdelige navn!

Kan navna være et resultat av innavl? :ler:

Skrevet

Vi har kalt opp, men valgte å ikke si noe før snuppa var ute og vi kunne si "her er .....".

Valgte et navn fra sambos familie, fordi han så gjerne ville bruke det - og fordi det er ganske vanlig nå, ville vi ha et navn til, som da ble fra min familie.

Ingen har sagt et pip, de som er oppkalt syntes det var veldig hyggelig, og alle sier navnet "klinger fint".

Hadde noen vært "misfornøyd", så hadde de fått beskjed om å være det i stillhet. Vi velger navn ut fra hva VI vil, ikke ut fra hvem som blir trist/glad...

Man risikerer jo å ha unger med 10 fornavn hvis man skal tenke sånn...

Skrevet

Min mormor ble fortvilet og helt ute av seg da hun fikk vite navnet til min yngre søster. Søsteren min har dobbeltnavn, men det er bare det første navnet som er i bruk.

Mormor mente at man ikke kunne kalle barnet sitt for et slikt sigøynernavn. (Det var visstnok en veldig kjent sigøynerkvinne for en evighet siden som het det samme, så det var visst veldig dumt... ) Hun valgte å kalle søsteren min for mellomnavnet hennes. - Før hun etter en viss tid gikk over til å kalle henne det alle andre gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...