Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #1 Del Skrevet 1. mai 2006 Ser at det har vært gitt gode råd i tidligere innlegg for mosefjerning. De skal vi prøve ut. Har passe stor plen, og vil helst ikke bruke jernrive. (har prøvd på et lite område og det tar evigheter). Er det noen som har erfaring med mosefjernere - noen å anbefale ? Eventuelt hva skal jeg se etter hvis jeg kjøper en slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #2 Del Skrevet 1. mai 2006 Hentet fra http://www.hushjemhage.no/hage/prob_plen.htm "Ikke krafse og rake! Å rake vekk mosen kan gjøre vondt verre. Krafser du opp mosen i et forsøk på å bli kvitt den, skal du tenke på at mosen ikke har røtter men formerer seg ved sporer, så når du krafser i den, sprer du den bare enda mer! De tynne trådene i mosen er nok til at det kan etableres nye, saftige mosedotter der du trodde du hadde fjernet alt. Elektriske mosefjernere gir samme spredning av sporene." Mer info. inne på ovennevnte link. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ireth Carnesir Skrevet 1. mai 2006 #3 Del Skrevet 1. mai 2006 Hva er galt med mose egentlig? Er jo bare fordeler med den jo! 1- Den er grønn og fin! 2- Den vokser ikke høyt og trenger ikke å klippes. 3- Den er deilig og myk å gå på Har masse mose på plenen min. det bekymrer meg ikke, og jeg gjør ingenting for å bli kvitt den pga av nevnte fordeler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 1. mai 2006 #4 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Jeg har litt inntrykk av at mose i plenen er et slags barometer på hvor flink hageeier du er. At det er litt status å ha mosefri plen Jeg tror mose trives i sur jord og har hørt at det kan hjelpe å kalke. Men sjekk det opp på hagesider du, i fall det er feil! (er forøvrig enig med Ireth Caresiv over. Jeg hadde også masse mose i plenen der jeg bodde før og syntes det var ok. Til tross for at en gjest kommenterte det ) Endret 1. mai 2006 av Embla s Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 1. mai 2006 #5 Del Skrevet 1. mai 2006 Hold alltid plenen minimum 5 cm lang. Det liker ikke mosen. Den liker heller ikke gjødsel (nitrogen, tror jeg?), men det liker gresset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #6 Del Skrevet 2. mai 2006 pappa mener at hvis man lesser på med kunstgjødsel så "svir" det bort mosen. men da må man klippe plenen hver dag... om han har rett aner jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #7 Del Skrevet 2. mai 2006 Det med å kalke hvert år var noe man gjorde før. I dag mener man at de flester har nok kalk i jorden slik. Det lønner seg nok å slenge på mosefjerner (kjøpes i alle hagesentre) og etter 4 dager vil mosen være svart og død. Hvis du har store flekker uten gress må du kanskje legge på en toppdressing. Toppdressing kan lages eller kjøpes ferdig. Du kan da etterså med ny gress. Anbefaler at du kjøper plenfrø som passer til stedet. Dvs at hvis du har mye mose er det antakelig pga mye skygge på plenen? Da må du kanskje kjøpe plenfrø til skyggesteder. Gjødsel liker mose heller ikke men du bør gjødsle når det regner eller er forventet regn slik at du ikke svir gresset. Ellers er det best å gjødsle litt mindre om gangen, for så hellere å ta en runde til litt senere i vekstsesongen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #8 Del Skrevet 2. mai 2006 takk alle - jeg skal slutte å krafse øyeblikkelig ! Det er steder med skygge, men der er det faktisk ikke mest mose. Vet ikke helt om jorda er spesielt fuktig men det kan jo virke sånn. "Plenen" er mer enn 20 år -da blir den kanskje mosegrudd uansett jordsmonn og lysforhold. Har akkurat flytta hit - gleder meg til få hage med litt tumleplass for små og store. Da må det litt grønt gress til !!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 2. mai 2006 #9 Del Skrevet 2. mai 2006 Det med å kalke hvert år var noe man gjorde før. I dag mener man at de flester har nok kalk i jorden slik. ← Feil. På grunn av sur nedbør blir jordsmonnet veldig surt, i alle fall her på Vestlandet. Og mosen elsker det. Jeg snakket med hagesenteret forrige uke, for vi har samme problem som trådstarter: Nesten bare mose og bittelitt gress her og der... De anbefalte å bruke Algomin, som skal gjøre underverker for plenen. Det er kombinert kalk og gjødsel, skal has på tre ganger i løpet av sesongen (april/mai, etter st hans og så i august). Det er i følge dem det beste man kan gjøre for plenen. Om det ikke er gress lenger, må man bruke torv på de gressfrie stedene og så gressfrø på nytt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #10 Del Skrevet 3. mai 2006 Gjødsel er det eneste som virkelig hjelper. Sprek blir du og, plenen kommer til å trenge klipp ofte etterpå Og til plonk over, det er bare tull at jordsmonnet er så surt på vestlandet. BT gartneren anbefaler også bare gjødsel ikke kalk. Og har også spurt på div hagesenter og fått vite at kalk ikke var nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #11 Del Skrevet 3. mai 2006 Og til plonk over, det er bare tull at jordsmonnet er så surt på vestlandet. BT gartneren anbefaler også bare gjødsel ikke kalk. Og har også spurt på div hagesenter og fått vite at kalk ikke var nødvendig. ← Du har helt rett. At noen ikke har fått med seg det ennå er nesten utrolig. Det har blitt dytta info om det nedover øra på oss ved hjelp av aviser, blader og tv-program i flere år nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 4. mai 2006 #12 Del Skrevet 4. mai 2006 Da står ord mot ord mellom ulike hagesentre her, da, for som nevnt spurte jeg også på hagesenteret om dette, ikke noen billigkjede, men et solid gartnersenter som har ligget der i over tretti år. De har aldri skuffet meg før. Jeg kjøpte Algomin, som damen ikke kunne få lovprist nok. Det står "Negativ miljøpåvirkning minsker vekstenes mulighet til å godgjøre seg næring. Drenering, næringslekkasje, ensidig gjødsling og sur nedbør - alt sliter på jorden. Nyttige jordbakterier og mark dør. Jorden får mindre liv som gjør at nitrogenet forsvinner". "Algomin inneholder blant annet kalsium og magnesium, som hjelper til å ta opp viktige næringsstoffer. Jordens PH-verdi øker, markene trives og rotsystemet forbedres. Algomin motvirker gjennom sin høye PH-verdi 8.8 de angrep som forsuringen skaper og naturlig vekstkraft utvikles". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #13 Del Skrevet 4. mai 2006 Da står ord mot ord mellom ulike hagesentre her, da, for som nevnt spurte jeg også på hagesenteret om dette, ikke noen billigkjede, men et solid gartnersenter som har ligget der i over tretti år. De har aldri skuffet meg før. Jeg kjøpte Algomin, som damen ikke kunne få lovprist nok. Det står "Negativ miljøpåvirkning minsker vekstenes mulighet til å godgjøre seg næring. Drenering, næringslekkasje, ensidig gjødsling og sur nedbør - alt sliter på jorden. Nyttige jordbakterier og mark dør. Jorden får mindre liv som gjør at nitrogenet forsvinner". "Algomin inneholder blant annet kalsium og magnesium, som hjelper til å ta opp viktige næringsstoffer. Jordens PH-verdi øker, markene trives og rotsystemet forbedres. Algomin motvirker gjennom sin høye PH-verdi 8.8 de angrep som forsuringen skaper og naturlig vekstkraft utvikles". ← I årevis har gartnere sagt i media at kalking av plenen hvert år er tull og bortkastede penger. Forskjell på dem og hagesenteret du har fått råd hos, er at sistnevnte tjener på at du kjøper kalk av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 4. mai 2006 #14 Del Skrevet 4. mai 2006 det er jo ikke verre enn å ta en jordprøve og sjekke! får poser til det på div lanbruksbutikker og garantert også på hagesentra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #15 Del Skrevet 7. mai 2006 Det har lenge vært en myte at du skal kalke nå på våren og det i store mengder. Det er en myte! Sjekk pH - surhetsgraden - i jorden, og send gjerne inn en jordprøve til et laboratorium. Den vil si om du trenger å kalke plenen, ev. hvor ofte. Hvert 3.-4. år holder i de fleste hager. Klipt fra linken under. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115377 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 7. mai 2006 #16 Del Skrevet 7. mai 2006 Jeg også har gress i mosen og vi har ikke en liten plen for å si det sånn. Greit nok at vi bor i sameie, men noen må gjøre noe med plenen. Det er ikke særlig stas å legge seg i hagen på en varm sommerdag og kjenne at du blir våt fordi mosen holder på en msase vann. *vente på enda flere råd* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #17 Del Skrevet 7. mai 2006 *vente på enda flere råd* ← Det rådet som gjestår nå er å pøse på med mosefjerner og legge ferdigplen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå