Gjest tobarnsmamma Skrevet 1. mai 2006 #1 Skrevet 1. mai 2006 Min fireåring har stort sett vært veldig grei. Nå om dagen er hun blitt et mareritt.. Uansett hva jeg gjør hører hun ikke på meg. Jeg tar vekk barnetv som straff - men det når ikke inn. Jeg har forsøkt å fjerne de tingene som hun skaper seg med (eks fargestiftene når hun tegnet på bordbrikken, får ikke være med i butikken et par dager fordi hun bare gjør ting hun ikke får lov til).. Det hjelper ikke.. Nå er jeg så fortvilet at jeg truer med "store" konsekvenser (du får ikke være med på turen til xxx i sommer).. som jeg selvfølgelig ikke gjennomfører.. Jeg fikk så dårlig samvittighet i dag at jeg måtte si unnskyld (det med turen).. Det er så slitsomt at jeg gleder meg til barna skal legge seg... Noen tips til hvordan jeg skal håndtere dette?? Føler meg som en skikkelig dårlig mor nå.. *lei meg*
kkristin Skrevet 1. mai 2006 #2 Skrevet 1. mai 2006 Jeg vil på det varmeste anbefale det å titte innom forumet på AP-norge.com. Der er det mange gode råd å få. Klem til deg, og lykke til.
Moonchild Skrevet 2. mai 2006 #3 Skrevet 2. mai 2006 Det høres ut som om hun trasser litt for tiden. Jeg har ikke erfaring selv, men har venner som har barn sov har vært i trassalder. Det kan være fordi hun har behov for oppmerksomhet. Du kan forsøke å sette deg ned med henne og snakke om hvorfor hun ikke vil høre etter. Hvis du skal straffe henne, så bør du ikke straffe med noe som er veldig langt frem i tid. Det er vanskelig for et såpass lite barn å relatere en handling som skjer nå til noe som skal skje langt inn i fremtiden.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #4 Skrevet 2. mai 2006 Ikke driv med straffemetoder! Snakk med barnet ditt, og barnet kan komme ut etter at hun har tenkt gjennom saken. Ikke bruk straff ved å siat hun ikke kan se på tv osv. snakk med henne istedenfor. Hvis hun ikke hører etter, så går det seg til. Hunedr i en alder der hun er blitt obs. på sitt eget jeg. JRG har egne meninger osv. I
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #5 Skrevet 2. mai 2006 Ikke driv med straffemetoder! Snakk med barnet ditt, og barnet kan komme ut etter at det har tenkt gjennom saken. Ikke bruk straff ved å siat hun ikke kan se på tv osv. snakk med henne istedenfor. Hvis hun ikke hører etter, så går det seg til. Hun er i en alder der hun er blitt obs. på sitt eget jeg. JEG har egne meninger osv. Ikke avvis barnet ditt da, hør etter å snakk med barnet ditt. IKKE avvis, det er bare dumt ← (katta mi sendte alt av gårde, herlighet katter er rare, han tråkka oppå maskinen) dustekatt Ser nå at jeg har en del skrivefeil, sorry, men står allikevel for det jeg sa
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #6 Skrevet 2. mai 2006 Ikke driv med straffemetoder! Snakk med barnet ditt, og barnet kan komme ut etter at hun har tenkt gjennom saken. Ikke bruk straff ved å siat hun ikke kan se på tv osv. snakk med henne istedenfor. Hvis hun ikke hører etter, så går det seg til. Hunedr i en alder der hun er blitt obs. på sitt eget jeg. JRG har egne meninger osv. I ← vææææ, det var her det ble mye feil. Se inlegg 5.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #7 Skrevet 2. mai 2006 (katta mi sendte alt av gårde, herlighet katter er rare, han tråkka oppå maskinen) dustekatt Ser nå at jeg har en del skrivefeil, sorry, men står allikevel for det jeg sa ← Sånn har katta mi gjort også, opptil flere ganger, jeg skriver, katta skal kose å tråkker oppå tastatueret og sender avgårde uferdige inlegg
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #8 Skrevet 2. mai 2006 Gi han eller hun en bolle så blir det sikkert stille. Hvor vanskelig kan det være. Hilsen mann
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #9 Skrevet 3. mai 2006 Straff hjelper ikke har du sett, kanskje prøve gode metoder? Oppmerksomhet på andre områder, vise at du blir lei deg, avvise, oppmuntre til å gjøre andre ting i stedet for, leke sammen med? Så egentlig, jeg lo av han som skrev "gi ungen en bolle". Men faktisk ikke så dumt om du er oppmerksom og gjør det FØR hun begynner med ting hun ikke skal. Om ikke en bolle så finn på noe annet, et spill, en tjeneste... Gjøre noe sammen.
Lemming Skrevet 3. mai 2006 #10 Skrevet 3. mai 2006 Masse positiv oppmerksomhet når hun gjør noe bra (for noe bra gjør hun vel? ), null oppmreksomhet når hun ikke er flink. Henger meg ellers på de andre. Snakk med henne en gang hun er rolig, og spør hvorfor hun ikke gjør som du sier.
Gjest lilletroll Skrevet 3. mai 2006 #11 Skrevet 3. mai 2006 (katta mi sendte alt av gårde, herlighet katter er rare, han tråkka oppå maskinen) dustekatt ← :grine2:
Floja Felíz Skrevet 3. mai 2006 #12 Skrevet 3. mai 2006 Gi han eller hun en bolle så blir det sikkert stille. Hvor vanskelig kan det være. Hilsen mann ← :grine2: :grine2: Jeg er enig at det ikke hjelper å bare drive med "straffemetoder", men barnet må vite at handlingene hennes har konsekvenser. Når sambos datter var i trassalderen pratet vi veldig mye med henne, men hun hørte fremdeles ikke etter, og da måtte vi jo demonstrere at vi mente det vi sa ved å gi henne negative konsekvenser. Ellers blir det jo bare tomme ord for barnet, og hun kan fortsette å ikke høre etter og gjøre som hun vil. Like viktig er det med positive konsekvenser når hun oppfører seg. Nå for tiden elsker hun å perle, og hun har en stor boks som hun holder på med. Hver gang hun ikke gjør som hun blir fortalt, fjerner vi 20 perler sammen, og hun får se hvordan mengden av "straffeperler" vokser for hver gang. Vi snakker ofte om det, og det fungerer veldig bra for oss. Hvis hun er grei får hun noen perler tilbake, eller en annen form for belønning. (svømmehallen, kino, osv.) Dette fungerer kjempebra for oss, og det ser ut som hun har forstått at det lønner seg å både høre etter og å være hjelpsom og grei. Jeg er i alle fall av den oppfatning at prat ikke nytter dersom man ikke kan konkretisere hva det betyr i praksis.
liv Skrevet 3. mai 2006 #13 Skrevet 3. mai 2006 Ta henne ut av situasjonen og forklar henne at det hun gjør der er feil. Sett henne tilbake i situasjonen og se hva som skjer da. Gjenstas "feilen" så gjør du det samme omigjen men at du holder henne lenger tid vekk fra situasjonen. Når du forklarer så be henne gjenta med egne ord for å se om hun faktisk har forstått/fått med seg hva du har sagt. Det er i allefall det jeg gjør konsekvent i barnehagen, og forholdene der har blitt mye bedre i det siste...
Carrot Skrevet 3. mai 2006 #14 Skrevet 3. mai 2006 Positiv forsterkning virker ofte mye bedre enn negativ - så straff kan ofte være oppmerksomhet god nok for et barn... Jeg valgte bevisst å ignorere alle tegn på trass til slutt, mens jeg var veldig snar å gi oppmerksomhet på de andre tingene og det virket over all forventning.. Og skulle jeg straffe ble leggetid skjøvet fremover, alt etter hvor streng jeg følte for å være... som min eldste sier ennå - ikke bråk med "mutt`ra" nå for da blir det leggetid kjempetidlig... Og da var det leggetid - ikke leketid... Opp i senga, ingen leker - kun bamsen og det skulle være null tull eller så satt jeg på gulvet til det ble stille og bare "var der" (skikkelig psykologi er jeg her....) Men preventiv straff virker nok ikke da de ikke husker "frem i tid" på samme måte som voksne.. Så jeg ville nok forsøkt andre metoder... Husk bare at man ikke kan kreve allverden av et barn på fire heller - og trekk pusten, tell til ti før du setter igang straffen i allefall...
Lemming Skrevet 3. mai 2006 #15 Skrevet 3. mai 2006 (endret) Synes det Floja Felís og Carrot skriver fornuftig. har hørt om begge metodene via andre, og begge er visst effektive. Carrot's metode kan derimot være vanskeligere å gjennomføre.. Hvis hun er umulig på morgenen når dere har dårlig tid er det vanskelig å bare ignorere... Hvis du prøver Floja Felís' metode kan du kanskje anskaffe en eske/boks e.l, og hver gang hun er umulig kan du konfiskere èn av lekene og putte i boksen. Etterhvert som det minker i antall leker forbedrer hun seg kanskje? Endret 3. mai 2006 av Lemming
Carrot Skrevet 4. mai 2006 #16 Skrevet 4. mai 2006 Carrot's metode kan derimot være vanskeligere å gjennomføre.. Hvis hun er umulig på morgenen når dere har dårlig tid er det vanskelig å bare ignorere... ← Det er to ting du ikke skal si til unger om morgenen om du har dårlig tid - det ene er at "vi har dårlig tid" for da skynder ungene seg og ting går virkelig galt... Og det andre er "hør etter nå da" for det hjelper bare på at ørene tettes Jeg vet det er vrient men jeg vet også at det virker....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå