Agurk Skrevet 1. mai 2006 #1 Skrevet 1. mai 2006 Jeg har en skikkelig stygg tvist gående på huset mitt. Jeg har krav på fri rettshjelp men advokaten min sier jeg må bruke rettshjelpdekningen på villaforsikringen min først. Er det riktig? Isåfall betyr det at jeg må betale en regning på over 6000 kroner. (Egenandel + 20%) Er alenemor og har ikke 6000 til overs. Isåfall har jeg ikke råd til advokat og det betyr kort fortalt at jeg sitter igjen med et tap på over 1 million kroner. Huset mitt er ikke verdt noe ettersom jeg har blitt grundig lurt. Hva gjør jeg?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #2 Skrevet 1. mai 2006 Kan hende han har feil - jeg vet ikke. Det jeg vet, er at advokater får mye lavere honorar hvis de tar en klient som har fått innvilget fri rettshjelp, enn hvis de tar en klient som får dekket honoraret sitt på feks villaforsikringen sin. Ring enten forsikringsselskapet, justisdepartementet eller forbrukerkontoret.
Snupsi79 Skrevet 1. mai 2006 #4 Skrevet 1. mai 2006 (endret) Jeg tror nok advokaten din vet hva han driver med Eneste jeg vet om fri rettshjelp er at man har krav på fri rettshjelp ved visse typer tvister dersom man tjener under 230.000 kr i året Endret 1. mai 2006 av Snupsi79
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #5 Skrevet 1. mai 2006 Du må først bruke forsikringen din, jfr. lov om fri rettshjelp §5. Kan jeg spørre hva tvisten gjelder?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #6 Skrevet 1. mai 2006 Jeg har en skikkelig stygg tvist gående på huset mitt. Jeg har krav på fri rettshjelp men advokaten min sier jeg må bruke rettshjelpdekningen på villaforsikringen min først. Er det riktig? Isåfall betyr det at jeg må betale en regning på over 6000 kroner. (Egenandel + 20%) Er alenemor og har ikke 6000 til overs. Isåfall har jeg ikke råd til advokat og det betyr kort fortalt at jeg sitter igjen med et tap på over 1 million kroner. Huset mitt er ikke verdt noe ettersom jeg har blitt grundig lurt. Hva gjør jeg? ← Legg saken frem for forsikringsselskapet - kanskje det tar en stund før du må betale egenandelen. Hvis du vinner frem med saken din, så finner du kanskje ei rå med de pengene. Med de advokathonorarene som er i dag, så går det mot at mange ikke har råd til å engasjere advokat. Mener dette ble drøftet på rikspolitiske nivå for ei stund siden - da var det snakk om at de mente de høye advokathonorarene gikk på rettssikkerheten løs.
Gjest regine Skrevet 2. mai 2006 #7 Skrevet 2. mai 2006 Du sier at du ikke har 6000 for å betale advokat etc. Men hva er det dersom du taper 1 mill?? Tenk litt lenger enn akkurat "har ikke penger nå". Jeg har hatt advokat flere ganger, og samtlige har vært helt ok mht å dele opp betalingen. Noen vil vel også kunne låne deg de pengene? Det kommer skattepenger og feriepenger i juni - burde også være et alternativ. Jeg hadde i allfall satt himmel og jord i bevegelse for å skaffe de pengene for å få min "rett", iallfall om det betyr så mye som det høres ut på det du skriver. Og jeg vet alt om å ha dårlig råd.....
abelille Skrevet 2. mai 2006 #8 Skrevet 2. mai 2006 Jeg synes det høres rart ut at du har krav på fri rettshjelp, men må bruke forsikringen først. Men jeg antar jo at advokaten din vet hva han snakker om, ellers er det på tide å skifte advokat. Jeg vil tro at det viktigste for advokaten din er å få pengene sine, så han kan nok dele opp beløpet også. Kanskje kan du klare 500 kr i måneden over et år slik at du får betalt de 6000 kronene? Enig med regine over her, hva er 6000 kr mot et tap på 1 000 000? Du må tenke langsiktig! Se forøvrig http://www.frirettshjelp.no/
Gjest mona27 Skrevet 3. mai 2006 #9 Skrevet 3. mai 2006 Det er bare i visse type saker man får fri rettshjelp, og boligtvist er ikke et prioritert rettsområde, så du må nok benytte rettshjelpforsikringen din.
Agurk Skrevet 3. mai 2006 Forfatter #10 Skrevet 3. mai 2006 Takk for svar Har betalt advokathonoraret nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå