Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2006 #61 Skrevet 4. mai 2006 Men hvordan kan de si at det er greit så lenge denne overgriperen går inn i et homofilt forhold? Han er jo ikke HOMOfil, han er PEDOfil. Dette er virkelig et slag i trynet på alle homofile... ← Akkurat den tanken slo meg også. Syns det var kjempeprovoserende av en psykolog eller noe (tror det var i reklame for programmet) som sa at alt blir bra bare han får seg en samboer. Og unnskylte overgrepene med at det er vanskelig å være homofil i finnmark.
Gjest Labellamia Skrevet 4. mai 2006 #62 Skrevet 4. mai 2006 Jeg synes ikke det blir riktig å sette straffene for vidt forskjellige forbrytelsr opp mot hverandre. En her inne sa det så godt en gang - straff for trafikkbøter (som var eks den gangen) er så høy fordi den skal ha en preventiv virkning - preventiv straff hjelper ikke mot folk som forgriper seg på barn - de styres av andre ting enn fornuft. Men jeg kan ikke forstå at noen som har begått så mange overgrep mot barn kan få lov til å slippe ut i samfunnet igjen. Han burde vel ha vært idømt en forvaringsstraff? Men jeg gruer meg til å se det programmet - med bl.a. ei mor som forteller at hennes sønn sendte henne en tekstmelding før han tok livet sitt - unnskyld, men jeg må gjøre dette - skal det ha stått i den tekstmeldingen. Dette blir vondt. ← Triste og vonde saker dette her, men hvis du gruer deg for å se programet bør du la være. Det blir sterkt og har du en egen evne til å leve deg for mye inn i tvprogram så kan du risikere å slite etterpå. Jeg sier ikke at du har det, misforstå meg rett Regner med å bli utkalt etter programet selv til mennesker som vil slite litt, så det er bare et velment råd.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 4. mai 2006 #63 Skrevet 4. mai 2006 Til trådstarter : - hva er egentlig meningene og poengene dine i forhold til denne saken da??? ← Hva mener du nå? Kan det være noe som helst tvil om at jeg synes pedofili er grusomt - eller at jeg mener denne mannen ikke burde vært prøveløslatt? Det har jeg skrevet gjentatte ganger her. Som jeg skriver i hovedinnlegget, så er det skrevet FØR jeg så programmet. Etter at programmet var sendt, så forstod jeg hvorfor de sakkyndige har brakt inn argumentet for at det vil være liten sjanse for nye overgrep hvis mannen etablerer et homofilt samboerskap. Jeg har IKKE sagt at jeg har forståelse for de sakkyndiges vurdering - MEN som sagt forstått hva de mener. Vær så snill å ikke vri på det jeg skriver her. Jeg skriver også at det er loven som må endres for at denne mannen ikke skulle vært prøveløslatt. Jeg vet ikke om du så Standpunkt i etterkant av programmet (Brennpunkt) - der ble det forklart av to advokater (som jeg også har skrevet i denne tråden).
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 4. mai 2006 #64 Skrevet 4. mai 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115356 Et paradok at en som forgriper seg mot ett barn over tid ser ut til å få strengere straff enn en lærer som forgriper seg på mange over lang tid får..... Finnes det en advokat eller jurist der ute som kan forklare hvorfor saker som går på overgrep mot barn spesielt er så "utrolig dårlig straffet"?? ← Jussen kan synes litt merkelig for de fleste av oss, og noen ganger er den det også. Forskjellen i saken fra Lakselv og den du linker til, kan være forholdet de misbrukte barna hadde til overgriperen. Kan være rettssystemet ser på det som et enda større overgrep å forgripe seg på et barn som kanskje har ennå større tillit til voksenpersonen (stefar), enn hva barn som har en overgriper som lærer har. Dette er kun spekluasjoner fra min side, men det er litt på den måten jussen foregår. Ellers ser jeg at saken du linker til ble avgjort i Lagmannsretten. Tar jeg ikke helt feil (er litt rusten på juss), så avsies alle dommer i lagmannsretten av en jury med både fagdommere og lekdommere - og det fører ofte til forskjellig vektlegging. Ellers så er jo saker forskjellige, også disse to - kanskje det er momenter vi ikke har kjennskap til som har hatt betydning for straffeutmålingen.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #65 Skrevet 4. mai 2006 Akkurat den tanken slo meg også. Syns det var kjempeprovoserende av en psykolog eller noe (tror det var i reklame for programmet) som sa at alt blir bra bare han får seg en samboer. Og unnskylte overgrepene med at det er vanskelig å være homofil i finnmark. ← De sakkyndige har ikke sagt at alt blir bra bare han får seg en homofil samboer. De har sagt at sjansene for at han begår nye overgrep hvis han før seg en homofil samboer vil være minimale. Også advokaten hans var klar på at verken hun, overgiperen selv eller de sakkyndige kunne garantere at mannen aldri ville forgripe seg på barn igjen.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 4. mai 2006 #67 Skrevet 4. mai 2006 Triste og vonde saker dette her, men hvis du gruer deg for å se programet bør du la være. Det blir sterkt og har du en egen evne til å leve deg for mye inn i tvprogram så kan du risikere å slite etterpå. Jeg sier ikke at du har det, misforstå meg rett Regner med å bli utkalt etter programet selv til mennesker som vil slite litt, så det er bare et velment råd. ← Takk for råd. Programmet ble sent for to dager siden, så rådet ditt om å ikke se det kom i seneste laget. Jeg mener det blir helt feil å la være å se/lese nyheter som er opprørende og grusomme. Dropper å argumentere for det synet - det er en annen diskusjon. Ellers har jeg en sterk psyke - så det går nok bra skal du se.
Carrot Skrevet 5. mai 2006 #68 Skrevet 5. mai 2006 De sakkyndige har ikke sagt at alt blir bra bare han får seg en homofil samboer. De har sagt at sjansene for at han begår nye overgrep hvis han før seg en homofil samboer vil være minimale. Også advokaten hans var klar på at verken hun, overgiperen selv eller de sakkyndige kunne garantere at mannen aldri ville forgripe seg på barn igjen. ← Dette er etter min mening grunn god nok for å fortsette forvaringen heller enn å la han gå fri... Og hadde jeg vært advokaten eller de som er sakkyndige og mannen faktisk begikk nye overgrep ville jeg hatt store problemer i ettertid tror jeg fordi jeg da var å regne som en som gav han muligheten til å begå nye lovbrudd mot de svakeste - barna...
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 5. mai 2006 #69 Skrevet 5. mai 2006 Dette er etter min mening grunn god nok for å fortsette forvaringen heller enn å la han gå fri... Og hadde jeg vært advokaten eller de som er sakkyndige og mannen faktisk begikk nye overgrep ville jeg hatt store problemer i ettertid tror jeg fordi jeg da var å regne som en som gav han muligheten til å begå nye lovbrudd mot de svakeste - barna... ← Helt enig med deg. Men så lenge han har krav på prøveløslatelse på det grunnlaget iforhold til loven - så er vi kanskje enige om at det er lovverket som må endres for at sånt ikke skal skje i fremtiden. Overgrep mot barn er så simpelt at man kan eksplodere av sinne bare man tenker på det. Det jeg ikke forstår, er hvorfor det ikke gjøres noe med straffenivået i sånne saker. Så mange overgrep denne mannen har gjort, så er det ikke snakk om en lystfølelse han plutselig ga etter for - uten å kunne stå mot. Han har stokket kortene i tilværelsen sin på en måte som har gjort at han nærmest har kunnet drive systematiske overgrep. Som jeg har nevnt tidligere, så mener jeg feks at det også bør være straffbart å holde informasjon om sånne overgrep skjult for omverdenen - ref. at arbeidsgiveren hans visst hva som foregikk. Da de ble kjent med overgrepene så flyttet de ham fra undervisning på barneskolen til undervisning på ungdomsskolen. Akkurat som at overgrep ikke skjer selv om vedkommende ikke er lærer for de han forgriper seg på.
Carrot Skrevet 5. mai 2006 #70 Skrevet 5. mai 2006 Hvordan går man frem som "vanlig" person da om man vil endre loven?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 5. mai 2006 #71 Skrevet 5. mai 2006 Hvordan går man frem som "vanlig" person da om man vil endre loven? ← Stemmer ved politiske valg. Man kan også rette en henvendelse til justisdepartementet med innspill. Her tillater jeg meg å si at det antageligvis ikke har noen nytte med dagens justisminister som stort sett glemmer hva han har sagt og lovt når tvkameraene slås av. Ellers har lobbyistene på Stortinget stor innflytelse. Tro om det finnes en forening mot overgrep på barn som kan kontaktes? Nå er saken het, og jeg håper virkelig den blir tatt skikkelig tak i. Kjenner du noen i media, så kan du forsøke å bruke dem. Kanskje du kan ta kontakt med gutten fra brennpunktdokumentaren og spørre om det er et apparat rundt ham som jobber med dette, og si at du vil bruke tid og ressurser på dette.
Gjest Labellamia Skrevet 5. mai 2006 #72 Skrevet 5. mai 2006 Takk for råd. Programmet ble sent for to dager siden, så rådet ditt om å ikke se det kom i seneste laget. Jeg mener det blir helt feil å la være å se/lese nyheter som er opprørende og grusomme. Dropper å argumentere for det synet - det er en annen diskusjon. Ellers har jeg en sterk psyke - så det går nok bra skal du se. ← ja, la inn innleget og der ble det liggene på server en stund hihi. Har vært en del sterke reaksjoner på dette programmet. Mange som er blitt misbrukt har fått vonde minner tilbake. Triste saker. Ha ei god helg.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 5. mai 2006 #73 Skrevet 5. mai 2006 Mange som er blitt misbrukt har fått vonde minner tilbake. ← Da håper jeg sånne flashbacks kan bidra til at de nå søker hjelp. Men skal jeg være ærlig, så lurer jeg litt på hvordan hjelp de som skal gi det er istand til å yte. Hvor var de feks under debatten i Standpunkt? Hvor er de nå i dagene etter at programmet ble sendt?
Gjest vega i.i. Skrevet 5. mai 2006 #74 Skrevet 5. mai 2006 Unnskyld meg, men jeg kjenner flere homofile fra Finnmark som har kommet ut av skapet og er godtatt av både venner og familie. Å tro at å bo eller vokse opp i Finnmark er noe forferdelig mht. homofili, er fordomsfullt av samfunnet. Og er man homofil på et småsted, så flytter man som regel til et større sted, der man finner en man kan bli glad i. Læreren høres ut som en skamfull løgner som meler sin egen kake nå. Jeg så ikke programmet, men skal se den via nett-tv, så har jeg kanskje bedre grunnlag til å uttale meg, men det meste er allerede sagt i denne tråden. Bortsett fra at det virker som om psykologer "tester" ut om deres behandling og samtaleterapi har vært vellykket, uten at det kommer fram noen steder. I stedet burde de hjulpet ofrene. Men om en høyere strafferamme kommer, har jeg lest at faren er at da kan ofrene risikere å bli drept for å skjule forbrytelsen. Det er en logikk jeg ikke kan forstå. Det er et stort sprang fra å utøve voldtekt til å drepe, hvis overgriperen ikke selv risikerer dødsstraff. Jeg tror pedofili og overgrep er så utartet i samfunnet, at vi vanlige ikke blir informert om det engang. Det sitter overgripere i rettsvesnet, innenfor politiet, sosialomsorgen osv. Det er ikke lenger slik at en overgriper er en tilbakestående innenfor hvpu. Det skyldte man på før i tiden. Noen må få opp øynene, og ofrene trenger hjelp. Det samme gjør familiene til de som blir rammet.
Gjest vega i.i. Skrevet 5. mai 2006 #75 Skrevet 5. mai 2006 Nå har jeg sett dokumentaren, uten at det ga meg svar på hvorfor han kan slippe forvaring på et slikt grunnlag som å påberope seg å være homofil... Han lyger så det renner... Kjemisk kastering er en utvei, men det kan medføre at voldsutøveren tyr til vold likevel, siden alle overgrep er VOLD. Jeg synes det er en skam at han blir løslatt på grunnlag av at han nå påberoper seg rollen som skjult homofil. Jeg har selv vært i kontakt med barn utsatt for overgrep, men jeg vil ikke gå i detalj pga faren for å bli gjenkjent, eller at barna skal bli gjenkjent for å si det på den måten. Han burde fradømmes sitt yrke, og vært under forvaring selv når han slipper ut, men nå har han jo sluppet ut. Det finnes visst ikke noe som fanger opp slike, men det kan finnes løsninger unntatt av at politikerne sitter og sier at noe må gjøres og at det må strengere straffer til. Det verste er at hjelpeapparatet ikke kan hjelpe ofrene. Hele familien blir offer når overgrep skjer, men verst er det for barna. Hjelpeapparatet overlater til familien å hjelpe, men familien føler seg like voldtatt. Her handler det visst om å hjelpe og forske på hvordan en overgriper fungerer etter en s.k. behandling. Sier bare fy.
Meaty Skrevet 5. mai 2006 #76 Skrevet 5. mai 2006 Hva er egentlig kjemisk kastrering? Er det noen land som bruker dette for å hindre overgripere i å gjenta ugjerningene?
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #77 Skrevet 5. mai 2006 Kjemisk kastering er medisiner man får, som gir mindre eller hindrer seksuallyst. Men i de fleste voldtektsaker, er det ikke seksualdriften som styrer, men driften til å utøve vold.
Far til 2 Skrevet 5. mai 2006 #78 Skrevet 5. mai 2006 ... ... Tro om det finnes en forening mot overgrep på barn som kan kontaktes? ... ... ← Foreningen "Voksne For Barn" arbeider bl.a med barn som utsettes for overgrep med påfølgende psykiske problemer (foreningen arbeider ihvertfall for å sette fokus på problemet). En støtte til foreningen kan sikkert være en dråpe for å bedre situasjonen for barn som er utsatt for denne typen overgrep. Dessuten arbeider vel "Stine Sofies Stiftelse" med noe av det samme.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #79 Skrevet 5. mai 2006 Foreningen "Voksne For Barn" arbeider bl.a med barn som utsettes for overgrep med påfølgende psykiske problemer (foreningen arbeider ihvertfall for å sette fokus på problemet). En støtte til foreningen kan sikkert være en dråpe for å bedre situasjonen for barn som er utsatt for denne typen overgrep. Dessuten arbeider vel "Stine Sofies Stiftelse" med noe av det samme. ← Si meg, er du interessert i andre ting også, foruten barn?!
Far til 2 Skrevet 5. mai 2006 #80 Skrevet 5. mai 2006 Si meg, er du interessert i andre ting også, foruten barn?! ← Ja. Været. :-) :-) :-) :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå