Lille-Meg84 Skrevet 1. desember 2002 #1 Del Skrevet 1. desember 2002 Jeg er lei av at biblen blir brukt mot meg... der det står at homofili er en vederstyggelighet... jeg kom over noe som jeg vil at alle burde lese, som kanskje gjør at man får et annet syn på ting: Laura Schlesinger er en kjent radioperson i USA som gir råd til de som ringer inn. For kort tid siden svarte hun en av innringerne, men henvisning til 3. Mosebok 18.22, at homoseksualitet er en vederstyggelighet, og under ingen omstendighet kan tolereres. Det følgende er et åpent brev til Dr. Laura ført i pennen av en amerikansk statsborgen, navn er ukjent: KJære Dr. Laura Takk for at du gjør så mye for å lære opp folk opp i Guds bud. Jeg har lært mye av deg, og jeg prøver å dele disse kunnskapene med så mange jeg kan. Dersom noen f.eks. prøver å forsvare homoseksualitet, så minner jeg dem bare om 3. Mosebok 18.22 der det står klart og tydelig at homoseksualitet er en vederstyggelighet. Så er ikke det mer å snakke om. Men nå trenger jeg noen råd om hvordan jeg best skal leve etter Guds bud. 1. Hver gang jeg brenner en okse som et offer vet jeg at dette gir en duft som behager Herren (3. Mosebok 1:9). Problemet er naboene. 2. Jeg ønsker å selge min datter som slave(2. Mosebok 21:7). Med det prisnivået vi har i dag, hva mener du er en rett pris? 3. I 3. Mosebok 24:44 står det klart at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt fra et naboland. En venn av meg sier at dette gjelder bare for meksikanere, og ikke kanadiere. Her trenger jeg hjelp. Kan jeg eie kanadiere? 4. Jeg har en nabo som insisterer på at han skal arbeide på sabatten. 2. Mosebok 35:2 sier helt tydelig at han skal drepes. Er jeg moralk ansvarlig til å gjøre dette selv? 5. En venn av meg mener at selv om det er en vederstyggelighet å spise skalldyr (3. Mosebok 11:10), så er homoseksualitet verre. Jeg er uenig. Hvem har rett? 6. I 3. Mosebok 21:20 står det klart at jeg ikke må nærme meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg må innrømme at jeg er nærsynt og bruker briller. Må synet mitt være helt perfekt, eller kan vi operere med litt slingringsmonn her? 7. De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er helt tydelig synd i følge 3. Mosebok 19:27. Hvordan bør de straffes? 8. Jeg har lest i 3. Mosebok 11:7-8 at jeg ikke må røre noen rester av en død gris fordi det gjør meg uren. Kan jeg likevel spille amerikansk fotball dersom jeg har hansker på? 9. Min onkel har en gård. Han synder mot 3. Mosebok 19:19 fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. Kona er ikke noe bedre fordi hun går med klær som er lagd av to ulike stofftyper(blanding av bomulll og polyester). Han har også den uvanen at han banner mye. Er det virkelig nødvendig at vi samler hele byen bare for å steine dem (3. Mosebok 24:10-16)? Er det ikke like lett å brenne dem til døde i et familie selskap slik vi pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektinger (3. Mosebok 20:14) Jeg vet du har gått i dybden på denne type problemstillinger så jeg er sikker på at du kan hjelpe meg. Takk for at du stadig minner oss på at Guds ord er evig og uforanderlig. Med hilsen en trofast disippel og tilbedene Fan. jeg syns bare dette var så kjempe bra.. og bare kom med respons... vil vite hva dere syns om dette brevet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 1. desember 2002 #2 Del Skrevet 1. desember 2002 Jeg har visst lest det tidligere. Veldig bra egentlig, om enn litt VEL satt på spissen. Men det er vel det som må til for å få folk til å våkne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 1. desember 2002 #3 Del Skrevet 1. desember 2002 Har lest det før, og digger det rått. 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 2. desember 2002 #4 Del Skrevet 2. desember 2002 Hehe.. Det ruler Lest før, men leser gjerne igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 2. desember 2002 #5 Del Skrevet 2. desember 2002 Denne var ny for meg - utrolig bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2002 #6 Del Skrevet 2. desember 2002 Skikkelig bra! Vi trenger absolutt å bli minnet på at Bibelen er ført i pennen av mennesker, og ikke av Gud selv, og at det nok har sneket seg inn en god del "menneske-bud", ja. Prøver selv å ikke bry meg om hva Paulus, Moses og andre forståsegpåere måtte mene om Guds vilje, men gå rett til kilden. Markus-, Matteus-, Lukas-, og Johannesevangeliene forteller om hva Jesus sa og gjorde, og dette stemmer ofte ikke overens med det f.eks Paulus mener om de samme sakene. Jesus var ikke den som fordømte hverken homofile eller andre, tvert imot oppfordret han den som var skyldfri til å kaste den første sten. Blir ikke kastet så mange stener da, nei......... Mye av det Paulus skrev er gjennomsyret av påbud, forbud, enkle løsninger og fordømmelser, mens det Jesus foretok seg er gjennomsyret av kjærlighet. Så rart at menneske-budene blir lagt større vekt på enn det Jesus selv står for :o Jeg får noen ganger inntrykk av at den linjen Jesus viser ikke er godtatt av de som mener ditt og datt er "Guds klare ord". Ofte er det ikke Guds ord de henviser til, men menneskers.......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 2. desember 2002 #7 Del Skrevet 2. desember 2002 Dette var nytt for meg! Kjempeflott! Syns det er godt å få satt ting i perspektiv en gang i mellom! Takk til deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 2. desember 2002 #8 Del Skrevet 2. desember 2002 No er jo denne dr. Laura visstnok kjent for å vera ganske fordomsfull og intolerant òg - og les ein Bibelen for å finna ting som støttar eigne fordommar, så er det nok råd å finna noko. ("...som djevelen les Bibelen" heiter det jo.) Doktorgraden har ho i kroppsøving (eller noko sånt) har eg lest, så kva ekspertise ho skulle ha på Bibelen... Vel, ho fekk nok som fortjent med det opne brevet. (Sjølv om det nok prellar av på ho.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 2. desember 2002 #9 Del Skrevet 2. desember 2002 Denne kristeligheten m bibelen i hånd mange bekjenner seg til har jeg bare lyst til å spy av: Bibelen er ikke bare ubrukelig som moralsk livsledsager og rettesnor, den er også direkte livsfarlig. Bibelen er ikke moralsk – Bibelen er moralistisk. Moral og moralisme baserer seg som kjent på to vidt forskjellige verdisyn. F.eks. er det slik at Bibelen opererer med et klart og utvetydig forbud mot homofili. Homofili er i henhold til «Skriftens» ord en sikker enveisbillett til Helvete. Noe forbud mot f.eks. pedofili opererer imidlertid ikke Bibelen med. Pedofili er antakeligvis like gammelt som Adam og Eva, for å si det slik. Kristne jeg har snakket med om dette mildt sagt ømtålige tema unnskylder seg vanligvis med at pedofili både i gammeltestamentlig og nytestamentlig tid da som nå foregikk i det skjulte og derfor var vanskelig å oppdage. Dette er i seg selv en forklaring som overhode ikke er holdbar. I henhold til Bibelen «ser» nemlig Gud alt – ja, han «leser» sågar våre innerste tanker. Dersom Gud hadde vært motstander av pedofili, hadde han fått en eller flere av sine profeter og evangelister til å skrive dette i Bibelen. Bibelen opererer med forbud mot de utroligste ting. Forbud mot seksuelt misbruk og annen vold mot barn gidder imidlertid ikke Gud og hans Bibelske skribenter å operere med. Dette er til en viss grad forståelig, da et forbud mot f.eks. barnedrap lett ville kunne hindre selve «religionsutøvelsen». Bibelen pålegger nemlig i mange Bibelvers (på det strengeste) sine troende å drepe både barn og småbarn. – Jordkloden er, før som nå, proppende full av livsfarlige «samvittighetsfanger» som har latt gudene og deres tankepoliti få fengsle sine sinn. Det finnes i «Skriftenes» ord mange eksempler på drap og massedrap av barn, utført av Gud selv og/eller etter tordnende ordre fra en eller flere av Guds profeter. – La oss her ta for oss et tilfelle fra 4. Mosebok, 31. kapittel: «Og de stred mot Midian, som Herren hadde befalt Moses, og de slo alt mannkjønn ihjel – Og de tok byttet og alt de hadde røvet både folk og fe, og de fleste fangene og byttet og det de hadde røvet, til Moses – Men Moses ble vred på dem – og Moses sa til dem: Har I latt kvinner leve? Det var jo de som på Bileams råd forførte Israels barn til troløshet – Så slå nu ihjel alle guttebarn og alle kvinner som har hatt samleie med menn. Men alle unge piker som ikke har hatt samleie med menn, skal I la leve, og de skal høre eder til». Moses gir altså her sitt folk ordre om å drepe alle pikebarn som har vært utsatt for seksuelle overgrep. Dessuten – hva Bibelen og Moses legger i begrepet «unge piker» og «skal høre eder til», er det all grunn til å lure på. Religions«frihet» innebærer i henhold til Bibelens egne ord både frihet, rett og plikt til å drepe voksne så vel som barn og spedbarn. Religions«frihet» er i sannhet litt av en «Menneskerettighet». – Hvilke konsekvenser denne teologien har fått opp gjennom historien, er det all grunn til å lure på. «La de små barn komme til meg og hindre dem ikke for Guds rike hører sådanne til». (Jesus-sitat.) – Det er meget mulig «de små barn» har noe å se fram til etter at de er drept. Ellers da så opererer boken m påbud som de kristne (Spesielt menn) har vært meget nidkjære med å overholde. Et eksempel i så måte er f.eks. Bibelens påbud om at «Mannen skal være kvinnens hode» – et påbud som etter lengre tids praksis har gjort mange kvinner «hodeløse» opp igjennom historien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 2. desember 2002 #10 Del Skrevet 2. desember 2002 Du må ikkje berre kutta ut dei delane av Bibelen som ikkje støttar dine synspunkt, for det gir inga meining. At det finst dei som kallar seg kristne og tolkar brotstykke av Bibelen på ein måte som virkar undertrykkande, betyr ikkje at dei har rett. Det du gjer her, sexysadie, er å fortelja om dine eigne fordommar. Ikkje å fortelja kva Bibelen seier. Jada, eg ser du refererer til litt frå Gamle testamentet. Eg ser at du kjem med antydningar om det eine og det andre, men du vil ikkje greia å underbygga noko av det. Tek ikkje Bibelen avstand frå pedofili, seksuelt misbruk og annan vald? Start med å lesa dei ti boda du. Fortset deretter å få med deg kva Bibelen fortel. Hugs på å få med deg samanhengane ting vert sagt i, og kva forteljingane prøver å fortelja. Det krever litt meir innsats enn berre å høyra på unnskuldingar andre kjem med, for å rettferdiggjera seg. Skal du uttala deg skråsikkert om kva Bibelen seier, så burde det ikkje vera for mykje forlangt at du kan underbygga det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 3. desember 2002 #11 Del Skrevet 3. desember 2002 Hei Crazee Jeg har lest bibelen, studert den og tidligere også hyllet den. Nu vet jeg bedre!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 3. desember 2002 #12 Del Skrevet 3. desember 2002 Når det gjelder Bibelen vet vi vel alle vårt, det er vel et spørsmål om hva vi tror på og hvordan hver og en av oss tolker det. Hvis noen oppdager nye ting, er det kjempefint for den personen, og betyr sikkert mye for deg. Andre kan imidlertid ha oppdaget andre ting, eller legge vekt på andre ting - det bør vi alle respektere. Når det gjelder religion, tror jeg det er en sannhet i hvert menneske. Den er ikke den samme fra person til person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 3. desember 2002 #13 Del Skrevet 3. desember 2002 Det mange glemmer er at bibelen er et produkt av tiden, menneskene og samfunnet den ble til under... Derfor blir det litt vanskelig å ta alt HELT bokstavelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå