Gå til innhold

brannmur - tillate - ikke tillate ??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Ok folkens.....maser mer jeg *smiler unskyldende*

Nå har jeg lastet ned norton antivirus og norton personal firewall. Og jeg har gått gjennom en veiviser.

Men nå når jeg kobler il nettet . så begynner jeg å få opp meldinger - og jeg må tilate eller ikke tillate at programmer på koble til internett????

F. eks programmet PalTalk som jeg har lagret på maskinen.........Hvis jeg forstår riktig så prøver nå dette programmet med utgående kontakt med nettet (??)

Men for å kunne bruke palTalk - så må det vil gjøre det? eller ? Skal jeg la det får lov eller ikke. Blir forvirret jeg .

HJELP meg *ber pent* :o :-?

Lille meg 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp.Du skal hukke av de program du vil skal slippe ut på nettet,eller funker de ikke,skjønner?

Merk:alle program du åpner for skal slippe ut på nettet,kan du ved maks uflaks,hackes gjennom.

Noen program bør ikke slippe gjennom,f.eks Gator,som "husker"passordene for deg,og kan hackes.Ei heller Bonzi buddy og annen rølp du ikke skal bruke.

Er du med nå?Du må tillate de program du skal bruke,altså åpne portene for dem.Oki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de programmene vi har installert på maskinen prøver å gå på nettet for å se om det er noen oppdateringer til seg selv(en uting spørr du meg)

PalTalk som du nevner som et eksempel her er vel et internett basert chat program, så da er det vel ikke så rart at den vil ut på nett :)

Man kan nok bli litt forundret over alt som vil ut på nett når man har installert norton internet security, men er det ikke en god følelse at du plutselig har fått kontroll over trafikken som vil ut, selv om det kan virke forvirrende til tider?

Det er vanskelig å sitte her å si hva du skal slippe ut og ikke, men det første du kan gjøre er å klikke på detaljer nå du får opp dialogboksen om du skal tillate eller ikke. Her står det litt mer i om programmet som vil ut.

Den reglen jeg bruker for meg selv er at jeg blokker alt jeg ikke er sikker på hva er, enten permanent eller for den ene gangen.

Viser det seg at du stengte noe ute du ikke skulle ha gjort så er det bare å oppheve blokkinga i norton seinere.

Så tipse mitt til deg er at er du usikker så stenger du det ute, er det programmer du vet du bruker på nettet, slipper du dem igjennom.

Håper du ble litt klokere :)

Gib

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda ...det er litt klarere nå :) får vel en orden på det :) Bare jeg ikke blir for ivrig til å sette begrensinger da .....

Tusen takk for hjelpen :)

lille meg 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...