Gå til innhold

Sagogryn

salsera

Anbefalte innlegg

Har dere noen oppskrifter med sagogryn? Hva bruker dere sagogryn til? Fant en pakke innerst i skapet da jeg hadde opprydning! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marte Knipe

1 liter helmelk

1 dl sagogryn

½ dl hakkede mandler

½ dl rosiner

1-2 ss sukker

Kok opp melken og dryss grynene i. La grynene koke til de er møre og har fått grøtkonsistens, ca. 15 minutter. Rør inn rosiner og mandler og smak til med sukker.

Hell grøten i en form, som er penslet tynt med olje og sett den kaldt så den stivner.

Hvelv puddingen på serveringsfat og server den med friske bær, rød saus eller syltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en lignende oppskrift som jeg fant på nettet i går:

1 liter melk, 1 1/4 dl sagogryn, litt sukker og vanilje. Kokte det i ca. 20 min.

Smaken ble bra, men konsistensen var for løs til at man kunne kalle det pudding. Det ble mer en slags grøt. Rosiner og madler høres godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å stå en oppskrift på pakken, hvis du koker grynene med en vaniljestang og litt lime-skall (bare det grønne)

Dette er kjempegodt. La kremen avkjøle seg helt før servering og bland i litt pisket krem tilslutt....

Server med skogsbær som er varmet forsiktig opp med litt sukker i....slafs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lime høres friskt ut til. Takk for tipset!

Hvor mye melk bruker du? Pakningen har jeg kastet, jeg pleier å fylle alt over på glass, så jeg glad jeg husket var det var, da jeg så glasset gjemt innerst i skapet! :ler: Synes det ble litt vel flytende med det jeg brukte.

Men kan man bare bruke sagogryn til puddinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Sagogryn er en gammel, glemt skatt :)

Tror jammen jeg skal lage Sagogrynspudding med jordbærsaus til søndagsdessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...