Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #1 Skrevet 1. mai 2006 Har egentlig lurt på hva som er den store sjermen med at far klipper navlestrengen. For meg blir det litt sånn kvasi "far er med å føder han også", og slik er med på å sette barnet til verden, ved å frigjøre det fra moren. Selvsagt helt greit at man kan om man vil, men hvorfor vil egentlig dolk dette? Det lurer jeg på.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. mai 2006 #3 Skrevet 1. mai 2006 Både jeg og Bjørnemannen følte det på akkurat samme måte før fødselen. Men da han fikk overrakt saksa av jordmor, så sa han ikke nei - og han har ikke angret på det heller
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #4 Skrevet 1. mai 2006 Jeg trodde det var en ære, jeg ← På hvilken måte? Å klippe med en saks, liksom, hvor vanskelig er det? Jeg synes det blir oppstyltet rolleutdeling.
Gjest Binna Skrevet 1. mai 2006 #5 Skrevet 1. mai 2006 (endret) Jeg er livredd for alt som har med navler og gjøre især navlestrengen :hår: Men hvis den kommende barnefaren(eller noen andre) vil klippe så skjønner jeg jo det. Jeg har klipt av en annens utoverføflekk engang, og DET var faktisk ganske ekkelt, særlig fordi saksa var skjem og ikke ville gjennom. Klipper gjerne 10 føflekker til fremfor en navlestreng.. Endret 1. mai 2006 av Binna
Gjest gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #6 Skrevet 1. mai 2006 Jeg var med mamma da den yngste søsteren min ble født, og jeg fikk tilbud om å klippe den. Men jeg begynte å tenke på konsistens og hvordan det ville føles, så jeg takket pent nei og har ikke angret
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #7 Skrevet 1. mai 2006 På hvilken måte? Å klippe med en saks, liksom, hvor vanskelig er det? Jeg synes det blir oppstyltet rolleutdeling. ← Det går vel an å bruke samme tankegang om alle "ærefulle" ting? "Å være fadder? Å holde en unge når han blir døpt, liksom, hvor vanskelig er det?"
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #8 Skrevet 1. mai 2006 Det går vel an å bruke samme tankegang om alle "ærefulle" ting? "Å være fadder? Å holde en unge når han blir døpt, liksom, hvor vanskelig er det?" ← Selvsagt. Men jeg lurer like fullt på om noen kan forkalre det, da jeg ikke skjønner det selv og synes det virker ekkelt og grisete. Alle som skal døpes MÅ holdes, og alle vet at den som velges til dette ikke er en tilfeldig person. Å klippe navlestrengen kan gjøres av sykehuspersonell. De senere år har noen funnet ut at det er stort om far kan gjør dette. HVORFOR?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #9 Skrevet 1. mai 2006 Selvsagt. Men jeg lurer like fullt på om noen kan forkalre det, da jeg ikke skjønner det selv og synes det virker ekkelt og grisete. Alle som skal døpes MÅ holdes, og alle vet at den som velges til dette ikke er en tilfeldig person. Å klippe navlestrengen kan gjøres av sykehuspersonell. De senere år har noen funnet ut at det er stort om far kan gjør dette. HVORFOR? ← Jeg har ikke født selv, men kan skjønne at det er en fysisk måte for faren å delta i fødselen. Han må jo føle seg nokså "utelatt" så navlestrengklippingen er vel et godt minne? Venninna mi klipte navlestrengen til lillebroren sin, og hun synes det er et kjempekoselig minne i allefall. (O.T.: Den som døpes kunne like godt vært holdt av foreldrene?)
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #10 Skrevet 1. mai 2006 Jeg har ikke født selv, men kan skjønne at det er en fysisk måte for faren å delta i fødselen. Han må jo føle seg nokså "utelatt" så navlestrengklippingen er vel et godt minne? Venninna mi klipte navlestrengen til lillebroren sin, og hun synes det er et kjempekoselig minne i allefall. (O.T.: Den som døpes kunne like godt vært holdt av foreldrene?) ← Vet om flere dåpsbarn som holdes av foreldrene. Hvordan det å klippe en navlestregng kan være et koselig minne fatter jeg ikke. Me selvsagt supert at de som vil kan gjøre dette. Jeg bare synes det blir en konstruert form for deltakelse i en fødsel, det er ikke akkurat som om man bidrar med noe stort og viktig.
Gjest Binna Skrevet 1. mai 2006 #11 Skrevet 1. mai 2006 (endret) Unnskyld, dette er OT, men var dette noe du gjorde hjemme, med en sløv saks? Kan føflekker bare klippes av?? Det ante jeg ikke ← Det var en "tags", det er vel egentlig ikke en føflekk, men den ser sånn ut..Det var "føflekkens" eier som ville bli kvitt den. Hjemmeoperasjoner er ikke min greie, men heller klippe 10 sånne til, enn en navlestreng.. Endret 2. mai 2006 av Binna
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #12 Skrevet 1. mai 2006 Saks er for pingler. Jeg beit den over med tenna.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #13 Skrevet 2. mai 2006 Jeg bare synes det blir en konstruert form for deltakelse i en fødsel, det er ikke akkurat som om man bidrar med noe stort og viktig. ← Det er vel der meningene er delte. For dem er det stort og viktig.
Ellisiv Skrevet 2. mai 2006 #14 Skrevet 2. mai 2006 Jeg har vært med på to fødsler og begge gangene klippet jeg navlestrengen fordi mødrene ville at jeg skulle gjøre det. Jeg synes ikke det var ekkelt i det hele tatt. Det blir en symbolsk handling. Et fint minne.
Gjest LoisLane Skrevet 2. mai 2006 #15 Skrevet 2. mai 2006 Fordi noen synes det er ekkelt (jeg hadde ikke gjort det), kan vel andre finne det både meningsfylt og stort? Symboleffekten her er jo svært enkel å se. At vi har svært ulik terskel for kroppslige ting er jo godt kjent. Mannen min klippet navlestrengen på vår yngste. Jeg kan ikke skjønne at det var så stas, men han satte pris på det selv - da sier ikke jeg noe om at jeg synes det er litt ekkelt, vel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå