Gå til innhold

Dere som har kjøpt kjole/klær fra utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Frakt? måtte dere fortolle (hvor mye kostet dette?) eller sa dere bare til selgeren at det var en gave? Har fått et bra tips fra en bruker her om det, men jeg ville bare vite hva dere pleier å gjøre:)

hvor kjøpte dere fra? Hvor lang tid tok det før pakka kom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

,.

Endret av Nordlandspia
Gjest gjesta
Skrevet

Hei så fin kjole du skal ha:)

Handlet du fra qxl.com eller noe? hvilket lang kom pakka fra?

Skrevet (endret)

..

Endret av Nordlandspia
Skrevet

man må betale moms på alle varer over 200 man kjøper, og på varer over 500 som er gave (mener det er summene, dersom jeg husker feil tall så blir jeg vel retta :). Uansett så må du belage deg på å betale moms på brudekjolen, det vil si 25%. Jeg tror ikke du trenger å betale toll, men usikker der. Det kan jo hende at en greier å snike pakkene forbi postens momsgjeng, men du må rengne med at den kan bli stoppet.:(

Gjest gjesta
Skrevet

ok... når må man betale momsen?? kommer det rekning i posten eller?

Skrevet

mine pakker pleier å bli stoppet i posten, og så får jeg brev om at jeg har fått en pakke og jeg må betale så og så mye i moms og et gebyr (husker ikke hvor mye) og så når jeg har gjort det så får jeg pakken tilsendt. Blir gjerne en par ukers forsinkelse av dette.

Men ring posten og sjekk, kan hende du kan forhåndsbetale eller noe sånt så du slipper forsinkelse.

Gjest gjesta
Skrevet

ok takk for tipset, hadde ikke hørt om at man måtte betale moms også: da blir det

kjolenskonstnad

+frakt

+toll(kanskje)

+moms

=svindyrt åkjøpe billig kjole i utlandet:) hehe!

Skrevet (endret)

..

Endret av Nordlandspia
Skrevet (endret)

Reglene er som Holbytla sier (hvis de følges ihvertfall).

Bestiller man klær fra utlandet kommer det toll på. Hvor mye toll man må betale kommer ann på hva slags klær det er. brudekjoler er max sats og det er 13%

I tillegg kommer 25% norsk mva.

Et tenkt eksempel.

Kjolen koster 2000 Nok

Frakt er 500kr

Da skal man betale 13% toll av 2500kr som er 325kr

Så skal det betales 25% mva av den nye totalen som er 2825,- og det er 706kr

TOTALPRIS for kjolen blir da 3531NOK inkludert alle avgifter!

Endret av *Emma*
Skrevet

Det var ihvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg ringte og spurte tollvesnet. (Det er riktignok 2 år siden eller noe men jeg kan ikke tenke meg at de har vært greie å endre reglene.)

Skrevet (endret)

..

Endret av Nordlandspia
Gjest gjesta
Skrevet

Tusen takk for svar!:) Bedre å være forberedt og sette av noen ekstra slanter da.

Men hørte det gikk ann at selgeren skrev utenpå pakka at the var gave/gift og man skal ikke betale toll på dette... hm.. mye å sette seg inn i. har muligens en kjole som koster 3500 kr. som skal sendes til landet.. ikke sikkert det blir noe men....

Skrevet (endret)

Nordlandspia - ja det var det jeg fikk beskjed om ihvertfall. Jeg har bestilt klær fra utlandet og det måtte jeg betale toll på. Desverre.

Hvis de er greie å skriver gave på et det et par ting til du bør be dem om.

1. Skriv gave utenpå

2. Skriv at avsender er en privatperson og ikke en butikk

3. Skriv at verdien er under 2.000kr (mener grensen for å slippe toll er 200 om det er vare og 2000 om det er gave)

4. Ikke legg kopi av faktura inni pakken (i tilfelle den blir åpnet)

Lykke til!!!

Endret av *Emma*
Skrevet (endret)

..

Endret av Nordlandspia
Skrevet (endret)

Nordlandspia....200kr grensa er om det er en vare...tror grensen for gave ligger på 2.000

He he he og der endret du ditt også...

Endret av *Emma*
Gjest -eline-
Skrevet
Nordlandspia....200kr grensa er om det er en vare...tror grensen for gave ligger på 2.000

He he he og der endret du ditt også...

Verdigrensa for gave er 1000 kr . Verken denne eller 200 kr grensa gjelder porto/ekspedisjonsgebyrer etc, kun varens verdi.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg fikk regning på toll og moms en stund etterpå. Kjedelig... Husker ikke hvor mye frakten var, men kjolen var i alle fall raskt levert - en drøy uke fra jeg betalte? Kjøpte hos Bridesave og var veldig fornøyd med kjole og service.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...