Gå til innhold

Vaske hender før holde baby?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ser i en annne tråd her at fler eskirver at det er helt vanlig å vaske hendene sine før man holder en baby. Noen sier det er normal folkeskikk. Dette har jeg aldri vært borti før.

Eneste gangen jeg er blitt bedt om dette, var da vi skulle besøke et spebarn som hadde vært mye inn og ut av sykehus pga dårlig immunforsvar (og det er jo selvsagt ikke noe problem å bli bedt om dette).

Men jeg har aldri sett at folk gjør dette ellers. Ikke stikker jeg hendene mine inn i babyers munn, jeg vasker meg etter toalettbesøk og andre naturlige ganger i løpet av en dag.

Jeg synes dette høres hysterisk ut. Eller er det slik at jeg mangler folkeskikk? (Som jeg tydelig aldri er blitt lært opp til, hverken av foreldre eller venner med barn)

Videoannonse
Annonse
Gjest Ester
Skrevet

Jeg har heller ikke vært borti at vanlig håndhygiene ikke har vært nok. Har aldri blitt bedt om å vaske hendene før jeg skulle håndtere noe som helst, heller ikke en baby.

Gjest Gjest
Skrevet

Ville de ikke sagt dette på barsel, om det skulle være nødvendig?

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har heller ikke vært borti dette.

En venninne av meg desinfiserte seg før hun skiftet bleie på babyen sin, da sa jeg fra at nok var nok ;) Det var ingenting i veien med han, ingenting som skulle tilsi at dette var nødvendig

Skrevet

Jeg har aldri vært borti at dette er noe jeg er blit bedd om, og for meg er det slett kke vanlig folkeskikk, det har aldri blitt forventet, selv med nyfødte babyer på sykehuset, og selv om jeg skulle komme til å ta på fingrene deres.

Jo, jeg måtte nok vaskes før jeg fikk ta på min bror da han lå på sykehuset, men det er fordi han lå i kuvøse da. Og jeg var under to år gammel, og nok puttet fingrene mine både hit og dit...

Jeg vasker hendene mine når jeg har vært på toalettet og ved andre naturlige tilfeller, og ville nok gjort det i forbindelse med babybesøk om jeg f.eks var svært forkjøla... men nei, da hadde jeg neppe holdt babyen uansett.

Har aldri vært utsatt for en nybakt mor som har sendt alle gjestene på badet når de kom på besøk (ja, for det holder vel neppe om jeg vasker fingrene hjemme hos meg selv da, ettersom jeg sikkert treffer bakterier på ytterdøra, i bilen, når jeg tar av og på jakke og sko etc?

Jeg anser det slett ikek som en vanoig folkeskikk jeg er oppdradd til i alle fall. altså, med mindre det var et sykt barn/kuvøsebarn eller noe slikt (men "hvemsomhelst" får vel ikke putte hendene inn i en kuvøse heller da)

Gjest gjesta
Skrevet

Tåpelig.

Skjønner heller ikke de som koker flasker etter fem seks måneder. Ungen spiser på gulvet og leker med støv, møkk og diverse, men flaskene skal de koke.

Gjest Gjest1
Skrevet

Synes det blir like mye hysteri andre veien jeg da. Når vi tenker på hvor mange av oss som ikke vasker hender etter dobesøk, etter å ha tatt i alt mulig som penger og dørhåndtak, synes jeg bare det er rett og rimelig å kreve håndvask får man tar i en baby. For man holder jo ikke bare babyen, man dikker og duller og folk lar den til og med sutte på fingrene sine (jo, de gjør det) uten at de har vasket seg på hendene.

Så jeg står på mitt. Man bør være ekstra renslig rundt en nyfødt baby.

Gjest Gjest
Skrevet
Synes det blir like mye hysteri andre veien jeg da. Når vi tenker på hvor mange av oss som ikke vasker hender etter dobesøk, etter å ha tatt i alt mulig som penger og dørhåndtak, synes jeg bare det er rett og rimelig å kreve håndvask får man tar i en baby. For man holder jo ikke bare babyen, man dikker og duller og folk lar den til og med sutte på fingrene sine (jo, de gjør det) uten at de har vasket seg på hendene.

Så jeg står på mitt. Man bør være ekstra renslig rundt en nyfødt baby.

Så du meener altså folk er frekke (=mangler folkeskikk) om de ber om å få holde babyen, uten at de først reiser seg på eget initiativ for å vaske hendene?

Og du ber dem da altså om å gjøre dette?

Jaja, da finnes det mange frekke blant oss. Pussig at de ikke lærer bort dette på sykehuset, når man ligger der med den nyfødte.

Gjest Gjest1
Skrevet
Så du meener altså folk er frekke (=mangler folkeskikk) om de ber om å få holde babyen, uten at de først reiser seg på eget initiativ for å vaske hendene?

Og du ber dem da altså om å gjøre dette?

Jaja, da finnes det mange frekke blant oss. Pussig at de ikke lærer bort dette på sykehuset, når man ligger der med den nyfødte.

Jeg har ikke sagt et ord om at noen er frekke jeg, det var det du som sa. ;)

Skrevet

Jepp jeg lar også babyer sutte på fingrene mine om de er det de vil. (ikke de nyfødte, men noen eldre gjør av og til det. Jeg stikker dem ikke inn der, og prøver å la være også, men anser det ikke sm noe stort problem. Vasker heller hendene etterpå....) UTEN å spesifikt gå på toalettet og vaske fingrene etter at jeg kommer på besøk til der babyen er, før jeg tar på den.

Men selvsagt har jeg vasket fingrene nabge ganger før den dagen da. Jeg har normal håndhygiene, og vasker alltid fingrene etter å ha vært på do. Men IKKE før hver gang jeg tar på en baby.

Ønsker babyens mor det må hun gjerne be meg om det, men enda er det ingen nor som noen gang har bedt meg om å vaske fingrene før jeg fikk ta på babyen, ei heller relativt fremmede babyer (altså babyer av kolleger, f.eks)

Jeg hadde selvsagt gjort det om de ba om det, me jeg anser det IKKE som normal folkeskikk å gjøre det ubedt. SELV om babyen skulle komme til å sutte på fingrene mine. Jeg vet nemlig at de neppe er spesielt skitne. (Hadde jeg vært forkjøla slik at jeg pussa nesen eller hosta mange ganger (slik jeg er nå..) hadde jeg ikke holdt babyen i det hele tatt, men normale, friske babyer tåler da vel at jeg ikke desinfiserer meg før jeg tar i den.

Gjest Gjest1
Skrevet

Mitt utgangspunkt var som tidligere sagt nyfødte spebarn.

Skrevet
Jeg har ikke sagt et ord om at noen er frekke jeg, det var det du som sa. ;)

Nja, du sier i alle fall at alle vi andre her inne ikke har normal foleskokk da, ettersom du mener det å vaske fingrene før man tar en baby er å forvente, det er normal folkeskikk. Når vi ikke gjør det mangler vi altså normal folkeskikk, ifølge deg.

Skrevet
Mitt utgangspunkt var som tidligere sagt nyfødte spebarn.

Hvor lenge regner du den som nyfødte da?

Når edligger på sykehuset har jeg aldri opplevd at de ønsker å sutte på fingrene mine, men dåpsbarn gjør av og til det. (det er dog mest barn som får tenner som sutter på fingrene mine, i alle fall. Fordi de klør. Og de er ikke nyfødte i alle fall)

Gjest Gjest1
Skrevet
Nja, du sier i alle fall at alle vi andre her inne ikke har normal foleskokk da, ettersom du mener det å vaske fingrene før man tar  en baby er å forvente, det er normal folkeskikk. Når vi ikke gjør det mangler vi altså normal folkeskikk, ifølge deg.

For meg er det normal folkeskikk, det er det jeg er vant til. Jeg har ikke sagt at noen mangler folkeskikk, men det er da forskjellig hva folk anser å være normal folkeskikk også, det viser disse diskusjonene.

Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

Vel, jeg må innrømme at jeg er en av de som synes man bør være nokså ren og nyvasket når man har med babyer og veldig små barn å gjøre. Det skader ikke å være nydusjet og ofte vaske seg på hendene, mener nå jeg.

Selv er jeg ikke-røyker og pusser tennene 2-3 ganger per dag. Alt for min skjønne baby! :)

Gjest Skya
Skrevet

Dette synes jeg blir litt hysteri. På avdelinger med nyfødte barn er jo dette en viktig regel. Men da pga. at disse barna ofte har nedsatt immunforsvar og at det på et sykehus florerer av bakterier (f.eks MRSA).

Men hjemme hos folk tviler jeg på at det er nødvendig. Barn har jo ikke vondt av litt bakterier. Tenk da på hva som skjer når de først møter dem, etter å ha vært skjermet. Slike barn blir ofte allergiske, f.eks en som har vært vernet mot støv mesteparten av livet.

Gjest Gjest1
Skrevet
Hvor lenge regner du den som nyfødte da?

Jeg overså spørsmålet ditt dessverre. Jeg regner dem som nyfødte til de er tre-fire mnder gamle.

Gjest Gjest
Skrevet
Selv er jeg ikke-røyker og pusser tennene 2-3 ganger per dag. Alt for min skjønne baby!  :)

Og hvordan har tennene dine sammenheng med ungens helse?!?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er opplært til å vaske hendene hver gang jeg kommer inn i et hus. Derfor vasker jeg som regel ikke hendene igjen før rett før jeg holder ungen.

De første 2 mnd syns jeg godt folk kan være litt renslige når de har med ungen å gjøre. Etter det begynner ungen å plukke opp dritt selv, så da trenger man ikke være så forsiktig ;)

Skrevet

Nei, jeg vasker ikke hendene før jeg tar på en baby. Ikke min egen, ikke andres. Har blitt bedt om det èn gang, og den var ikke nyfødt heller, kanskje 10 mnd. Jeg gjorde det selvsagt, og kommenterte det ikke, men jeg synes vel det er litt overdrevent..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...