Pimpernella Skrevet 1. mai 2006 #1 Skrevet 1. mai 2006 Ja, det var meg med den tråden om 17.mai komitee. Kom til å tenke på dette med fritidsaktiviteter. Mitt barn har så og si alltid stillt opp med dobbelt sett biler for å kjøre til feks. fotballkamper. Noen ganger har man måttet sende unger hjem igjen fordi det ikke har vært plass i bilene. Nå er det sånn at vi bor i et område hvor det er stor overvekt av fremedspråklige på skolen vår. Det er faktisk et problem, for det er vanskelig å få foreldrene dems til å delta i fritidsaktivitetene. Det er forventet at vi andre skal stille opp og kjøre. Kan vel si det sånn at alle de norske på laget har foreldre som stiller opp og kjører så og si hver gang. Etter at jeg skrev den andre tråden om 17.mai komiteen, så kom jeg til å tenke på at det blir store problemer nå. Vi har ikke plass til andre enn våre egne barn i bilen nå. Barnesetet vårt tar nesten 1 1/2 sete i bilen. Hvordan får man ungene til å gå hjem og forlange at foreldrene dems faktisk stiller opp og kjører? Jeg har gang på gang bedt ungene si fra hjemme at dem MÅ kjøre, men ingenting skjer. Ungene mener faktisk at vi som kjører skal kjøre frem og tilbake flere ganger for at dem skal få være med på kamp. En smule frekt egentlig. Vet at mange av disse barna har foreldre med biler. Har opplevd at flere av disse foreldrene har kjørt ungene nesten helt til møtestedet vi har før kampene, sluppet av ungene nede i gata og dratt hjem igjen. Ser nesten ut som at det kan bli vanskelig å få til kamper nå fremover. Det er jo opp til hver forelder å stille opp om barna skal få spillt kamper. Synes heller ikke det er riktig at jeg skal droppe og bli med og se barnet mitt spille bare for at andre ikke stiller opp. Og ikke er det så moro å ha bilen full av møkkete unger heller (har flere ganger bedt dem ta med bukse og genser for å ta over fotballtøyet). Hva kan man gjøre??
Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #2 Skrevet 1. mai 2006 Dette er et problem for meg. Nå er min datter med på kun to fritidsaktiviteter, og det er sjelden snakk om kjøring. Men jeg har ikke bil, og kan ikke under noen omstendigheter kjøre uansett. Så da skal altså de som ikke har bil ikke kunne være med på disse fritidsaktivitetene da? Er du sikker på det ikke er det som er problemet, at de rett og slett ikke har bil?
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 1. mai 2006 #3 Skrevet 1. mai 2006 Det at man ikke har egen bil kan selvsaagt by på problemer, men selv om man ikke har bil så kan man vel som foreldre stille opp med andre ting enn kjøring? Fritidsaktiviteter krever gjerne mer enn bare kjøring, som loddsalg, baking og andre dugnader. De fleste ser nok forskjell på om foreldre uten bil stiller opp der de kan og på foreldre som aldri stiller opp på noe. Nå blir det jo heller ikke bare enkelt å stille opp med kjøring siden det forlanges at barn under 150 cm sikres med puter i bil, å man ikke forvente at foreldre stiller med puter til flere enn sine egne barn.
Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #4 Skrevet 1. mai 2006 Det at man ikke har egen bil kan selvsaagt by på problemer, men selv om man ikke har bil så kan man vel som foreldre stille opp med andre ting enn kjøring? ← Selvsagt.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #5 Skrevet 1. mai 2006 Dette er et problem for meg. Nå er min datter med på kun to fritidsaktiviteter, og det er sjelden snakk om kjøring. Men jeg har ikke bil, og kan ikke under noen omstendigheter kjøre uansett. Så da skal altså de som ikke har bil ikke kunne være med på disse fritidsaktivitetene da? Er du sikker på det ikke er det som er problemet, at de rett og slett ikke har bil? ← Ja, jeg vet at mange av disse foreldrene har bil. Enkelte kjører jo ungene nesten helt frem til møte stedet vårt, for så og dra hjem. Treffer dem ofte rundt om kring kjørende i bilen sin. Noen av dem har ikke bil, det vet jeg. Og ingen forlanger at dem skal kjøre da heller. Disse ungene og foreldrene har man kjendt og vist hvem har vært i mange år. Dette er snakk om unger som nå er 11 år.
Pimpernella Skrevet 1. mai 2006 Forfatter #6 Skrevet 1. mai 2006 Ja, jeg vet at mange av disse foreldrene har bil. Enkelte kjører jo ungene nesten helt frem til møte stedet vårt, for så og dra hjem. Treffer dem ofte rundt om kring kjørende i bilen sin. Noen av dem har ikke bil, det vet jeg. Og ingen forlanger at dem skal kjøre da heller. Disse ungene og foreldrene har man kjendt og vist hvem har vært i mange år. Dette er snakk om unger som nå er 11 år. ← Ups, glemte å logge inn. Var meg som svarte her gitt.
Gjest LoisLane Skrevet 1. mai 2006 #7 Skrevet 1. mai 2006 Klart det er surt å måtte kjøre ofte når noen sniker seg unna hver gang! Jeg har gang på gang bedt ungene si fra hjemme at dem MÅ kjøre, men ingenting skjer. ← Dette bør dere foreldre ta dere imellom uten å bruke ungene. Hva med å ringe dem og spørre på en hyggelig måte? Eventuelt sette opp kjøreliste og spørre når de kan ta sin tur?
Pusekatt Skrevet 2. mai 2006 #8 Skrevet 2. mai 2006 Ta det opp med treneren, og få trener/lagleder til å sette opp en kjøreliste. Da har man ansvaret for kjøring de gangene man er satt opp. Passer det dårlig, kan man selvsagt bytte innbyrdes, men det er foreldrenes ansvar, ikke barnas. Dette funket fint da jeg spilte fotball i yngre dager.
Gjest Gjesta Skrevet 2. mai 2006 #9 Skrevet 2. mai 2006 Guri så glad jeg er for at ungene mine går på trening som aldri krever den type organisering...........
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #10 Skrevet 2. mai 2006 Ta det opp med treneren, og få trener/lagleder til å sette opp en kjøreliste. Da har man ansvaret for kjøring de gangene man er satt opp. Passer det dårlig, kan man selvsagt bytte innbyrdes, men det er foreldrenes ansvar, ikke barnas. Dette funket fint da jeg spilte fotball i yngre dager. ← Dette er tatt opp med foreldrene gang på gang uten at det skjer noe. Trenerene har gitt opp og har funnet ut at dem fortsetter treningen kun for at ungene skal ha et tilbud. Hittil har det jo gått greit å få ungene til og fra kamper. Men om ikke det ikke skjer et mirakel og flere stiller opp, så blir det dårlig med kamper på enkelte fra nå av. For det blir jo sånn at dem som har foreldre som kjører er dem som kommer på kamper. Ellers så tar jo dem som har plass med seg unger. Problemet nå blir at vi hittil har fått det til å gå akkurat, men som sagt så har vi nå ikke plass til flere enn våre egne barn. Og pga. de nye reglene med bilseter til alle under 150 cm, så blir det også problemer. Mange på laget er ganske småvokste. Jeg har selv sagt fra til foreldre at nå må dem stille opp dem også, det hjelper ikke det spor. Vet at ca. 50% av ungene på laget har foreldre som ALDRI har vært på kamper. Ikke en gang når vi har hatt kamper i gangavstand fra hjemmet. Dette vet jeg fordi jeg selv har vært på samtlige av mitt barns kamper siden barnet mitt begynte med denne idretten. Ganske frustrerende situasjon egentlig. Trådstarter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå