Gå til innhold

Leie ut leilighet i kjeller

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

På nye huset vårt har vi bestemt oss for å bygge full kjeller, ca 200 kvm. Planen er å leie ut størsteparten av denne men beholde en liten del selv til bod og oppbevaring. Hvordan ville du laget til hybel/leilighet. 3 hybler? 1 hybel og 1 stor leilighet? 2 middels store leiligheter? Gi meg gjerne ett innblikk i hvordan du tenker :) . Hvilken standard ville du lagt deg på? Vi har ikke ett kjempebudsjett for disse leilighetene men ønsker at de skal være attraktive og greie å bo i. Hvordan er skattereglene for dette?

Har du link til sider som omhandler tema er jeg takknemmelig. :smilyblomst:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
På nye huset vårt har vi bestemt oss for å bygge full kjeller, ca 200 kvm. Planen er å leie ut størsteparten av denne men beholde en liten del selv til bod og oppbevaring. Hvordan ville du laget til hybel/leilighet. 3 hybler? 1 hybel og 1 stor leilighet? 2 middels store leiligheter? Gi meg gjerne ett innblikk i hvordan du tenker :) .  Hvilken standard ville du lagt deg på? Vi har ikke ett kjempebudsjett for disse leilighetene men ønsker at de skal være attraktive og greie å bo i. Hvordan er skattereglene for dette?

Har du link til sider som omhandler tema er jeg takknemmelig.    :smilyblomst:

Jeg ville ha tatt to store middels leiligheter. Med tre hybler risikerer du ofte utskiftninger av leieboere. med leilighet, så blir folk boende lengre.

Jeg har villet gjort bad/kjøkken atraktivt uten at det ble for dyrt. ikeakjøkken og flislagt bad?Lyst og trivelig.Iallefall sett inn ovn, så folk har mulighet til å fyre, det drar opp standarden. Ovner behøver ikke bli dyrt. Dessuten får du "gratis" varme opp til deg selv i et over.

mener, men mulig jeg tar feil at dette er skattefri inntekt.

Skrevet

Det er vell slik at du kan leie ut en leilighet under halvparten av boligen str uten å måtte skatte for det. Hvordan det blir når det er snakk om to, vet jeg ikke, men bør jo igrunn gå for det samme.

Gjest Gjest
Skrevet

Leier du ut to boenheter (leiligheter) er det stor sjanse for at du må betale skatt. Dette fordi utleieverdien av de to kan overstige utleieverdien av din ene.

Dersom målet er å maksimere inntektene ville jeg heller ha bygd 3 hybler.

Gjest Embla s
Skrevet

Du bør jo også tenke litt på hvilken målgruppe dere ønsker, noe som også bør sees i sammenheng med hvor dere bor. Med tre hybler vil dere vel få inn studenter eller mennesker som bor der kort tid. Med større boenhet får dere muligens mindre samlet leie, men til gjengjeld er det sjangser for at det blir mer stabilt. Muligens.

Gjest Gjest
Skrevet

Da vi bygde hus hadde vi tenkt å lage to mindre leiligheter i kjelleren. Men fikk beskjed om at vi kunne risikere å måtte betale skatt. Så vi endte opp med en stor utleielelighet - angrer ikke i dag. For nå har vi hatt veldig stabile leieboere - en familie.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi kjøpte hus ifjor med leilighet i kjelleren, og pusset opp alt. På badet la vi flis på golvet (varmekabler) og slike tynne plater som limes på veggene. Tror de heter aquatiles, vi valgte dekor som ser ut som hvite glatte fliser. Faktisk mange som trodde at det var fliser ved første øyekast. En ganske rimelig og grei løsning, lite arbeidskrevende også (i forhold til å legge flis på veggene).

Gjest Gjest
Skrevet

Det er meg med kjellerleiligheten igjen. Ang. leiepris så la vi oss ikke helt i øverste sjikt. Mange mener at vi kunne fått kanskje tusen kroner mer i leie pr måned, men da kan vi risikere hyppigere utskiftinger av leieboere. Bedre heller å få noen som bor lenge. Foreløpig føler vi oss heldige, men vi har bare bodd noen få måneder her.

Lykke til.

Skrevet

Så vidt jeg har hørt er det ikke leieprisen som avgjør om du skattes av beløpet, men arealstørrelse, og da vil det jo være uinteressant for skatteetaten om arealet utgjør en eller to leiligheter........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...