Rosenrød Skrevet 1. mai 2006 #1 Del Skrevet 1. mai 2006 I toalettet mitt er det en misgarget, gul stripe fra der vannet renner ned og ned i doskåla. Har prøvd diverse for å få denne vekk, men har ikke lykkes.... Noen som har et godt råd? Kan jeg bruke f. eks cilit bang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 1. mai 2006 #2 Del Skrevet 1. mai 2006 bruk klorin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 1. mai 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 1. mai 2006 skal det virke før jeg skrubber, eller bare spruter jeg på og tørker av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 1. mai 2006 #4 Del Skrevet 1. mai 2006 er sambo som er eksperten her i huset , han vasket doen først og hadde deretter i klorin som stod en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #5 Del Skrevet 1. mai 2006 Har ikke testet det selv, men har hørt at vanlig cola fjerner misfarging i toalett...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 1. mai 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 1. mai 2006 Hmmmm, får teste ut noe av dette da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #7 Del Skrevet 1. mai 2006 I toalettet mitt er det en misgarget, gul stripe fra der vannet renner ned og ned i doskåla. Har prøvd diverse for å få denne vekk, men har ikke lykkes.... Noen som har et godt råd? Kan jeg bruke f. eks cilit bang? ← Gul/brune render kommer som regel av hardt vann. Cilit bang vil nok ikke fungere på det eller andre lignende sprayer. Klorin tar heller ikke direkte rendene. Det som faktisk virker best er å sprute jif rundt i toalettskålen og la det virke 5 minutter og så tar du dokosten og skrubber litt rundt. Dette tar som regel vekk alle rendene og toalettet blir skinnende fint! Hvis du har veldig hardt vann, så kommer gul/brune flekkene (renderne) veldig fort tilbake. Så da må det gjøres ofte. Psst, de lærde strides om jif pga noen folk påstår at det riper emaljen (?) i toalettet, så de vil ikke bruke det. Klem fra meg som har jobbet i mange år som vaskekjerring og har en mor som har fagbrev i renhold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #8 Del Skrevet 1. mai 2006 Har ikke testet det selv, men har hørt at vanlig cola fjerner misfarging i toalett...! ← Det prøvde vi etter å ha sett han der handy-mannen på nrk anbefale det, lot det stå i over natta sånn som han sa. Anbefales ikke! Toalettet ble helt brunt, og det var vanskelig å få det bort, for å si det mildt... Det som faktisk virker best er å sprute jif rundt i toalettskålen og la det virke 5 minutter og så tar du dokosten og skrubber litt rundt. Dette tar som regel vekk alle rendene og toalettet blir skinnende fint! ← Jepp, sånn gjør jeg nå også, vanlig gul jif skrubbekrem bruker jeg da. Mulig det ikke er så bra, men funker- det gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #9 Del Skrevet 2. mai 2006 Jeg bruker eddik. Veldig effektivt hos oss hvor vi har mye kalk i vannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #10 Del Skrevet 2. mai 2006 Vi hadde gul stripe i badekaret etter en kran som lakk. Prøvde alle mulige rengjøringsmidler, men fikk det ikke vekk. Spurte til slutt rørleggeren - poler med bilvoks var svaret. Prøvde og fikk vekk alt. Kanskje litt vanskelig nedi toalettet uten å tømme det for vann, men overbringer iallefall rådet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 2. mai 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 2. mai 2006 Takk for alle gode råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elize Skrevet 19. august 2007 #12 Del Skrevet 19. august 2007 Jeg bruker klorin og det fungerer utmerket hos oss, men vi har ikke hardt vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady M Skrevet 19. august 2007 #13 Del Skrevet 19. august 2007 Jif skurekrem hjelper mot det meste, også flekker på vegger. Men det er sant, den riper litt og gjør materialet litt "ruflete" slik at smuss setter seg lettere fast. Men det som også rufler til toalettskålen, er når man heller gulvvaskevannet i do, det inneholder sand. Har jeg hørt. Jeg vasket rundt badet hos et gammelt ektepar som ikke hadde vasket badekaret sitt på noen år. Både utvendig og innvendig var det inngrodd skitt og Jif skurekrem hjalp ikke. Ei heller salmiakk. Fikk anbefalt av noen å bruke Jif baderom spray. Jeg sprayet på, lot det virke lenge og vel, sprayet en ny dose, lot det virke og så gikk skitten bort uten problemer. Jeg regner med at skitten var en blanding avsåpe og kroppsfett og jeg vet ikke om dette hjelper i en do. Men kanskje verdt et forsøk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katla Skrevet 19. august 2007 #14 Del Skrevet 19. august 2007 Jeg bruker et fantstisk vaskemidel fra noe som heter Freyasdal såpefabrikk. Dusj- og wc-rent. Gjorde vårt toalett helt hvitt igjen. Klorin fikset ikke saken for å si det sånn. Problemet med dette merket er at det sikkert ikke finnes i så mange butikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 19. august 2007 #15 Del Skrevet 19. august 2007 mamma har ganske hardt vann hjemme og hun får bort gule striper med salmiakk. lukter helt jæ**** på badet et par timer etterpå men det er det verdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wondergirl Skrevet 21. august 2007 #16 Del Skrevet 21. august 2007 Oppvaskmiddelpulver! Tar knekken på alt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eddikfristerinnen Skrevet 23. august 2007 #17 Del Skrevet 23. august 2007 Oppvaskmiddelpulver! Tar knekken på alt! Det kan skrubbe riper i mykere materialer. For eksempel viste det seg at det som ser ut som en porselensbenkeflate på badet vårt viste seg å bli ripet av skuremiddel (Det klinger når man banker på det også, derfor jeg antok det ikke var plastikk) Eddik er en syre, og syre løser opp kalk, og det som lager flekker der det er vann, det er kalken i selve vannet. Jeg har en mild eddikblanding av bare litt eddik og vann på en gammel spruteflaske, og den bruker jeg hele tiden. Blandingen er mild nok til at jeg kan smake på den uten problemer. Sprayer det i håndvasken og nedi toalettet, lar det stå i et minutt (en "liten stund" for å være ærlig, måler ikke tiden), og så er det bare å tørke av kalken som om det skulle vært vanlige såperester. Bruker skrubb nedi doen da. Bruker en litt kraftigere løsning i dusjkroken, for der er kalkavleiringene som regel vanskeligere å få bort. Dessuten er eddik en naturlig luktfjerner, så jeg bruker det i luften etter "episoder" på toalettet, til å vaske etter husdyrene, og har faktisk brukt det til å drepe sovelukt på soverommet i en nødssituasjon en gang og selv om luften ikke ble friskere så luktet det heller ikke. Det kom nemlig besøk litt overraskende, og de hadde aldri sett huset før og på denne måten kunne hele huset vises frem uten å være flau Eddik og bakepulver nedi vasken på kjøkkenet er også en enkel måte å fjerne mindre tilstoppinger og fjerne evt. ekkel lukt, og litt eddik sammen med glansmiddel i oppvaskmaskinen gjør at (syns jeg) det ikke lukter så rart av plastkopper og -beholdere vasket der. Jeg har til og med brukt det på Gubbens arbeidssko når de ble for ille. Først spruting med eddikvann nedi skoene, så fikk de tørke ut skikkelig, slik at både bakterier fikk dø ut (de trenger fukt) og ikke bare deres lukt men annen lukt også ble borte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wondergirl Skrevet 24. august 2007 #18 Del Skrevet 24. august 2007 Men du bruker ikke oppvaskmiddelpulveret til å skrubbe med, du bare har det oppi toalettet, så det skal ikke ripe. Men eddik er sikkert mye mer miljøvennlig :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå