Gå til innhold

Rullesparkel el.lign.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har svært ujevne vegger i stua, og det irriterer meg grønn! Nå vil jeg har noe gjort med dette. Leste en artikkel om sånn rullesparkel. Kan dette brukes til å slette ut ujevne vegger, eller er det bare for å dekke over strier o.l? Og er det enkelt å få jevnt? Noen som har prøvd, som har noen erfaringer?

Gjest Binna
Skrevet

Er grunnflatene jevne og bare det "overflatiske" som er ujevnt?

Skrevet

Kommer an på hva man mener med grunnflate. Det er selve betongen som er ujevn ja. Eller murpussen heter det vel..

Skrevet

Da tror jeg dere må helsparkle veggen (e).

Gjest Gjest
Skrevet

Eller slå på gipsplater og sparkle dem.

Skrevet

Vi har helsparklet, og det ble kjempefint! Veldig enkelt også, med riktig sparkel og utstyr. Også tar det ikke så mye av rommet som gipsen gjør.

Gjest Binna
Skrevet (endret)

Så lenge grunnformen er riktig, altså at veggen ikke er skeiv, så er det bare å sparkle i vei! Hvis veggene er satt opp skeivt, så ville jeg muligens slått opp nye gipsplater utenpå.

Rullesparkel; er det nesten som en tapet som er helt glatt på ene siden? Mener jeg har sett det et sted, tror den er til å ta utenpå en litt ru vegg (tapet).

Endret av Binna
Skrevet
Vi har helsparklet, og det ble kjempefint! Veldig enkelt også, med riktig sparkel og utstyr. Også tar det ikke så mye av rommet som gipsen gjør.

Hvilket sparkel brukte dere da? Gjorde dere det selv? var det ikke vanskelig å få jevnt?

Altså jeg tror ikke vi trenger å sette opp gipsplater utenpå alle veggene, det er jo mulig å få dem glatte. De er ikke skjeve, bare bunglete liksom (en tabbe vi gjorde da vi pussa opp... :frustrert: )

Skrevet
Hvilket sparkel brukte dere da? Gjorde dere det selv? var det ikke vanskelig å få jevnt?

Altså jeg tror ikke vi trenger å sette opp gipsplater utenpå alle veggene, det er jo mulig å få dem glatte. De er ikke skjeve, bare bunglete liksom (en tabbe vi gjorde da vi pussa opp... :frustrert: )

Vi brukte en ferdig masse i tilitersbøtte, husker ikke hva den heter. Finsparkelmasse av et eller annet slag, ihvertfall. Og så brukte vi sånne brede sparkelspader, de var vel en 30-40 cm. Også pusset vi forsiktig mellom hvert lag, sparklet 3 ganger.

Skrevet

Hadde dere ujevne vegger da? Eller var det for å få bort stria? Ser for meg at det er vanskelig å få det jevnt... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...