Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan fungerer det på en visning? Får man omvisning eller går man bare rundt og kikker selv? Er det noen papirer man bør ha med seg? Bruker det å komme inn bud på visninger? Får man da beskjed av megler om dette? Kan det komme til å bli budrunder på visningen? Skriver man seg opp på en liste hvis man er interessert i boligen? Er det forpliktenede?

Har aldri vært på en visning før, så trenger noen gode råd :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Primula
Skrevet

På visningen er det en megler som svarer på spørsmål og sånne ting dere lurer på. Dere går vel rundt selv og ser, det er ikke akkurat omvisning, men meglerne pleier å være greie til å svare på ting o.l.

Det kan godt komme bud på selve visningen, da vil dere få beskjed. De som er interessert i huset/ leiligheten skriver seg opp på en liste. Den er ikke bindende på noe vis, men dere vil da bli kontaktet dersom det kommer inn bud på boligen.

Lykke til ;)

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Det er ikke alltid det er megler som svarer på spørsmål. Da vi solgte huset, hadde vi alle visningene selv. Megler var ikke tilstede på noen av de.

Vi viste rundt. Hadde kun et par om gangen og satte av 2 timer per par.

Prospekt får dere på visning, dersom dere ikke har fått det i forkant av selger eller megler.

Noen leverer nok bud med en gang, mens andre venter til dagen etter. Megler kan informere dere om det har kommet inn vud men ikke hvem som har lagt inn budet.

Budrunden starter som oftest dagen etter.

Skrevet

Det vanlige er at man går rundt selv slik at man får mulighet til å diskutere.

Husk at du har plikt til å sjekke at alt er ok. Det betyr faktisk at du skal kikke litt i skap, særlig skap under vasker. Du bør kikke på vinduer (du kan faktisk godt åpne og lukke dem), kikke bak gardiner, banke litt i vegger osv. Dersom du ikke gjør din del av undersøkelsesplikten, kommer du kort dersom det viser seg å være "mangler" på huset.

Det er ikke uvanlig at det kommer inn bud på visningen. Da vi kjøpte for 3,5 år siden, var det en regel om at første budet måtte stå i minst 24 timer. Sånn er det visst ikke lenger, men i de fleste tilfeller skjer det ikke noe før dagen etter.

Ha finansieringa klar før dere begynner å gå på visning. Å legge inn bud med forbehold om finansiering går selvsagt an, men vil sjelden bli akseptert.

Pass på at dersom dere legger inn et bud, så må det ha en gyldighet. Dersom noen skulle finne på å by over dere og ha forbehold, og deretter ikke klare å oppfylle det, så kan plutselig deres bud bli stående igjen.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Hvor mye er mye å by over prisantydning? Sitter å tenker på hvor vi skal sette grensen. Det kommer jo selvsagt an på hvordan det ser ut, men pleier leiligheter stort sett å gå for prisantydning eller verditakst?

Skrevet (endret)

Her hos oss går de langt over taksten/prisantydningen. Noen ganger 200.000,-

Prøv å ha litt is i magen.

Kanskje litt dum den kommentaren over. Jeg trodde jeg svarte på et annet innlegg.

Ang. pris så kommer det an på om den er populær eller ikke, leiligheten altså.

Endret av Titti72
Skrevet

Prisen må jo være så mye som du er villig til å betale. Og viktigere, ikke mer enn du har råd til å betale! Det er viktig å sette seg en grense før man begynner å by. I en budrunde er det lett å bli ivrig og by mer enn man har råd til. Du skal ha råd til å leve også! Det er ikke uvanlig at boliger går for over prisantydning, det er vel nesten mer regelen enn unntaket.

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Jeg gikk rundt på egenhånd inne i leilighetene, var spesielt opptatt av bad og kjøkken. De tingene er alltid dyrest å gjøre noe med. Og så var jeg opptatt av husleie og fellesgjeld. Det står i prospektet du får når du ankommer leilighet.

Jeg hadde med en garanti fra bank at jeg hadde "penger" men jeg brukte den bare når jeg la inn bud på visningsrunden som jeg ikke gjorde på noen av leilighetene jeg så på ennå...

Liste var vanlig på de fleste leilighetene jeg var innom men jeg satte meg bare opp der jeg var interessert.

De ringer deg så i ettertid..

lykke til

Gjest Gjest
Skrevet

Meglerhonorar er ikke noe man betaler som kjøper av bolig? Da er det kun dokumentavgift, tinglysningsgebyr? Hvis noen legger inn et bud på en leilighet må man da vente til dette budet har gått ut på tid før man legger inn et nytt, eller kan man by høyere enn dette så snart man hører om budet?

Hvis man vil legge inn bud på visningen, gir man da budskjema til megleren som er på visningen?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er selger som betaler meglerhonorar. Du betaler det banken skal ha i tinglysning osv, + dokumentavgiften.

Du kan legge inn bud når som helst, så mye som helst, bare du har penger til det og det er høyere enn forrige bud. Hvis du er med i budrunden, dvs har lagt inn et bud eller har meldt din interesse, ringer megleren deg når h*n får inn et annet bud. Hvis det andre budet går ut, er det som om det aldri ble lagt inn - bortsett fra at da vet du at selger sannsynligvis ikke vil godta den prisen med det første. Det er egentlig ikke så komplisert :)

Forresten, det første budet MÅ være skriftlig, senere bud kan tas via tlf eller mail, eller ansikt til ansikt hvis det skulle være aktuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...