Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er du opptatt av at barn skal lære empati? ...eller mener du barn ikke skal tenke slikt?

Hvordan lære barn det??

Videoannonse
Annonse
Gjest Hipsters
Skrevet (endret)

Selvfølgelig skal barn lære seg empati.

Det kommer vel gradvis at de får med seg at å ha medfølelse for andre mennesker er verdifullt. De kommer vel i situasjoner hvor de tar lærdom av det.

Endret av Hipsters
Gjest Gjest
Skrevet

Barn lærer det av seg selv. Det er bare å følge med i utviklingen deres det, så ser du at de forstår selv. Man skal høre på sine barn når de forteller fra skolen og hva som har skjedd der i løpet av dagen. Så forstår man at barn allerede har empati.

Skrevet

Jeg er en sånn en.. :sjenert:

Allerede fra 1-års alderen lærer barn seg å være empatiske. Dette avhenger av hvordan vi voksne er som modeller, men også hvordan vi takler de ulike situasjonene. Boktips til deg er "Når små barn møtes" av Gunvor Løkken om du tenker på de minste. Barn har empati i seg, vi må bare hjelpe dem litt på vei, ved å forklare enkelt å forståelig. Prøve å få dem til å sette seg inn i andres situasjon, hvordan er det å være den som er lei seg...se nå fikk *** vondt..

- meget enkelt forklart, men har litt dårlig tid... ;)

Skrevet

Ja jeg vil gjerne at mitt barn skal ha evne til empati. Det tror jeg barn "lærer" ved at foreldrene viser kjærlighet og respekt for barnet, for hverandre og for andre mennesker. (ikke slik at det blir bare dikkedikk og fri oppdragelse, men innenfor trygge rammer/grenser).

Høres rart ut for meg hvis noen ikke vil at "barn skal tenke slik".

Jeg og samboeren min snakket for en stund siden om hvilke egenskaper vi ønsket at barnet vårt skulle få, og kom frem til at empati og selvtillit ville være en god kombinasjon. Sønnen min er bare 9 mnd så jeg har ikke prøvd ut noen konkrete "læringsmetoder".

Gjest Embla s
Skrevet

Selvfølgelig bør man bidra til barns empatiutvikling!

Å bevisstgjøre barnet på andres perspektiv, få barnet til å reflektere over hvordan det kanskje føles for den andre osv.

Gjest Fantus
Skrevet

Selvfølgelig er det viktig at barn lærer empati. Og det trenger ikke være vanskelig å lære dem å tenke på andre heller... Når barnet gjør noe som ikke er bra (tar leker fra et søsken f.eks) kan man jo spørre barnet hva h*n ville føle hvis noen tok lekene h*ns

Skrevet
Selvfølgelig er det viktig at barn lærer empati. Og det trenger ikke være vanskelig å lære dem å tenke på andre heller... Når barnet gjør noe som ikke er bra (tar leker fra et søsken f.eks) kan man jo spørre barnet hva h*n ville føle hvis noen tok lekene h*ns

Signerer denne! Jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket over spørsmålet, for jeg trodde det var en selvfølge at barna skulle lære empati.. For å bruke et eksempel.. For en stund siden var det en diskusjon på gang om en 4 åring som ba alle på avdelinga i bursdagen sin, unntatt en som hadde DS. Omtrent alle som svarte syntes at man måtte lære barna at slik utestenging ikke er akseptabelt. Det blir jo det samme. Jeg tror det er ganske vanlig at barn ønsker å la være å be èn eller to.. De tenker ikke over hvordan det vil føles for den utelatte, de tenker bare ¨på at "jeg liker han ikke, derfor vil jeg ikke ha han i bursdagen min". Og da må foreldrene spørre "Hvordan ville du følt deg hvis alle de andre barna fikk dra i bursdag, men ikke du?" Som regel forstår barna dette ganske greit. De fleste greier fort å sette seg inn i hvordan det vil føles for andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...