Gå til innhold

Sykepenger og feriepenger fra arbeidsplass?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er vært sykemeldt fra mitt arbeidssted siden desember i fjor, skal desverre ikke tilbake til bedriften og satser på attføring fra Høsten av.

Jeg har endel feriepenger til gode hos arbeidsgiver og jeg får månedlige utbetalinger av trygdekontoret..

Hva skjer da i Juni? Får jeg kun feriepengene fra arbeidsgiver.. Eller må jeg selv si ifra dette til trygdekontoret , slik at jeg på en måte ikkke får dobbelt opp?

Videoannonse
Annonse
Gjest allium
Skrevet
Jeg er vært sykemeldt fra mitt arbeidssted siden desember i fjor, skal desverre ikke tilbake til bedriften og satser på attføring fra Høsten av.

Jeg har endel feriepenger til gode hos arbeidsgiver og jeg får månedlige utbetalinger av trygdekontoret..

Hva skjer da i Juni? Får jeg kun feriepengene fra arbeidsgiver.. Eller må jeg selv si ifra dette til trygdekontoret , slik at jeg på en måte ikkke får dobbelt opp?

Nei, du har rett til begge deler. Men du får bare feriepenger av de første 12 (eller var det 14?) ukene av sykmeldingen, så neste år får du svært lite. Med tanke på det kan det kanskje være lurt å spare feriepengene.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Nei, du har rett til begge deler. Men du får bare feriepenger av de første 12 (eller var det 14?) ukene av sykmeldingen, så neste år får du svært lite. Med tanke på det kan det kanskje være lurt å spare feriepengene.

ja, det er sant.. Men har jeg rett på begge deler (sykepenger fra trygdekontoret og feriepenger fra "tidligere arbeidsgiver..)det hørtes rart ut

Endret av Mira
Gjest allium
Skrevet

ja, det er sant.. Men har jeg rett på begge deler (sykepenger fra trygdekontoret og feriepenger fra "tidligere arbeidsgiver..)det hørtes rart ut

Nei, det er ikke så rart.

Feriepengene er en rettighet du har opparbeidet deg. De skal dekke ferie iår.

I og med at du er sykmeldt, får du ikke tatt ferie. Mens du er sykmeldt tjener du opp svært lite ferierettigheter. Man kunne kanskje innvende at arbeidsgiveren din da må betale deg feriepengene når du faktisk har anledning til å ta ferie, men du skal jo slutte, og da får du senest feriepengene i forbindelse med at du slutter, og så blir det ditt ansvar å spare dem til den dagen du har mulighet til å ta ferie. Hvis du da er i ny jobb, må du ta ulønnet ferie fra den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...