Gå til innhold

Fødested i Oslo  

1. 1. Fødested i Oslo

• Aker Sykehus
      0
    • Lovisenberg Sykehus
      0
    • Andre
      0
    • Rikshospitalet
      1
    • Ullevål Sykehus
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på hva slags erfaringer dere har med de forskjellige sykehusene i Oslo... Hører selv til på Ullevål, så med mindre vi har noen andre førstevalg, så blir det der..

Noen som vil dele sin mening med meg?

Klem, Kleopatra (9+0)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg høre til under SIA og ved ikke rigtig gruer mig meget da jeg ikke liker det samlebånds mentalitet som er på større sygehuse, men da jeg er resus negativ har jeg ikke noget valg og må føde på sygehus, tror jeg havede valgt kongsvinget sygehus hvis det ikke var fordi jeg bor 2 timer derfra har hørt at det er et af landes bedste steder at føde...

dette bliver mit 3 land at føde i har prøvet Danmark og Island så får vi se hvordan standarten er her bliver spændene...

Skrevet

Etterlyser flere meninger!!!! :-?

Gjest Anonymous
Skrevet

Har ikke barn selv, men har da noen venninner som jeg har hørt en del fra...

For det første har jeg hørt at det mest kommer ann på jordmoren om man er fornøyd med oppholdet / fødselen eller ikke.

En venninne fødte i fjor på Rikshospitalet. Hun virket veldig fornøyd. Omgivelsene er selvsagt nye, det hjelper jo litt. Hun fikk prøve akupunktur, noe som hjalp henne til å slappe av. Rikshositalet tar visst kun et begrenset pasienter i året (?!).

To venninner har født på Ullevål. De virker fornøyde nok. De valgte dette sykehuset fordi de spesialiserer seg på bl.a. prematur barn. De følte seg tryggere ved å velge dette sykehuset. Den ene fikk en en mannlig jordmor / jordfar. Inntrykket jeg fikk var at hun syntes han var veldig flink (følte seg trygg) men at han var en smule arrogant og kjeftete (igjen kommer dette med at møte med jordmord er avgjørende for hvordan man syns oppholdet er/var). Men da han gikk av skift fikk hun en veldig søt jordmord som gjorde alt hun kunne for å oppmuntre.

En fjerde venninne tror jeg har født to ganger på Aker. Her spesialiserer de seg visst mest på "naturlige" fødsler med vannbad osv. Først oppholdet var visst fint. Det andre var hun ikke noe fornøyd med.

Av disse tre hospitalene så er det bare Ullevål som utfører planlagte keisersnitt - har jeg hørt - så vurderer man dette, så bør man kanskje tenke på dette sykehuset som alternativ.

Har også hatt en venninne som har født på Drammen sykehus. Jeg har ikke det helt beste inntrykket av det hun har fortalt meg, men jeg har ikke hørt at hun er direkte missfornøyd heller.

Håper at dette var bittelitt til hjelp...

Skrevet

Har heller ikke født selv, men ble anbefalt av legen min om å bruke Rikshospitalet. Dette fordi de stort sett har 2-mannsrom og en fleksibel besøksordning.

Har også hørt mye bra om Ullevåll siden de har et pasienthotell hvor mor, far og barn kan tilbringe noen dager sammen i enerom og samtidig få nødvendig oppfølging fra sykehuset. Men med tanke på de innsparingene Ullvåll står overfor, så frister det ikke like mye nå lengre........

Siden en i prinsippet kan velge hvor en vil føde, så må en bare prøve å sette seg inn i hva slags tilbud de ulike sykehusene kan tilby. Sjekk hjemmesidene til sykehusene, der står det litt om fødeavdelingene deres. Jeg har også tenkt å ta en samtale med jordmoren i kommunen for å høre hennes råd.

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

ville bare dra denne opp igjen. Noen som har erfaringer på området?

Klem, Kleopatra 13+5

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har valgt Aker. Har ikke født enda (termin 25 mai), men ble anbefalt dette av min lege og av et par venninner.

Vi må på Ullevål dersom det oppstår komplikasjoner (eller tvillinger - noe vi allerede har fått svar på at det ikke var) under svangerskapet.

En venninne som fødte på Ullevål. Ble plassert på hotellet. Som hun sier; helt flott å føde der men du må være flink å spørre. Blir overlatt til deg selv, sammen med barnefar og barnet. Positivt at barnefaren kan være der hele tiden, men negativt at også barnet må være der konstant. Du får ikke hvilt deg, og er du ikke flink til å spørre får du heller ikke den veiledningen du muligens ville fått andre steder.

På Aker kan man få familierom eller 2-manns rom. På Aker er det et mindre miljø, og man får også mulighet til å velge andre former for fødsel (badekar o.l.). Jeg skal føde slik de fleste andre gjør, og tror oppfølgingen blir bra. Venninner har skrytt av oppfølgingen de har fått etter fødsel.

Lykke til med valget!

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare et lite tips, det er fritt sykehusvalg her i landet - så du kan selv i utgangspunktet velge et annet sykehus enn det du "hører til".

Lykke til uansett hvor dere havner :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...