*melis* Skrevet 30. april 2006 #1 Skrevet 30. april 2006 Jeg sitter her og hører på russene ute, mens jeg forsøker å lese til eksamen. (Ikke så veldig lett nei) Var russ i fjor, og sitter nå nærmest med tårer i øynene fordi jeg savner den tiden så utrolig mye! Det er uten tvil de tre beste ukene i hele mitt liv. Er en sosial person som liker fart og spenning, og som langt i fra føler meg klar til å slå meg til ro. Har så mange fine minner fra russetida; fellesskapet vi fikk, frihetsfølelsen, festene og flørtene. Nå, derimot, har jeg flyttet til en ny by, kjenner ingen så fritiden går stort sett med til lesing (stort pensum). Vennene mine ser jeg bare en gang innimellom, flørting har det blitt utrolig lite av og feste gjør jeg kanskje i gjennomsnitt 0-1 gang i måneden. Er vanligvis en livsglad jente altså, men nå som jeg blir så minnet på russetiden kommer savnet etter videregående så utrolig sterkt, og jeg begynner nesten å føle at det ikke er mer igjen å leve for. Savner sånn tiden på videregående da alle bodde hjemme og jeg hadde vennene mine rundt meg. Savner fellesskapet blant hele kullet, den gode kontakten med lærerne, det å kunne drikke seg dritings uten å tenke på å måtte oppføre meg som en voksen (kankje ikke så politisk korrekt å si det, men...) Nå som jeg er ferdig med russetida og snart blir 20 føler jeg at presset har blitt så mye større og at alt har blitt så mye mer alvorlig. Føler ikke at jeg kan drikke og slå meg løs som jeg gjorde i russetida, skulearbeid krever en mye større del av fritida, mister selvsagt en del kontakt med de gamle vennene mine som jeg har hatt hele livet og tanken på at jeg aldri mer skal få oppleve fellesskapet vi hadde på videregående (både blant elever og lærere) er en utrolig trist tanke Derfor håper jeg at noen kan ha noen oppmuntrende ord og gi meg noe å glede meg over igjen. (Og da mener jeg ikke bryllup og barn ) Flere som har hatt det som meg, men som har funnet ut at livet etter russetida faktisk er ganske OK likevel?
Gjest splæsj Skrevet 30. april 2006 #2 Skrevet 30. april 2006 Tja. Livet forandrer seg jo veldig for de fleste etter russetiden. Mer ansvar gjennom jobb eller studier. Det er en overgangsperiode hvor en som "nyvoksen" leter etter et sted å høre hjemme, eller en måte å definere seg selv på. En epoke er over, og forran ligger blanke ark. Mange flytter til et annet sted for å studere. Synet på den nye tilværelsen er ofte rosenrødt, en skal få mange venner, det skal blir kult å flytte hjemmefra, det skal bli digg med egne penger (studielån), osv. Det blir raskt en nedtur å oppdage at det tar tid å bygge opp et nettverk, å flytte hjemmefra er faktisk litt trist, og studieånet rekker knapt nok til husleie og litt nudler og øl. Også er det vanskelig å tilpasse seg en ny studiesitusjon med høyere krav. Det er mange førstegangstudenter som blir litt deppa, og det er jo ikke så rart når en tenker over det. Men, det kommer til å bli bedre. Du kommer til å bli kjent med folk etterhvert, garantert, og ting vil gå lettere sakte men sikkert.
tommeline Skrevet 30. april 2006 #3 Skrevet 30. april 2006 Jeg har egentlig tenkt omvendt: russen fester som om det er siste gang de kan ta den helt ut, men det kommer faktisk muligheter etterpå også... Jeg hadde den beste tiden etter russetiden. Begynte å studere på ett nytt sted med utrolig bra studentmiljø, så ingen mangel på festing og alt som hører med der. Siden du er student på nytt sted vil jeg anbefale deg å engasjere deg i studentmiljøet mer. Er helt sikkert andre studenter der du er som savner noen å feste med!
Gjest cecilia Skrevet 30. april 2006 #4 Skrevet 30. april 2006 Når jeg ser årets russ angrer jeg bare på at jeg ikke var mer sprelsk Makan til kjip-russ..
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #5 Skrevet 30. april 2006 Jeg fikset ikke russ noen år etter russetiden jeg... Først nå det er moro å se russ igjen, seks år etter
Gjest Miloine Skrevet 30. april 2006 #6 Skrevet 30. april 2006 (endret) JA, svarer på spørsmålet ditt og sier JA! Tiden etter rusetiden er bra, det kommer jo mye ann på din egen innstilling! Rusetiden var kjempegøy den, men tviler på at du egentlig hadde syntes det var like gøy i dag 3 år etter din egen tid som rus! (ja, jeg vet at ruSS skrives med 2 esser, en del av poenget.....) Endret 30. april 2006 av Miloine
Gjest splæsj Skrevet 30. april 2006 #7 Skrevet 30. april 2006 Jeg fikset ikke russ noen år etter russetiden jeg... Først nå det er moro å se russ igjen, seks år etter ← Nja, jeg synes det virker som om russen blir slemmere og slemmere, så jeg liker dem mindre og mindre. (og det er ikke fordi jeg blir eldre. ) Broren min er russ i år, og russebussen deres hadde blitt ramponert av blårussen. Rutene knust, dekkene ødelagt med kniv, og innvendig var alt egget.
Gabriella Skrevet 30. april 2006 #8 Skrevet 30. april 2006 Jeg har igrunnen ikke så mye trøstende å si, annet enn at det kommer til å bli bedre etter hvert... Jeg var russ for fire år siden, og strigråt den dagen jeg var ferdig på videregående. Det tok lang tid å komme over savnet, og jeg var skikkelig nedfor en periode, men nå er jeg en fornøyd student som har det veldig bra. Det er sant at man ikke får noe lignende fellesskap igjen, og det er leit, men man venner seg til det etter hvert, og man får nye ting å glede seg over. Bare gi det tid.
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #9 Skrevet 30. april 2006 Det er spennende å være ung voksen og fri. Nå kan du i større grad gjøre hva du vil med livet. -Legge ut på en lengre reise, studere, selv velge hvor du vil bo. Og det du gjorde på vgs -feste, flørte osv. regnes da absolutt som deler av studenttilværelsen. Du må bare finne deg bedre til rette i den nye byen din. -Prøv å ta kontakt med andre på forelesninger og meld deg inn i en organisasjon.
Gjest gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #10 Skrevet 1. mai 2006 Jeg gleder meg, jævla stress å gå på en fest med ikke-russer og alle maser "hvor er russetøyet ditt? HVOR??!" og du må drikke hele tida og du må sitte i undertøy i klasserommet... det var ganske komfortabelt faktisk!
*melis* Skrevet 1. mai 2006 Forfatter #11 Skrevet 1. mai 2006 Takk for svar! Godt å høre at det fremdeles er håp Tja. Livet forandrer seg jo veldig for de fleste etter russetiden. Mer ansvar gjennom jobb eller studier. Det er en overgangsperiode hvor en som "nyvoksen" leter etter et sted å høre hjemme, eller en måte å definere seg selv på. En epoke er over, og forran ligger blanke ark. Mange flytter til et annet sted for å studere. Synet på den nye tilværelsen er ofte rosenrødt, en skal få mange venner, det skal blir kult å flytte hjemmefra, det skal bli digg med egne penger (studielån), osv. Det blir raskt en nedtur å oppdage at det tar tid å bygge opp et nettverk, å flytte hjemmefra er faktisk litt trist, og studieånet rekker knapt nok til husleie og litt nudler og øl. Også er det vanskelig å tilpasse seg en ny studiesitusjon med høyere krav. Det er mange førstegangstudenter som blir litt deppa, og det er jo ikke så rart når en tenker over det. Men, det kommer til å bli bedre. Du kommer til å bli kjent med folk etterhvert, garantert, og ting vil gå lettere sakte men sikkert. ← Dette innlegget synes jeg beskriver sitiasjonen ganske bra, så da er det fint å høre at det kommer til å gå bedre i alle fall
Gjest -eline- Skrevet 1. mai 2006 #12 Skrevet 1. mai 2006 Jeg har egentlig tenkt omvendt: russen fester som om det er siste gang de kan ta den helt ut, men det kommer faktisk muligheter etterpå også... Jeg hadde den beste tiden etter russetiden. Begynte å studere på ett nytt sted med utrolig bra studentmiljø, så ingen mangel på festing og alt som hører med der. Siden du er student på nytt sted vil jeg anbefale deg å engasjere deg i studentmiljøet mer. Er helt sikkert andre studenter der du er som savner noen å feste med! ← Samme her. Festa mye og hadde det koselig i russetiden, for all del. Men har hatt mange morsomme studentfester som har vært mye morsommere enn russetiden.
Gjest Embla s Skrevet 1. mai 2006 #13 Skrevet 1. mai 2006 Overganger mellom epoker er vel alltid litt kjipt hvis man har hatt det bra. Høres ut som du har flotte minner da. Og gode minner er vel verdifullt i seg selv Og bare vent, om noen år når du er ferdig med å studere og skal ut i jobb, kommer du til å være vemodig og blå og tenke tilbake på studietiden. Forhåpentligvis...
Gjest Varg-Menja Skrevet 1. mai 2006 #14 Skrevet 1. mai 2006 Når jeg ser tilbake på det synes jeg livet før jeg var ferdig på vgs sugde, og det var først når jeg var ferdig der at det ble bra.
Gjest joje Skrevet 1. mai 2006 #15 Skrevet 1. mai 2006 Jeg var også russ i fjor. Det var en morsom tid som jeg på mange måter lengter tilbake til, men på en annen måte er jeg veldig glad for at den er over. Nå ser jeg frem til å flytte hjemmefra, bli samboer med kjæresten min, begynne å studere, få ny omgangskrets osv. Jeg tror nok tiden etter russetiden kan bli minst like bra som tiden før, men som andre har skrevet over her så blir det nok veldig mye etter hva du gjør det til selv. Den tiden av livet er forbi, men det betyr jo ikke at man ikke lenger kan ta seg en ordentlig fest eller slå seg skikkelig løs på andre måter. Ung til sins kan man være hele livet, det er bare så mange som har et hastverk med å bli "voksen".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå