Gå til innhold

Papirer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til de gifte - eller noen andre som vet det.

Vi skal reise på bryllupsreise noen dager etter bryllupet.

Jeg lurer i den forbindelse på om det er noen papirer jeg må ordne med, jeg skifter ikke navn, bare sivilstand.

Eller er det bare dersom man skifter navn man må endre papirer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Skal du ikke skifte navn er den ingenting du må forandre på. Det eneste som er viktig er at navnet i passet og navnet på billetten er det samme. Hvis ikke kan du visstnok få litt problemer enkelte steder i verden.

God tur når den tid kommer!

Hilsen Lille meg

Skrevet

Jeg skal skifte navn, men jeg rekker ikke å få nytt pass

og kreditkort ol. før vi reiser. Attesten får vi jo først etter vielsen..

Vi drar allerede mandag morgen, så

det er vel lurt å bestille biletter i mitt nåværende navn da?

Er det noen som har erfaringer med dette? Hvordan har dere gjort

det?

K.

Skrevet
Jeg skal skifte navn, men jeg rekker ikke å få nytt pass

og kreditkort ol. før vi reiser. Attesten får vi jo først etter vielsen..

Vi drar allerede mandag morgen, så

det er vel lurt å bestille biletter i mitt nåværende navn da?

Er det noen som har erfaringer med dette? Hvordan har dere gjort

det?

K.

Det er nok lurt å bestille turen i ditt "gamle" navn ja. Det viktige er uansett at det er likt navn på bilettene og i passet. men vissnok trenger man bare et stempel i passet når man bytter navn, slik at det er ikke noe hukus-pokus akkurat.

Gjest Anonymous
Skrevet

Til K.

Som jeg skrev i sted er det viktig at navnet på biletten og i passet er det samme. Har i hvert fall forstått det slik at det kan skape store problemer dersom det ikke gjør det enkelte steder i verden. Så jeg ville bestilt i det nåværende navnet. Det gjorde i hvert fall jeg, for det var ikke fryktelig viktig for meg at vi het det samme selv om vi var på bryllupsreise!! Kanskje litt uromantisk, men jeg er litt mer praktisk anlagt av meg.

Men jeg mener også å ha hørt at man kan få et stempel i passet om at navnet er endret, så hvis der ikke drar dagen etter bryllupet, kan du jo rekke passkontoret før dere drar. Men da ville jeg sjekket ut det på forhånd slik at reisen blir bestilt på riktig navn.

Hilsen Lille meg.

Skrevet

Å ja, hvis det er så enkelt som å få et stempel så er det

jo muligheter for å få det til da!

Det er jo litt koselig å reise som herr og fru når vi er

nygifte da :D

Vi får se hva vi rekker, det er jo ikke krise hvis det ikke går.

Turen blir nok romantisk allikevel!

Takk for svar!

K.

Skrevet
Å ja, hvis det er så enkelt som å få et stempel så er det

jo muligheter for å få det til da!

Det er jo litt koselig å reise som herr og fru når vi er

nygifte da :D

Vi får se hva vi rekker, det er jo ikke krise hvis det ikke går.

Turen blir nok romantisk allikevel!

Takk for svar!

K.

Bare husk at om du bestiller bilettene i ditt nye navn må du få dette stempelet før dere reiser. Er det litt hektisk, så kan det jo hende man ikke rekker det og da kan det fort bli problemer på turen om du har ulike navn på bilettene og i passet. Derfor er det en veldig sikker løsning å bruke sitt gamle navn om man drar bare noen dager etter bryllup...

Skrevet

... sitt "gamle" navn mener du vel :)

Enig med deg, Augustbrud. Det er nok det sikreste.

K.

Skrevet

Ja, jeg mente naturligvis "sitt gamle navn". :wink:

Skrevet

Kimer inn her. Du maa for all del ha samme navn paa billett og i passet. De fleste steder i verden kommer du hverken inn eller ut om det ikke blir det samme. I disse tider ville jeg nok ikke ha risikert og bare faa ett nytt stempel i passet, MEN det kommer jo litt an paa hvor du skal reise. Forhaapentligvis gaar ikke reisen til eller via USA - da er det nesten garantert at det blir tull.

Lykke til og god reise

Gjest Anonymous
Skrevet

Her var det da mange forvirrede mennesker...

Det hele er svært enkelt.. Du har et navn, det navnet står i passet, og det navnet skal du ha på biletten din..

Dersom du for all del må følge gamle utdaterte kjønnsdiskriminerende normer, så får du ståke rundt med alt det tullet der etter at du har kommmet hjem fra bryllupsreisen..

Det aller enkleste er selvfølgelig å erklære seg selv for en myndig person i seg selv.. uten å måtte trenge en manns navn osv.. forbasket tull det der navnebyttegreien..

Uromantisk å være seg selv nok og ikke innlemme seg selv i sin manns familie og lydig følge tragiske tradisjoner uten å stille spørsmål ved dem?

Kanskje noen synes det, men det er faktisk kritikk av utdaterte normer ol som får verden til å gå framover og kulturer til å nærme seg..

Skrevet

Det var da voldsomt da gjest...

Dette har da vel ingenting med kjønnsdiskriminering å gjøre?

Jeg er vel en myndig person selv om jeg ønsker å

ha samme navn som min tilkommende?

Tull? Ja vel, kanskje du synes det, men det er vel lov å

være uenig med deg. Du trenger ikke å være så spydig for det.

Folk er forskjellige vet du.

K.

Skrevet
Her var det da mange forvirrede mennesker...

Det hele er svært enkelt.. Du har et navn, det navnet står i passet, og det navnet skal du ha på biletten din..

Dersom du for all del må følge gamle utdaterte kjønnsdiskriminerende normer, så får du ståke rundt med alt det tullet der etter at du har kommmet hjem fra bryllupsreisen..

Det aller enkleste er selvfølgelig å erklære seg selv for en myndig person i seg selv.. uten å måtte trenge en manns navn osv.. forbasket tull det der navnebyttegreien..

Uromantisk å være seg selv nok og ikke innlemme seg selv i sin manns familie og lydig følge tragiske tradisjoner uten å stille spørsmål ved dem?

Kanskje noen synes det, men det er faktisk kritikk av utdaterte normer ol som får verden til å gå framover og kulturer til å nærme seg..

Har vi ikke hatt denne diskusjonen maaaaange ganger før? .........gjeeeesp......

Skrevet

Når ein skal endra namnet i passet, så får ein eit stempel på ei ledig side der det står at ein på lovleg måte har endra namnet sitt. Ein får og ein indikasjon på første sida om at det er endringar på ei gitt side (den med stempelet). Dette er vanleg praksis, og det er difor ikkje noko problem å bruka slike pass.

Men eg trur kanskje ikkje at eg ville ha gjort denne endringa før etter bryllaupsreisa. Dei brukte faktisk eit par dagar på å odrna dette i mitt pass. Så eg gjorde det heldigvis etter bryllaupsreisa. Og det er veldig viktig at ein har same namnet i billetten og passet!! Med ulike namn i billett og pass skal ein ikkje høyra til å koma forbi innsjekkinga på den norske flyplassen. Dei må jo kunna vita at det er din flybillett!

Dersom du vil endra namnet i passet før du reiser, så høyr med den lokale politistasjonen om dei kan gjera det på dagen. Dersom dei ikkje er heilt sikre på at dei kan det, så bør du bestilla bryllaupsreise i ditt gamle namn. Det gjorde eg, og det var på ingen måte uromantisk...

Gjest Anonymous
Skrevet

Endring i passet tar bare 5 minutter å ordne, men vær obs på at dette stempelet ikke godtas i alle land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...