Gå til innhold

Navn, nick, personvern

Fremhevede innlegg

Skrevet

På en del forum slik som her må man eller bør man registrere seg. Det er i og for seg greit slik at man har et eget brukernavn, og at andre ikke kan lage innlegg under under annens navn. Men så er det dette med anonymitet da. For når man fyller inn opplysningene så vet man jo ikke alltid hva som vil vises på skjermen for andre. Jeg har for min del ikke noe ønske om å spre min private e-post adresse for hele verden. Heller ikke at man skal kunne finne ut hva jeg heter og hvor jeg bor ved å klikke på navnet mitt. Heldigvis så går det an å selv bestemme hva som skal synes for andre her på KG.

Men så lurer jeg på om man bør opprette en ny epostadresse som kan benyttes til å få sendt "varsel om svar på..."til. Er det fare for at man mottar virus herfra? har dere laget en egen epostadresse til dette formålet? Det kan jo komme til å bli en hel drøss med epostadresser da å holde styr på.

Vel grunnen til at jeg skriver er egentklig at jeg var innom en akvarieside, og tenkte jeg skulle registrere meg som bruker ....men lur som jeg er *hehehe* så tok jeg en liten runde og kikket etter i forumet. Der må man skrive inn et bruker navn og et ordentlig navn - men BEGGE kommer synlig på skjermen. Så om man lager et nick .....vil likevel alle som er innom se hva man virkelig heter ...og hvor er personvernet i det da? E-postadressen kommer også frem. Man må jo skrive en ordentlig adresse - kan ikke bare dikte en ...og dermed er det fritt frem for de som vil å sende virus eller tullemailer. Er dere med meg i min tankegang - eller høres jeg ut som en paranoid skrulle??

Så bør man da opprette ny hotmailadresse for eksempel, siden den vil synes for alle? Eller kanskje finne på et fornavn og et etternavn?

Nei dette ble for inviklet :cry: Kommer ikke til å holde styr på alle nick og passsord og mailadresser eterhvert..........Så kan man jo selvsagt bruke et og samme nick i flere forum og på flere nettsteder.....men da er det alltid noen som er innom de samme sttedene og så kan de si at ..."å er han her også ..og tenk at hun leser dette da ....." hehe Det høres igrunnen noe paranoid og rart ut dette ...men jeg er ikke det.....Har bare ikke noe ønske om å sprade rundt med plakat på magen og rope "se her er jeg - jeg heter sånn og sånn og intereseerer meg for sånn og sånn......, se på meg nå"......Eller altså å vise for mye igjen på nettet da....må være lov å være litt beskjeden... :oops:

Noen tanker? Og hva gjør jeg med de brukernavnene?

Lille meg 2 (som ikke er en rømt straffange som er redd for å bli sporet , kjendis eller medlem av kongefamilien.......er bare meg jeg :wink: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

wow- ble langt det !!! håper dere gidder å lese alt ..og har krefter til å svare når dere endelig er kommet helt ned :)

Lille Meg 2

Skrevet

Kan ikke svare på alt jeg, men jeg har en egen hotmail-adressse her på KG. Grunnen er at min egentlige adresse avslører navnet mitt og at det kommer drøssevis med virus fra KG-databasen. Får sikkert 4 slike mailer hver eneste dag.

Jeg vet at de kommer herfra fordi jeg kjenner igjen flere av brukerene på adressen (nick altså).

Jeg ville nok opprettet en egen adresse hvis jeg skulle legge den inn i forum og andre steder på nettet.

Skrevet

Jeg har opprettet en egen hotmailadresse. Den er e-post adresse slettet. @lfa (mod) , og der får jeg bare søppel inn, men virus på hver enda en. Men pytt pytt.

Skrevet

Ja men dere har epostadressen tilgjengelig for alle. Kan jeg motta virus når jeg ikke har lagt den ut på forumet? Skal uansett opprette en som ikke inneholder navnet mitt ....(og hvis noen forresten vil meg noe her kan de jo sende en PM) ...synes ikke det er nødvendig å legge epostadressen min ut....

:)

Gjest Zalomine
Skrevet

Vel, jeg har valgt en adresse som ikke avslører navnet mitt, men som er en jeg hadde fra før. Orker ikke ha en million email-adresser å forholde meg til. Hotmail har jeg aldri hatt, og har ikke noe ønske om å opprette en slik heller. Vel, uansett, de som vil, de klarer fint å finne ut en del om meg. Jeg har jo dagbok her. Og ja, jeg kan finnes igjen på irc og icq (sistnevnte avslører muligesn navnet mitt ja...) og vips, den som virkelig har lyst, vet vel det meste om meg.

Anser ikke dette som livsviktig jeg da. (vel, trur jeg har valgt at email-adressa ikke skal synes mer. som nenvt, pm funker fint. eller andre måter å kontakt meg på som eksisterer)

Jeg har ikke noe stort behov for å skjule meg, jeg vet at jeg tross alt at jeg er på nettet, og dermed ikke annonym (mange innbiller seg i hodet sitt at de er det, og da har de allerede tapt...)

Synes dette går fint jeg, har ikke noe stort behov for å fornekte at jeg er her...

Skrevet

Hva er icq og irc ? dette har jeg ikke greie på :oops: burde sikkert visst de da....men....

Skrevet

Hvis du ikke vil at e-mailen din skal vises for andre brukere så må du klikke på nei på spørsmål om dette i profilen din.

innlegget er endret av orakel

Gjest Zalomine
Skrevet
Hva er icq og irc ? dette har jeg ikke greie på :oops: burde sikkert visst de da....men....

Icq er en sånn der instant-messenger-sak, på en måte lik msn om du kjenner den.

Irc, det er noe helt annet. Kjenner du ikke til det, så vet jeg ikke hvordan jeg skal forklare. (noen trur det heter mirc, om det hjelper deg. fordi mirc er den mest brukte irc-klienten) Det er i alle fall egentlig altså snakkerom, på en måte. en egen protpkoll, ikke web-chat eller noe slikt, men egne programmer som kjører irc. Dette trudde jeg var noe alle over 8 år kjente til... der tok jeg altså feil..... Jaja :)

Skrevet

Det gjør det da ikke på min skjerm. Profil, og PM er de eneste jeg finner under innleggene mine . Jeg har krysset av for at epostadressen ikke skal synes. Mener du at den faktisk viser på din skjerm??? :sjokk: :-? :o

Skrevet

hehe Fredagsbarn - noen år siden jeg var 8..*ler*....men nei ..dette var nytt for meg .....Men msn - DET vet jeg hva er altså *ler* er ikke helt grønn...(bare nesten ) :P:lol:

Skrevet

Om man velger at epostadressen ikke skal vises for andre brukere gjør den ikke det. Da er det kun jeg og moderatorene som har tilgang til den når vi er innlogget, ingen andre!

Epostadressene brukes kun i noen få tilfeller til å kontakte brukere, aldri til reklame eller lignende, og ingen andre enn meg har tilgang til hele epostdatabasen.

Det kan imidlertid dukke opp virus, fordi dagens virus selv leter frem nettsider med epostadresser, og siden de "lastes opp" i innleggene når jeg og moderatorene er logget inn (vi får opp epostikonet på alle innlegg, og kan trykke der for å sende epost) kan det være at man mottar virus til den kontoen man har brukt på KG. Virusene er altså ikke sendt fra andre KG brukere manuelt, men virusene har selv funnet både fiktiv avsender og mottager blant epostadresser som vises på våre nettsider, enten til alle brukere, eller kun for meg og moderatorene.

En virussjekker løser imidlertid det problemet, eller opprett en egen konto til bruk på KG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...