Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #1 Skrevet 30. april 2006 Boller, rundstykker og ikke minst pizzadeiger: deigen hever aldri og jeg heller det våte i det tørre som oppskriftene sier. Bruker tørrgjær, og hvordan i all verden skal man vite hva som er 37 grader? Sist jeg skulle lage pizzadeig, kjente jeg med fingeren i kjelen for å sjekke at vannet var varmt nok, og det var det. Men hva skjer? Deigen hever ikke og ut kommer en pizza med flat, merkelig mel-bunn... Kan noen komme med en pedagogiskog meget detaljert framgangsmåte for hvordan jeg lager en vellykket og tykk pizzabunn?
Veronal Skrevet 30. april 2006 #2 Skrevet 30. april 2006 Tørrgjær krever høyere temperatur enn våtgjær. Jeg bruker rundt 45 grader på tørrgjær. Bland tørrgjær i 45 varm væske (skal kjennes varm ut - men ikke så varm at du brenner deg). (37 grader er kroppstemperatur - stikker du fingeren oppi vann m/37 grader så kjenner du hverken varmt eller kaldt.) Sett gjærdeigen lunt. Jeg pleier å dekke til med lokk eller plastfilm - ikke bare håndkle. Hvis jeg har brukt for kald væske så kan det lønne seg å sette bollen m/deigen i vannbad eller på varmekablene på badet.
Gjest Gjesta Skrevet 30. april 2006 #3 Skrevet 30. april 2006 Virker som at du bruker for varmt vann slik at du dreper gjæren? Når du kjenner med en finger på vannet så skal det ikkje kjennes varmt, heller ikke kaldt..
Veronal Skrevet 30. april 2006 #4 Skrevet 30. april 2006 Virker som at du bruker for varmt vann slik at du dreper gjæren? Når du kjenner med en finger på vannet så skal det ikkje kjennes varmt, heller ikke kaldt.. ← Det skal MYE til å drepe gjæren. Tror heller det er motsatt at h*n har for kald væske.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #6 Skrevet 30. april 2006 Jeg synes det med gjør og temperert væske ble vanskelig, men takk for tipsene! Termometer som tåler vann da?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #7 Skrevet 30. april 2006 fingrene dine har normalt ett par grader lavere temperatur enn resten av kroppen din, så for å få 37grader skal vannet kjennes litt varmere enn fingrene. Ett alternativ er å dryppe vannet på underarmen nær albueleddet ditt, tynn hud der så du kjenner lett tempen. men som skrevert over her også, bruker du tørrgjær så trengs mer temp, jeg bruker vannlig vis godt varmt vann (godt behagelig temp på fingrene) Bland tørrgjæren ut i melet før du tilsetter den varme væsken. blander du ut deigen og elter den med henna, tviler jeg på du dreper gjæren nesten uansett hvor varmt vannet ditt er, (så lenge det ikke føles ubehagelig varmt da).
Gjest LoisLane Skrevet 30. april 2006 #8 Skrevet 30. april 2006 La deigen heve vel og lenge etter at du har kjevlet den ut. Og ikke ha på varmt pizzafyll - det har jeg drept gjær med, vet jeg.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #9 Skrevet 30. april 2006 Kan det være at du har litt for kald deig og litt for lite tålmodighet? Jeg er ihvertfall sånn at jeg lager litt for kald deig (av redsel for å drepe gjæren), så gjæringen har ofte ikke kommet skikkelig i gang når den etter oppskriften skulle vært ferdig. Løsningen for meg er å heve på badet hvor det er litt varmere, og heve minst en halvtime lengre enn oppskriften sier
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #10 Skrevet 30. april 2006 Det skal MYE til for å drepe tørrgjær. Jeg bruker mye varmere vann enn 37 grader. Et annet tips er å heve deigen på varmekabler, feks på badet.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #11 Skrevet 30. april 2006 Jeg er da utålmodig også ja, men skal følge tipsene her, takker! :bukke:
Englepus Skrevet 30. april 2006 #12 Skrevet 30. april 2006 Bruk varm væske og sett deigen til heving i stekeovnen med kun lyset på. Da går det så bra så. Og det hender at deigen må heve lenger enn det som står i oppskriften
Gjest Virvel Skrevet 30. april 2006 #13 Skrevet 30. april 2006 (endret) Jeg setter bakebollen (med lokk) i varmt vann i oppvaskkummen og hever deigen 30-45-60 minutter, det varierer en litt hvor lang tid det tar. Pleier også å bruke varmere væske enn 37 °C til tørrgjær, og det hever som bare det. Endret 30. april 2006 av Virvel
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #14 Skrevet 30. april 2006 Tørrgjær skal blandes ut i melet, ikke rett i varm væske. Jeg for min del bruker heller fersk gjær, synes resultatet blir mye bedre
Veronal Skrevet 30. april 2006 #15 Skrevet 30. april 2006 Tørrgjær skal blandes ut i melet, ikke rett i varm væske. Det er ingenting i veien for å røre tørrgjær ut i væsken - den drukner ikke. Dessuten kan det hjelpe med å få fart på gjæreprosessen ved å vekke gjæren til live.
Gjest gjesta Skrevet 30. april 2006 #16 Skrevet 30. april 2006 Og hvis du har melet stående på et kaldt sted kan det lønne seg at det får stå å bli romtemperert før du baker.
Amanlis Skrevet 30. april 2006 #17 Skrevet 30. april 2006 Tørrgjær skal blandes ut i melet, ikke rett i varm væske. ← Jeg rører ut tørrgjær i lunkent vann, og synes resultatet blir mye bedre enn om jeg blander den i melet.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #18 Skrevet 30. april 2006 Jeg hadde et par paddefalte harde pizza-bunner som var mindre gode. Fant ut at jeg av gammel vane satte på komfyren og satte deigen på toppen av ovnen til heving - dette har jo funket strålende i årevis. Etter 2-3 mislykkede pizzaer fant jeg ut at etter at jeg pusset opp og byttet til delt ovn, nedfelt keramisk topp, er det jo ikke lunt oppå der mer - snarere tvert imot. Så nå setter jeg bakebollen til første heving i oppvaskkummen med lunket vann rundt. Etter at pizzaen er bakt ut og skal etterheve setter jeg hele bakebrettet oppå vaskekummen (fortsatt med lunket vann i). Har fått kjempeluftige nydelige pizzaer! Neste gang skal jeg prøve å heve på badet for nå har jeg pusset opp der også og fått varmekabler.
Majka Skrevet 30. april 2006 #19 Skrevet 30. april 2006 Jeg blander også alltid tørrgjæren ut med litt av den varme væsken. Funker helt fint det. tror ikke det fins noe fasitsvar på slikt, da alle har sine egne triks og metoder For å finne rett temperatur på væsken drypper jeg en dråpe på innsiden av håndleddet, der huden er tynn. Da kjenner jeg lett om temperaturen er over eller under kroppstemperaturen. Når jeg bruker fersk gjær skal det ikkje kjennes at væsken dryppes på. Når jeg bruker tørrgjær pleier jeg å bruke den når den føles litt varm på håndleddet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå