Gjest Nope Skrevet 30. april 2006 #1 Skrevet 30. april 2006 Vi har nå gått fra hverandre, vi har 4 barn,og han skal flytte.Men vi skal dele på omsorgen.Men huset står bare på han, men jeg er medlåner/medskyldner på huslånene og jeg betaler et av.Og nå vil han overføre huset på meg slik at jeg blir stående som eier på huset. Hvordan kan vi gjøre det og hvor? (Vi vil og ha en kontrakt der det står at ved salg av huset så skal summen deles på oss to, med fratrekk for det jeg har betalt ned og lagt ut på huset.) Så er det noen som har noen tips om hvordan vi kan gjøre dette slik at det blir rett, og at vi ikke vil får noen problemer siden med myndigheten På forhånd tusen takk for svar.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #2 Skrevet 30. april 2006 Vi har nå gått fra hverandre, vi har 4 barn,og han skal flytte.Men vi skal dele på omsorgen.Men huset står bare på han, men jeg er medlåner/medskyldner på huslånene og jeg betaler et av.Og nå vil han overføre huset på meg slik at jeg blir stående som eier på huset. Hvordan kan vi gjøre det og hvor? (Vi vil og ha en kontrakt der det står at ved salg av huset så skal summen deles på oss to, med fratrekk for det jeg har betalt ned og lagt ut på huset.) Så er det noen som har noen tips om hvordan vi kan gjøre dette slik at det blir rett, og at vi ikke vil får noen problemer siden med myndigheten På forhånd tusen takk for svar. ← Dete er ting som må tinglyses.
abelille Skrevet 30. april 2006 #3 Skrevet 30. april 2006 Det er ikke mulig for deg å kjøpe han ut (f.eks. ved å øke lånet) slik at du får gevinst dersom det skulle komme til videre verdiøkning? Om ikke tror jeg at jeg ville brukt advokat til å sette opp kontrakten og sørge for at den var offentlig.
Skyfri Skrevet 1. mai 2006 #4 Skrevet 1. mai 2006 ja, du må tenke på det med verdiøkning!! hvis jeg forstår deg rett skal du fra nå av betale videre på huset alene, og ved evt salg senere skal salgsoverskuddet deles på dere to, med de fratrekken du nevner. Vil du ikke heller beholde "verdiøkningen" for deg selv, siden det er du som betaler og påkoster huset? Jeg tror jo at verdiøkningen vil fortsette, og da burde du jo heller bare kjøpe han ut nå...? 1
Snupsi79 Skrevet 1. mai 2006 #5 Skrevet 1. mai 2006 For det første må dere huske på at når han setter huset på deg, så må dere betale dokumentavgiften på nytt igjen (dvs 2,5% av kjøpssummen), dvs at på f.eks 1.500.000 ,,blir dokumentavgiften 37.500 kr. For det andre, hvis du skal overta huset og dere er ferdige med hverandre, så for guds skyld gjør ting ferdige med en gang. Skriv huset over på deg, overta lånet og løs han ut med sin del av verdistigning på huset (50%). Verdistigningen kommer nok til å fortsette noen få år til, og dette er penger du evt må dele med han ikke du eier huset alene nå. Det er ingen vits i for dere å ha noen form for kontrakter. Overta huset, få lånet over på deg, og så er dere ferdige med den saken. Faktisk skjønner jeg ikke hvorfor du skal ha kontrakter osv heller.....er det pga du ikke får lån alene? Skal han fortsatt stå som medlånetaker? Ingen god ide spør du meg...en dag vil en av dere gå videre i livet, og dersom det økonomiske ikke er klarlagt innen den tid bare utsetter dere problemene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå