*Doriz* Skrevet 30. april 2006 #1 Del Skrevet 30. april 2006 Kjæresten min snorkar masse, og eg får ikkje sove på grunn av dette.. Trur ikkje han blir plaga so masse sjøl, utenom at han er usedvanlig trøtt om morningane. Men han har lyst å gjere noko med det, sia eg ligger å irriterer meg heile natta.. (Eg søver veldig lett).. Dette høyres veldig egoistisk ut, men er veldig kjedelig å gå rundt trøtt heile dagane pga mangel på nattesøvn.. Noken som har tips som hjelper mot snorking?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 30. april 2006 #2 Del Skrevet 30. april 2006 Jo, takk! Kjenner til problemet. Tror en kan få tak i snorkeplaster eller noe på apoteket. Har hørt noe om snorketabletter: http://www.helseogkost.no/nettbutikk/soevn...r/anti_snorking Om disse funker vet jeg ikke. Mannen vurderer helsekostpillene. Jeg har mest lyst å sende han til snorkeoperasjon. Det er litt ventetid, men det er visst ikke så dyrt. Heller ikke hvis en går privat. Men jeg skjønner at det ikke er kult å operere, så jeg håper han bestiller tablettene. For tiden sover vi hver for oss i ukedagene, og det er heller ikke akseptabelt i lengden. Jeg er akkurat sånn som deg. Jeg sover lett. Spesielt i det jeg er i ferd med å sovne. Da føles det som om hørselen min blir 10 ganger bedre enn normalt og jeg våkner til av den minste lyd. Gjør jeg det, kan det gå evigheter før jeg sovner igjen. Både han og jeg er ganske trøtte om morgenen hvis vi har sovet sammen og han har snorket. Han er som regel trøtt hver dag stakkar. Håper noen av mine tips kan hjelpe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Doriz* Skrevet 30. april 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 30. april 2006 Ja det er faktisk et større problem enn kva det høyres ut til.. Kjæresten min har ikkje prøvd noko ennda.. Men både snorkeplaster og dissa tablettane er jo verdt å prøve.. Han har ikkje særlig trua på naturmedisinar og sånn da.. Men det får ikkje hjelpe.. skal få han til å prøve fordeom Eg og synest det er litt drastisk å ta operasjon.. Men viss ingenting anna hjelpe, so er jo det einaste utvei.. For dette her kan bli veldig travelt i lengda.. Tusen takk for tipsa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 30. april 2006 #4 Del Skrevet 30. april 2006 Vi prøvde alt. Ingenting hjalp. Han bestilte time på soveanalyse senteret på Ullevål og det visste jeg at snorkingen bare er en liten del av problemet. Ofte er det slik at de har apnè perioder og dette er belastende for hjertet. At man er uopplagt er et tegn på at de ikke sover godt og kanskje et symptom på en apnèperiode. Vi fikk operasjon, og det er vi glade for. Jeg kunne ikke sove på samme rom som han, holdt på å bli gal av snorkingen. Men nå i disse dager er operasjon litt "ut" har jeg hørt. De prøver "alt" før de operere, fordi de mener at en operasjon er mer kosmetisk ting. Min kamerat som nettopp har vært inne på soveanalyseenteret, har fått beskjed om å slanke seg 10-15 kilo + at han må ligge å sove med en maske over nese og munn. Dette er han blitt forespeilet at han skal bruke livet ut. Men han hadde også mange apnè perioder i løpet av en natt. Det var direkte helsefarlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. april 2006 #5 Del Skrevet 30. april 2006 Anbefaler Snorenz. Kjøpte det på helsekostbutikk, men de har det kanskje på apotek også. Det er en spray som fungerte veldig bra på samboeren min i allefall. De første nettene måtte jeg vekke ham et par ganger for å spraye mer, men etterhvert holdt det med en spray før han sovnet. Nå snorker han nesten ikke, og trenger ikke sprayen lenger heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jente med apne Skrevet 30. april 2006 #6 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg har også akkurat fått beskjed om at jeg har alvorlig søvnapne. Man skal sjekke seg hvis man stadig er trøtt på dagtid; det tyder på apne. At snorkelyden er høy og plagsom er ett lite problem da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. april 2006 #7 Del Skrevet 30. april 2006 Hvis han har søvnapné er det veldig viktig at han får gjort noe. Det er ille nok at man aldri blir ordentlig uthvilt, men søvnapné sliter veldig på hjertet og kan føre til tidlig hjerteinfarkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aeriana Skrevet 30. april 2006 #8 Del Skrevet 30. april 2006 Min kjære snorker noe helt vanvittig også, men uten apneer da. Jeg har faktisk blitt avhengig av ørepropper! Plugger de inn hver kveld og sover som en stein Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Doriz* Skrevet 30. april 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 30. april 2006 Min kjære snorker noe helt vanvittig også, men uten apneer da. Jeg har faktisk blitt avhengig av ørepropper! Plugger de inn hver kveld og sover som en stein ← Ka i alle dager er apneer??? Får ikkje du vondt inni øyra når du går med øyrepropper kvar natt?? For eg har faktisk tenkt på at det kan funke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iceglow Skrevet 30. april 2006 #10 Del Skrevet 30. april 2006 Apne = pustestopp. Etter min erfaring høres det ca slik ut: *ZzzzzzzzzzzzzzznorkZZZZZNO-O-ork* *total stillhet og ingen pusting* *hosting* *hiver etter pusten* *ZZZzzzzzzzznork* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Doriz* Skrevet 30. april 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 30. april 2006 Apne = pustestopp. Etter min erfaring høres det ca slik ut: *ZzzzzzzzzzzzzzznorkZZZZZNO-O-ork* *total stillhet og ingen pusting* *hosting* *hiver etter pusten* *ZZZzzzzzzzznork* ← Aha!! Godt forklart.. Kjæresten min blir av og til heeeilt musestille.. men ikkje noke hosting da.. Men eg blei plutselig bekymra for faren min her.. Når han ligge på sofaen i middagskvilda og snorka høyres det omtrent sånn ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #12 Del Skrevet 30. april 2006 Snorkeoperasjonene er dessverre ikke så effektive. Det har mye større effekt å slanke seg dersom man er overvektig. Jeg har hørt at å gå ned 4 kilo i vekt er like effektivt som en operasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #13 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg snorker og det til tider høylytt. Typen vekker meg ofte pga han ikke får sove pga "bråket" mitt. Jeg gjør det samme på ham siden hans snorking irriterer meg! Skulle ønske det var en lettvint måte å bli kvitt det på! Jeg synes synd i de som har ...hm, hva het det igjen? søvnapee? de slutter å puste. Jeg har jobbet for to stk som hadde det. De måtte bruke respirator og maske over munn og nese for å få nok oksygen når de sov. Det er ikke lett å sove med en slik maske på og den sinnsyke irriterende lyden fra den maskinen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #14 Del Skrevet 30. april 2006 Snorkeoperasjonene er dessverre ikke så effektive. Det har mye større effekt å slanke seg dersom man er overvektig. Jeg har hørt at å gå ned 4 kilo i vekt er like effektivt som en operasjon. ← Jeg har gått ned 14 kilo og jeg snorker fortsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aeriana Skrevet 1. mai 2006 #15 Del Skrevet 1. mai 2006 Ka i alle dager er apneer??? Får ikkje du vondt inni øyra når du går med øyrepropper kvar natt?? For eg har faktisk tenkt på at det kan funke.. ← Får ikke vondt nei, har nok blitt vant til det etter flere års bruk Må bare passe ekstra godt på å holde ørene frie for voks så den ikke blir stappa innover da, øreskylling er pyton Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #16 Del Skrevet 1. mai 2006 Må jo bare si at det lønner seg å ta en søvnregistrering selv om man tror man "bare" snorker. Man kan fremdeles få får lite oksygen under natten. Er man mye trett på dagtid, våkner med hodepine er tiden inne for en undersøkelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 1. mai 2006 #17 Del Skrevet 1. mai 2006 Det man kommer lengst med er å ikke være overvektig. I tillegg til at det veldig ofte hjelper mot snorking er det jo positivt at man får en helsegevinst ellers også. Men sjekk ut med legen....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blackjack Skrevet 2. mai 2006 #18 Del Skrevet 2. mai 2006 Stakkars deg som sliter med snorkingen til typen din. Jeg er desverre den i forholdet mitt som snorker, og det er heller ikke noe moro. Jeg går rundt med konstant dårlig dsamvittighet for å holde sambo våken om nettene, og jeg blir vekket sikkert 70 ganger i løpet av en natt (han snur meg vekk ol), så sover ikke godt selv heller. Og jeg snorker HØYT! Og jeg har prøvd ALT! Har vært på utredning hos søvnsenteret, som mente jeg hadde en snorketype de ikke kunne operere. De anbefalte meg å fjerne mandlene eller utvide nesegangene mine. Øre-nese-hals spesialisten min ville ikke fjerne eller utvide, han satte meg til å ta en nesespray og snorkeplaster (som ikke har hatt noensomhelst virkning), jeg har prøvd Snorenz, Eplecider-eddik (hjelper mot tørr-snorking), biteskinne og alt annet av sprayer ol. Har også slanket meg uten virkning. Nå skal jeg til en ny spesialist imorgen, og gråte meg til operasjon, hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Går ikke an å skulle bytte på å sove på sofaen, og snorkingen min er nær ved å ødelegge samboerskapet mitt. Det er helt jævlig.. Men prøv iallefall en søvn/snorkeutredning på en søvnklinikk, får han en henvisning koster det ikke mye! Og får han operasjon der er det stor sjanse for at det virker (faren min er blitt snorkefri!). Send meg PM hvis du vil ha nr til den klinikken jeg var på, og lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 2. mai 2006 #19 Del Skrevet 2. mai 2006 Leste i et ukeblad om en som hadde prøvd akupunktur mot snorking - det var jo naturligvis en solskinnshistorie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iceglow Skrevet 2. mai 2006 #20 Del Skrevet 2. mai 2006 Overvekt er ikke alltid årsaken til snorking/apné, jeg kan iverfall ikke forstå at ca 1.85/75-80 skal være en kroppstype som kan anses som overvektig. Den personen jeg kjenner har antakeligvis fått slike problemer pga røyking, asbest, og steinstøv. Så jeg skulle tro at å slutte å røyke hadde hjulpet han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå