Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg planlegger å legge om kostholdet mitt... Jeg er ikke overvektig, men har et usunt kosthold som jeg gjerne vil legge om mens jeg fremdeles er frisk og rask (og kan fortsette å være det så lenge som mulig! :) ) Føler ofte sug etter søt mat/godteri, og er generelt uopplagt etter å ha spist.

Har lyst til å basere kostholdet på grønnsaker, spirer, frukt, nøtter og kjøtt. Etter å ha lest litt om karbohydrater, og kjent meg igjen i veldig mye som sto om det, har jeg lyst til å kutte ut kornprodukter. Melkeprodukter holder jeg meg stort sett også unna.

-Noen som har erfaringer med et slikt kosthold? Høres det fornuftig ut, eller vil jeg gå glipp av viktige næringsstoffer dersom jeg kutter ut brød, pasta ol ?

-Til dere som følger et slikt kosthold (hvis det er noen), hva vil en god frokost være ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Thalassa
Skrevet

Jeg spiser heller ikke meieriprodukter. Men sånn ellers så spiser vel ikke jeg så sunt heller akkurat...

Det jeg spiser til frokost er havregrøt med vann og noen skiver banan og litt bringebærsyltetøy på, litt juice og kanskje en frukt av noe slag. Eller to-tre knekkebrød med noe kjøttpålegg og agurk e.l. + juice og te.

Prøver liksom å få en god frokost, men resten av dagens måltider har jeg ikke fått kontroll på ennå.

Dessverre er det jo kornprodukter i begge disse forslagene her da.. men hva med å kutte ut brød/pasta til lunsj og heller satse på salat med kjøtt i f.eks? Du sparer sikkert noen karbs der.

Skrevet

Salat med kjøtt er notert. :) Takk for tips.

Det er igrunn frokosten som er hovedproblemet med dette kostholdet tror jeg... (Hvis man ser bort ifra av at matbudskjettet sikkert vil sprenges kraftig... kjøtt og grønnsaker er ikke billig. :forvirret: ) Eller kanskje det bare er jeg som har litt dårlig fantasi. Er så vant til å slenge i meg litt frokostblanding eller brødskiver på morgenen at det har blitt en godt inngrodd vane...

Flere tips mottas med takk forresten. Vil ikke stagnere med to, tre matretter (eier ikke fantasi når det gjelder mat :ler: ), bli dritt lei og gi opp hele greia .. så flere ideer/tips er bare bra.

Gjest Thalassa
Skrevet

nå kom jeg på noe mer du kan ha til lunsj, noe så enkelt som omelett! det kan du jo ha ved siden av salaten også eventuelt. Egg går jo under betegnelsen kjøtt så det er vel mest proteiner. Oppkutta vårløk, kokt skinke og ost pleier og være en sikker vinner hjemme hos oss i omeletten iallefall :)

Skrevet

Det er da ingen grunn til å kutte ut brød og pasta fullstendig. Kornvarer er bra, hvis du styrer unna hvite baguetter og sånn. Bytt heller ut med grove varianter og bytt ut noen av lunsjskivene med grønnsaker/proteiner.

Visse meierivarer er også bra, feks yoghurt naturell og litt ost.

Kjøp deg en stor vegetarisk eller lav-GI kokebok og prøv en ny oppskrift hver eller annenhver dag. Da må du planlegge ukemenyen og innkjøpene, og får på den måten bedre kontroll med hva du spiser, lettere variasjon, og du prøver stadig ut nye muligheter. Mer gøy og bedre næringsutbytte!

Gjest camillo
Skrevet

Hvorfor vil du kutte ut f.eks. kornprodukter?

Det er ikke usunt med karbohydrater. Det er derimot veldig viktig at du får nok av dem, og når du ikke trenger å gå ned i vekt ville jeg i alle fall inkludert det som en relativt stor del av kosten. Som hun over meg sier; sjekk ut hva glykemisk index står for i stedet, og bruk varer i forhold til dette hovedsaklig.

Skrevet

Hvis du er nysgjerrig på lavkarbo-kosthold vil jeg anbefale boken "Living the Low-Carb Life" av Jonny Bowden, den gir en kjempefin innføring i prinsippene. Boka inneholder også en gjennomgang av 21 ulike lavkarbo-opplegg/dietter.

Mange tror feilaktig at Atkins og co er helt anti-karbohydrater. Dette er feil!! De er veldig skeptiske til sukker, hvitt mel og andre bearbeidede matvarer der det naturlige innholdet av næringsstoffer er mer eller mindre fjernet. Grunnen til at de har fått et stempel som anti-karbohydrater er at de fleste slike diett-opplegg inneholder en startfase på ca. 14 dager der inntaket av karbohydrater er strekt begrenset. Dette er gjort fordi svært mange (spesielt overvektige) har en forstyrrelse i insulinproduksjonen. Insulinproduksjonen er først og fremst styrt av karbohydrat-inntak, ved å kutte ned på dette oppnår de fleste mer stabilt blodsukker. Å spise fett gir også økt metthetsfølelse.

For deg som ikke skal gå ned i vekt er det ikke nødvendig å gå på en slik startfase, du kan begynne rett på en vedlikeholdsfase som tillater sunne karbohydrater.

Lykke til! Jeg har nettopp "oppdaget" lavkarbo-kosthold selv etter mange år som skeptiker, og det er utrolig interessant og se hvordan det funker i praksis. :)

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med Atkins-dietten. Fikk faktisk mer energi av denne, og en vektreduksjon på 5kg. Når man går på Atkins er det viktig å ta vitamintilskudd ved siden av, hvis ikke kan man bli ganske slapp.. Det er også viktig å få i seg de "riktige" karbohydratene i form av grønnsaker.

Klem :)

Skrevet

Korn og rødt kjøtt er viktige kilder til jern. Hvilken jernkilde vil du komplettere med?

Skrevet (endret)
Korn og rødt kjøtt er viktige kilder til jern. Hvilken jernkilde vil du komplettere med?

Jeg har da tenkt til å spise rødt kjøtt. :) det er som sagt bare brød og pasta og andre kornprodukter jeg vurderer å kutte ut.

Men, hvis det er usunt tar jeg selvsagt ikke sjansen på det.

Takk for alle tips og tilbakemeldinger forresten. :)

Endret av Fantasia
Skrevet

Jeg ville ikke anbefalt noen å kutte ut karbohydrater fullstendig slik du snakker om. Da synes jeg heller du skal spise karbohydrater (brød, pasta, kornprodukter) som har et ekstra høyt innhold av fiber. Slike produkter metter bra, og gir magen noe å arbeide med lenge. Dessuten kan du redusere inntaket av karbohydratholdige produkter.

Mange spiser f.eks. for mye pasta, ris eller brød i forhold til proteiner og grønnsaker. Ca. 50 g brød/kornblanding/ukokt pasta/ukokt ris (naturris helst) er tilstrekkelig. Fyll opp tallerken med 1/3 grønnsaker, 1/3 proteiner (kjøtt/fisk etc) og 1/3 pasta/ris/brød. I forbindelse med brødmåltider som lunsj kan du skjære tynne brødskiver og bruke mye sunt pålegg istedet (kokt skinke, mager leverpostei eller ost, makrell i tomat etc). Suppler gjerne brødmåltider med en liten salat/grønnsaker.

Til frokost kan du spise havregrøt: 40 g havregryn (gjerne med kruskakli for økt fiberinnhold), 1/2 ts salt kokes i ca 1-2 dl vann og kan spes med melk for å få en rundere smak. Dessuten må du drikke masse vann for ofte kan sult/uopplagthet skyldes væskemangel - særlig nå på sommerhalvåret.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...