Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Jalileh
Skrevet

Er ikke dette en stund siden da?

Uansett... stakkars han den dagen han kommer ut. :forvirret:

Skrevet

Nei, det ble kjent for få timer siden.

Det er Lars Erik Andersen som har tilstått for noen uker siden.

Leste akkurat en kommentar i Aftenposten nå, om hva familien til Havnå nå måtte føle. De har hardnakket påstått av sønnen/broren er uskyldig, og kommet med mange bredsider mot meida i den saken. De må jo føle seg veldig sveket.

Gjest Jalileh
Skrevet

Sånn å forstå ja.

Ja, det rakner som du sier. :)

Skrevet

Stakkars alle sammen, som sitter i kjølvannet av dette...

Stakkars foreldre og familie...

Stakkers "guttunger" som har rotet det slik til for seg.

En gang i fremtiden, ligger det en klekkelig sum og venter på den som vet hvor det er gjemt... Dette er en skitten tragedie.

Skrevet
Stakkars alle sammen, som sitter i kjølvannet av dette...

Stakkars foreldre og familie...

Stakkers "guttunger" som har rotet det slik til for seg.

En gang i fremtiden, ligger det en klekkelig sum og venter på den som vet hvor det er gjemt...  Dette er en skitten tragedie.

Jeg er enig i det du skriver, med unntak av at det skal være en klekkelig sum til utdeling en gang i fremtiden.

Var det ikke rundt 58 mill de fikk med seg? Rundt 3 mill var ødelagte sedler - så da er det 55 mill til fordeling. Det er 11 som er dømt, og hvis man kun går utfra dem - så blir det 5 mill på hver i snitt. Fordelingen er nok ikke sånn, men den viser at det ikke er snakk om så mye penger likevel.

Toska brukte jo av sin del til å bl.a. finansiere et lass med narkotika som ble stoppet på Svinesund. Det har blitt brukt mye penger under flukten - og flere har satt mye av det de fikk til fordeling over styr allerede. Havnå kjøpte seg bl.a. en stor havseiler og Dan Pettersen gikk jo nærmest amok i pengerus etterpå.

Toska og Schuman er vel hovedmennene og fikk nok størst pott. Schumann er kanskje den som fremdeles har mest igjen av sin pott, men akkurat han håper vel de færreste at kommer ut i samfunnet som fri mann igjen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Dette har mange ventet på. Det mest overraskende var forsåvidt at ikke EH sprakk før LEA, men det viser vel hvem som har vært aller mest keen på rabatt.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Og nå hagler nærmest begrunnelsene for tilståelsene. Andersen kunne ikke leve med at familien til Klungeland ikke skulle få vite hvem drapsmannen er, og iflg. Havnås far, så tilstod sikkert Havnå for å hedre sin bror - fordi han selv visste hvor vondt det var å miste et nært familiemedlem.

Pussig at det først er etter at dommen falt de fikk så veldig store samvittighetskvaler i forhold til andre. Jeg betviler ikke tilståelsene, men motivet har jeg liten tro på gitt.

Uff, beskytt nå disse to mot flere sånne utalelser i media.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tror ikke noen av de involverte partene, inkludert etterlatte, har hatt noen som helst tro på tilståelser før fellende dom.

Mitt inntrykk er at tilståelsene og utpekingen av den forlengst kjente drapsmannen ("alle" har visst dette lenge) kom overraskende tidlig, mange trodde nok at ting som dette ikke ville komme frem før lagmannsretten endelig hadde avgjort skyldspørsmålet.

Proffene er ikke så proffe likevel, med andre ord. Smått med penger og godt med tysting er det motsatte av idealverdenen...

Gjest Gjest
Skrevet
Mitt inntrykk er at tilståelsene og utpekingen av den forlengst kjente drapsmannen ("alle" har visst dette lenge) kom overraskende tidlig, mange trodde nok at ting som dette ikke ville komme frem før lagmannsretten endelig hadde avgjort skyldspørsmålet.

Gidder du å utdype hvorfor du trodde eventuelle tilståelser ville komme først etter dom i lagmannsretten?

Jeg hadde forventet den kom mellom disse to rettsbehandlingene. I tingretten fikk de prøvd en metode som viste seg å ikke fungere, derfor ville det etter mitt syn være naturlig at de forsøkte en annen vri ved neste rettsbehandling. I tingretten ble de også dømt for drapet, noe som førte til ganske lange dommer i forhold til ran. Ved å peke ut drapsmannen, så har de utsikter til kun å bli dømt for medvirkning til ranet, i tillegg til at det muligens vil bli innrømmet noe strafferabatt.

Ved å vente med tilståelse til etter en eventuell fellende dom i lagmannsretten, ville de svekket sin troverdighet (hvis de har noen igjen vel å merke :ler:) ytterligere. Nå skal det også sies at en tilståelse fjerner all mulighet for en eventuell frifinnelse i lagmannsretten.

Det er så sterke bevis i denne saken, at jeg ikke kan forstå hvordan advokatene kan mene de gjør en god jobb ved å støtte sine klienter i å nekte deltagelse i ranet.

Toskas forsvarer, Øystein Storvik, gjorde det fornuftige - der var fokuset på å unngå forvaring. Ok så hadde de sterke kort mot Toska, bl.a. ved hjelp av pc'en hans, men ha slapp iallefall forvaring - for denne gang.

Så får vi se hvem som sprekker i neste omgang. Dan Pettersen kan jo være interessant å følge. Er han av de som både Toska og Andersen omtaler som feildømt, eller var han med?

Etter planen skulle ankesaken starte rundt en måned etter domsavsigelsen i tingretten. Den ble flyttet til høsten fordi forberedelsestiden mellom de to sakene ville bli for kort fordi domsavsigelsen i tingretten ble utsatt. Uansett gir jo en lenger tid mellom de to behandlingene, en lenger tid til å få frem tilståelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...