Gjest King James II Skrevet 29. april 2006 #1 Skrevet 29. april 2006 Det er spørsmålet. Respekterer dere andres tro og meninger ? Jeg respekterer alltid andres tro og meninger. Uansett hvor uenig jeg måtte vere i det som blir sakt. Så har jeg den dypeste respekt for andres meninger og deres tro.
Gjest Jalileh Skrevet 29. april 2006 #2 Skrevet 29. april 2006 Som regel, ja, men i ekstreme tilfeller, så nei. Et eksempel. En fyr hadde fordommer i mot en venninne av meg som er sammen med en gutt av utenlandsk opprinnelse. Han hadde visst null respekt for "slike jenter". Selv var han sammen med en dame fra Eritrea.
Gjest d'Arc Skrevet 29. april 2006 #3 Skrevet 29. april 2006 Enig med Jalileh. Som regel respekterer jeg andres meninger, så lenge de ikke er for kvinneundertrykkelse, er rasister, samvittighetsløse.. og da tenker jeg vi stopper der, ellers må jeg redigere innlegget mitt
Gjest Irritert Skrevet 29. april 2006 #4 Skrevet 29. april 2006 Nei, selvfølgelig ikke! Det er bare sjelden jeg hører ting hvor jeg føler for å benytte meg av ordet respekt. Og jeg er hverken dyslektiker eller anti-intellektuell, så jeg vet hva ordet respekt egentlig betyr. Det dere skriver er bare meningsløst, og akkurat som ungdom som sier sjino, istedenfor kino, bidrar dere til å forandre språket i negativ retning. Slå opp i en ordbok hva ordet respekt betød opprinnelig, før politisk korrekte svada-mennesker begynte å voldta språket vårt for å framstå som gode borgere.
Gjest King James II Skrevet 29. april 2006 #5 Skrevet 29. april 2006 vel jeg sier som Francois Marie de Volitare sa Jeg er uenig i din mening men jeg vil inntil min død forsvare din rett til og hevde dem. vil du kalle Volitare en idiot ?
Shea Skrevet 29. april 2006 #6 Skrevet 29. april 2006 vel jeg sier som Francois Marie de Volitare sa Jeg er uenig i din mening men jeg vil inntil min død forsvare din rett til og hevde dem. ← Det er vel da ikke det samme som å respektere andres medinger. Kan da være så mye uenig jeg vil men og trenger ikke nødvendigvis å si det, men å kreve at jeg skal respektere det er da helt bak mål. Om noens tro tilsier at en kvinne skal straffes fordi hun var voldtatt er ikke etter min fornuft og da kan jeg bare ikke forsvare deres rett til å hevde det. Men - Folk bare tro hva dem vil bare dem ikke forventer at jeg skal tro det samme.
Gjest Queen Jamesine Skrevet 29. april 2006 #7 Skrevet 29. april 2006 vel jeg sier som Francois Marie de Volitare sa Jeg er uenig i din mening men jeg vil inntil min død forsvare din rett til og hevde dem. vil du kalle Volitare en idiot ? ← Øh. Nei? Jeg antar at du mener Voltaire var et eksempel på respekt for andres meninger, og at du derfor kommer med dette eksempelet, men du er forvirret, min venn. Utsagnet er et eksempel på toleranse. Det er å tolerere, det du beskriver. Tolerate, gedulden, holde ut. Med intellektuelt utgangspunkt. Om en smarting føler for at Norge er bedre tjent med kommunistisk styresett, så kan jeg fint høre en slik ytring uten å ringe politiet, eller ringe min favoritt-torpedo. Men respektere slikt idioti? Det står ikke noen respekt av en slik ytring, med mindre du er rik og edru. Da står det stor respekt av en slik ytring, ytringen er beundringsverdig. Selv om jeg per se fremdeles ikke er enig Så min lille venn.. lytter du bare til det rike forteller deg?
Gjest King James II Skrevet 29. april 2006 #8 Skrevet 29. april 2006 (endret) Jeg vet det er et sitat for toleranse... Endret 29. april 2006 av King James II
Lemming Skrevet 30. april 2006 #9 Skrevet 30. april 2006 Må innrømme at jeg mer enn èn gang har mistet respekten for folk pga deres meninger. Som f.eks de som hevder at seksuelle handlinger med barn bare er skadelig for barnet fordi vi voksne i samfunnet "gjør det om" til noe man må skamme seg over, noe som er tabu. De mener at dersom dette var åpent og godtatt ville ikke barna hatt vondt av det. Slike meninger finner jeg vanskelig (komplett umulig) å respektere. Ingen skal fortelle meg at 2-åringer får psykotisk oppførsel fordi mann i gata forbinder pedofili med skam! Eller eksempelet nevnt over - kvinner som skal straffes (steines til døde) fordi de blir voldtatt. Eller hun som ble dømt til gjengvoldtekt fordi lillebroren visstnok hadde hatt et upassende forhold til ei jente i nabolaget. Jeg kunne fortsatt i evigheter. Nei, jeg kan ærlig og oppriktig innrømme at jeg slettes ikke alltid respekterer andres meninger.
Gjest Bellatrix Skrevet 30. april 2006 #10 Skrevet 30. april 2006 Som regel, men jeg klarer ikke respektere at **** mener h*n har rett til å ha sex med noen hvis de blir med han hjem eller mottar en øl. Jeg klarer heller ikke å respektere de som forsvarer pedofili. Jeg har også vanskelig heter med å respektere de som ikke mener det er viktig å redde liv.
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #11 Skrevet 30. april 2006 Jeg respekterer ikke de som mener en ting med noen personer, og en annen ting med andre personer. Personlighetskameleoner!
Gjest camillo Skrevet 30. april 2006 #12 Skrevet 30. april 2006 Nei, jeg respekterer ikke alle meninger.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #13 Skrevet 30. april 2006 Ja, forsøker hvertfall, men ikke alltid det går!
fuerza Skrevet 30. april 2006 #14 Skrevet 30. april 2006 Har hatt noen diskusjoner med en som er litt rasistisk, jeg er totalt uenig med hans synspunkter, og mener hans meninger er jo basert på uvitenhet. Prøver å respektere, selv om jeg er dypt uenig.
Abr@xas Skrevet 30. april 2006 #15 Skrevet 30. april 2006 (endret) Jeg orker ikke engasjere meg så veldig i hva andre måtte mene om ting lenger. Jeg har ingen umiddelbare behov for å fronte mitt syn til andre som måtte mene noe annet. Det er helt greit for meg at ikke alle er enige med meg, men jeg forlanger respekt for mitt syn, og syns derfor at det går an å bli enig om at man er uenig, og respektere at folk er forskjellige. Joda, noen har meninger jeg ikke er enige i, gjerne av den ekstreme typen blottet for empati - tidligere blåste jeg meg nok opp over den slags, men det er ikke like ofte jeg gidder bruke tid på å prate til en som likevel har bestemt seg nå, å prate til veggen er så lite engasjerende uansett. Endret 30. april 2006 av Abr@xas
Ann Mari Skrevet 30. april 2006 #17 Skrevet 30. april 2006 Jeg prøver så godt jeg kan å respektere andres holdninger og meninger, men må innrømme at det faller seg vanskelig noen ganger. Har vanskeligere for å respektere handlinger som går ut over andre mennesker
Gjest Embla s Skrevet 30. april 2006 #18 Skrevet 30. april 2006 Hva mener man egentlig med å "respektere andres meninger"? Men jeg tror at jeg tolererer at andre har andre meninger enn meg til en viss grad så lenge det ikke blir for drøyt. Det finnes en del meninger jeg ikke kan tolerere. Angående å respektere, så er det mange/mye jeg ikke har spesielt respekt for.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå