Gå til innhold

"problematiske" familieforhold og bordplassering

Barbita

Anbefalte innlegg

Ser at mitt spørsmål ikke hører helt til under bordplassering, så jeg lager et nytt emne.

Problemet ligger i at mine foreldre er skilt, og begge har funnet seg ny partner.

Pappa har også gitt meg en lillesøster (4.5 år når vi gifter oss).

Hvordan skal jeg løse bordplasseringen uten at noen blir skuffet, eller føler seg glemt??

Har fundert på å sette pappa ved siden av meg, og så mamma ved siden av ham igjen.

Deretter mammas samboer som har pappas kone til bords. Og så lillesøsteren min, og til slutt storebror.

Selv om foreldrene mine er skilt, så er de gode venner, så det vil ikke bli noen sure miner fra dem i allefall. Er mer spent på hvordan kona til pappa tar det å måtte ha mammas samboer til bords.

Men så har jeg så lyst å se foreldrene mine sammen, selv om det bare er under middagen.

Hadde vært koselig.

Håper på noen gode innspill på hvordan jeg best kan løse dillemmaet mitt...murvegg.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det høres ut som en god ide jeg! Det er uansett ikke vanlig at de som er gift skal sitte sammen til bords (i alle fall ikke i Norge). Så det at din fars kone skal sitte sammen med din mors samboer, burde jo ikke by på noen problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spørre faren din hvordan hans kone kommer til å like å sitte ved siden av din mors samboer?! Han vet vel sånn ca. hva hun mener om ting..?! icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Tradisjonen er jo at brudens mor og brudgommens far skal ha hverandre til bords, og brudgommens mor og brudens far skal ha hverandre til bords. Der trenger ikke nye partnere å blandes inn i det hele tatt.

Min tilkommendes foreldre er også skilt og har nye partnere, men vi har IKKE tenkt å sette partnerene til bords sammen. Den andre tradisjonen er imidlertid enkel å holde. Vi og foreldrene skal sitte på et eget bord som "titter" mot de andre, og alle ser oss, men partnerene til foreldrene hans får status som helt vanlige gjester, og blir plassert deretter, men altså ikke ved siden av hverandre.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det sitte noen tvers overfor dere?

Da er i allefall en mulighet å plassere

ny kone/mann tvers over eller litt på skrå

overfor mamma/pappa,så er de i nærheten

av hverandre.Det har vi gjort,og tror det

kommet til fungerer bra.

Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Nei, ingen skal sitte ovenfor oss. Vi skal sitte i en "liksom U" bare at den er firkantet, og at enderekka, som er den vi sitter på, ikke skal være i direkte kontakt med de to andre rekkene. Ingen skal sitte på innsiden, for da slipper folk å sitte med ryggene til hverandre. Hm....ble vanskelig å forklare, men skjønte du det allikevel??12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm,joda skjønner hvordan dere skal

sitte ,det er vel egentlig det som

er mest vanlig også.

Jeg ville ha nevnt for de det gjelder

hvordan dere ønsker at de skal sitte,og så

tror jeg alle legger litt ekstra godvilje

til for at ting skal bli hyggelig.

Og hvis ikke det går ville jeg ha

satt de "nye" helt andre steder sammen

med noen andre venner/kjente.Det er jo

tross alt din mor og din far du må ta

mest hensyn til,synes nå jeg da.

Nei,det er ikke lett det her,vi har masse

trøbbel med min brudgoms søsken og deres felles far,ikke helt enkelt når noen er venner og andre helst ikke vil se hverandre.

Vi får bare håpe at de er voksne mennesker

og tar seg litt sammen på en spesiell dag

som denne,og det tror jeg også de fleste gjør.

Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!!

Først og fremst; vi skal sitte i en E, hvor det lengste bordet blir "vårt" bord.

Ingen sitter over oss, og øverst på den midterste rekken skal forloverne sitte.

Denne rekken vil bli fyllt på begge sider, mens ved siderekkene vil det bare sitte folk på yttersidene, på den måten slipper vi at noen må snu seg for å se.

Når det gjelder å plassere "de nye" ute blant de andre, så tenkte jeg på det til å begynne med, for å gjøre det enklest mulig.

Men jeg er ganskje overbevisst om at de da vil bli forferdelig skuffet.

De har tross alt vært ganske mye med i oppveksten min. Og jeg synes det blir urettferdig ovenfor dem å utelukke dem fra bordet vårt.

Til deg som skrev at tradisjonen sier at brudens mor har brudgommens far til bords osv: Jeg har lest i diverse bryllupsblader, og der står det både slik du beskriver det, og at brudens foreldre sitter ved hennes side, og brudgommens foreldre ved hans.

Så det er vel tradisjoner begge deler.

Har ikke snakket med pappa, men det tipset skal jeg ha på minnet neste gang jeg har ham i tale. (c:

Akkurat nå skulle jeg ønske at foreldrene mine fremdeles var gift!! Det er jo så utrolig mye enklere!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns løsningen din var helt fin.

I følge alle Skikk og Bruk bøker, skal din far ha don svigermor til bords og omvendt, men det er blitt veldig vanlig å sette foreldrene sammen. I ditt tilfelle fungerer jo også det fint, siden de er venner, men i tilfeller der de ikke er på talefot, kan den tradisjonelle løsningen være ypperlig.... Her er et "tradisjonelt" alternativ:

(Din søster), din mors samboer, brudgommens mor, din far, deg, din mann, din mor, brudgommens far, din fars kone, (din bror). En venninne med lignende problematikk som deg, men der foreldrene ikke var på talefot, gjorde det sånn. Fungerte kjempefint! icon_smile.gif

Dette forutsetter selvsagt at du tror dine foreldre vil komme greit overens med svigers...

Lykke til! icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter skikk og bruk skal bordsettingen være slik: (brud og brudgom i midten)

Brudgommens mor - Brudens far - Bruden -Brudgommen - Brudens mor - brudgommens far

Evt. steforeldre kan ha hverandre som bordpartnere. Da bør vel enhver kunne oppføre seg og være omgjengelige!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...