Gå til innhold

Når er den beste årstiden/ måneden å få barn på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja nettopp det ja. Har funnet veldig mange bakdeler med å få barn på våren. Tenker at jeg heller vil ha ett sensommerbarn neste gang. Men det finnes sikkert bakdeler ved det også. Noen meninger ??? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å? Hva er bakdelene med å få et barn om våren da? Forstår ikke helt problemet jeg!

Skrevet

Ja jeg har ett vårbarn fra før, jeg gruer meg til en ny spedbarnsperiode, men jeg ønsker meg flere barn. Lurer bare på om når på året dere mener det enklest å ha ett spedbarn ?

Skrevet

Jeg synes det er best og få barn på våren.

Selv har jeg en født i april, en i august , og en i oktober.

når de blir føft på våren får de tid til og hrde seg før vinteren setter inn... nei jeg foretrekker vårbarn jeg da.

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Fikk første i juni og neste i november. Like greit begge deler!!

Skrevet

Har to barn født på vinteren. Syntes det var deilig. Når våren og sommeren kom var barna og meg kommet i en rytme som gjorde at vi kunne nyte sommeren. Det tok et par - tre måneder å kommer skikkelig igang (les: å klare å være ute av huset før kl 14:00 på dagen..). Jeg hadde nok kastet bort sommer-været dersom jeg hadde fått barn da.. For i begynnelsen er det mye innetid - det er iallefall min erfaring.

Lykke til!

Skrevet

Jeg tror det er veldig individuelt hva som er den beste tiden på året å få barn. Får du barn på våren, og har barn fra før, så går du jo høygravid om vinteren. Det kan kanskje være tungt med tanke på at det kreves mer med hensyn til påkledning både hos deg og de andre barna. Men så er jo våren en veldig fin årstid også da,ikke er det så kaldt at det er noe problem å ta med barnet ut og ikke er det for varmt heller.

Jeg har selv fått to sensommer barn. Det var veldig fint med tanke på barna, men det var nesten ett mareritt den siste tiden for meg selv. Jeg var nemelig så heldig at vi virkelig hadde sommer de gangene jeg har gått høygravid. Og det var veldig tussig i varmen.

Så noe fasit svar finner du neppe,det er vel mye smak å behag også....

Skrevet

Skulle jeg planlagt, ville jeg ikke fått barn midt på vinteren. Da har jeg mindre energi enn i sommerhalvåret og når man er sliten i de første månedene er det tungt å dra barnevogna rundt over digre snøfonner, når men er så uheldig å bo i en by hvor det ikke måkes.

Skrevet

Jeg synes det er best å få barn på våren, da går man høygravid mens det er kaldt (stor fordel, det var så varmt å gå gravid, atte...), og babyen får vokse litt før man må begynne å pakke inn i de tykkeste klærne.

Skrevet

Fått i november og jeg har bare positivt å si om det. Greit å være inne på vinteren, og da når du har en liten å styre med, så har det jammen gått fort den tiden. Og nå er hun stor og tåler varmen som jeg håper kommer snart :-)

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med å få et septemberbarn. Jeg rakk å venne meg til vognbruk før vinteren satt inn, samtidig som han ikke vokste ut av bagvognen midt på vinteren. Nå er han kommet i alderen hvor både han og jeg kan sette pris på et teppe på en gressplen, samtidig som jeg ikke trenger bekymre meg for at han vil stikke av så snart jeg snur ryggen til (noe han er typen til å gjøre når han begynner å gå).

Ulempen med å få barn på høsten er at man da går høygravid midt på sommeren, og det kan være veldig tungt. Det er dessuten "vanskelig" ift hovedopptaket for barnehager dersom man skulle ønske å være hjemme med barnet noen måneder ekstra.

Gjest Gjest_tingeling_*
Skrevet

Jeg hadde planlagt å få barn tidlig på året, men det ble helt på tampen i stedet... Uansett, jeg er glad for at det ikke ble et høstbarn rett og slett fordi den første tiden tilbragte vi stort sett inne ( tok noen uker før jeg var i form etter tøff fødsel), og da gjorde det ikke noe at det var vinter ute. Og nå som han har blitt fire måneder og jeg virkelig koser meg hjemme (det tok litt tid av ovennevnte grunner) så er det vår ute. Deilig å trille i strålende sol.

Hadde han kommet i august-september så hadde jeg fått høst og vinter, og faren hadde fått vår og sommer - og jeg er egoistisk nok til å være glad for at jeg fikk vår-sommer, trengte det etter tøff start.

dessuten er det praktisk at han ikke vokser ut av hardbagen sin før det er litt varmere ute, og det passer også perfekt slik det ble nå.

tingeling

Skrevet

Personlig mener jeg at det er litt dumt å få barn i sommerferien, juleferien, eller påska. Har flere venner som hadde bursdag da, og det var alltid kjipt for dem, fordi de ikke kunne feire bursdagene sine på den faktiske dagen... For da var alle vennene på ferie.

Mi ble forøvrig født i 10 august. Jeg gikk enda på VGS da jeg ble gravid, sånnsett passa det bra å ha termin i starten av August. Da slapp jeg å gå ut i permisjon midt i skoleåret, men kunne gå ut skoleåret. Pluss at mammapermisjonen tar slutt i sommerferien også, så Lille er over året gammel når jeg begynner på skole igjen. Hadde jeg født på høsten måtte jeg jo enten satt han i barnehage når han var mindre enn 1 år, eller begynt på VK II mye senere enn de andre, og prøvd å ta igjen det tapte.. Uhøvelig.

Mange mener at det er best å få vårbarn, fordi høstbarn må begynne på skole når de er litt yngre enn vår vårbarna. Undersøkelser sier også at mange høstbarn ofte sliter litt mer enn vårbarn på skolen, iallefall det første året.. Selv er jeg oktoberbarn, og har greid meg helt fint, har aldri slitt mer enn de andre på skolen av den grunn.

Det eneste jeg syntes var synd med å ha bursdag så sent på året var at jeg alltid var en av de siste som hadde bursdag... :ler: Sist til å bli tenåring, sist til å bli 18, begynte på VGS som 15 åring... Men likevel er jeg veldig glad i "måneden" min, høsten er jo favoritt-årstiden, tett etterfulgt av vinter. :)

Skrevet

Det geniale m/vårbarn er at sommeren kan nytes til fulle uten at barnet krabber/løper vekk fra den fredelige plassen i parken. :sjarmor: Neste sommer når barnet har fylt 1 år og barnet gjerne har lært seg å gå så er det ingen snø eller omfattende bekledning som hindrer det i utfoldelsen. :)

Det hadde ikke plaget meg å få vårbarn ved neste korsvei. ;)

Skrevet

Jo, og som flere over her nevnt også... Utroolig tungt å gå høygravid på sommeren! Huff.. Jeg var så veeldig stor i tillegg. Da jeg kom til sykehuset spurte jordmoren som møtte meg om jeg skulle ha tvillinger! :ler::overrasket:

I fjor sommer var det jo såå varmt! Jeg var i Tromsø på ferie hos broren min, som skulle gifte seg, og det var sol hele døgnet, og 25-30 grader i skyggen. Jeg este opp, og måtte gå i bryllupet med fin kjole og sandaler, for pynteskoene fikk jeg ikke over tærne engang! (enda jeg hadde kjøpt dem alt for store, i tilfelle jeg skulle hovne opp!) Vondt overalt, svett og sliten. :ler: Anbefales ikke! :)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg vil også ha vårbarn dersom jeg kan planlegge det

Skrevet

Jeg har hele tiden sagt at jeg gjerne ville ha et vårbarn om jeg kunne velge.

Sånn ble det ikke, snuppa ble født i november - og for meg er det helt perfekt nå! Vi fikk bruke vinteren til å "gå oss til", og nå som hun begynner å ville sitte oppe i vogna, så kan hun det uten å bli pakket helt inn! Hun kan få sitte på gresset ute til sommeren, og evt. lære å krabbe osv... I det hele tatt tror jeg det er en flott tid å begynne å bli mer nysgjerrig på, nå som våren kommer - istedenfor når vinteren kommer, og det er mørkere, mer innetid osv...

Ulempen er at hun sannsynligvis begynner å gå når det er snø, og det kan bli knotete i barnehagen. Men pytt, pytt...

Når dette er sagt: hadde jeg fått henne i april, så hadde jeg helt sikkert syntes det var like flott!

Skrevet (endret)

jeg syntes det var perfekt med januarbarn. Som en mor sa til meg da kan du gå inne i den lille lykkebobla di og bare bli kjent med babyen før våren komme og du er klar for lange trille turer. Og den tiden går jo så fort alikevel! og det stemmer.. Nå gikk jeg tur dagen etter jeg kom hjem jeg da. Var i god form etter fødselen, men det er jo helt individuelt! ;)

Mht til bhg tilvenning var det også perfekt, men jeg er så heldig at jeg jobber i en bhg som tar inne barn hele året..han begynte i februar i fjor og etter kort tid var det jo vår og alt ble lettere for han også ute i bhg. :)

- men når det er sagt tror jeg alle finner sin sjarm med sin tid på året barnet er født. For uansett er det fantastisk! ;) Nå vil jeg bare ha en baby til og når den kommer blåser jeg i, bare den kommer!

Endret av Kipa
Skrevet

Jeg ammet vårbarnet mitt, og på varme dager på sommeren gjorde jeg nesten ikke annet enn å amme eller trave rundt i stuen med en hylende baby.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...