Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mange av dere kristne sett den danske TV-serien "Charlot & Charlotte"? Den gikk på NRK for noen år siden.

Hvis dere har sett den, hva synes dere?

Serien handler jo nettopp om hvordan kristendommen/kristne mennesker kan ødelegge for menneskets selvstendige tankegang og frihet.

http://university.imdb.com/title/tt0115133/

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har mange av dere kristne sett den danske TV-serien "Charlot & Charlotte"? Den gikk på NRK for noen år siden.

Hvis dere har sett den, hva synes dere?

Serien handler jo nettopp om hvordan kristendommen/kristne mennesker kan ødelegge for menneskets selvstendige tankegang og frihet.

http://university.imdb.com/title/tt0115133/

Jeg har ikke sett denne TV-serien, men vil bare si at ingen har en større frihet enn kristne.

Gjest King James II
Skrevet (endret)
men vil bare si at ingen har en større frihet enn kristne.

Hva vet du om det. ?

Jeg kan ikke si noe aent at det du skriver der. Er rett og slett Idiotisk.

Endret av King James II
Skrevet
Hva vet du om det. ?

Jeg kan ikke si noe aent at det du skriver der. Er rett og slett Idiotisk.

Hva vet du om det, siden du ikke er kristen?

Gjest King James II
Skrevet
Hva vet du om det, siden du ikke er kristen?

Hvordan vet du at kristne er lykkeligere en de som ikke er det. ?

Jeg har vert kristen jeg søkte rundt i kristendommen i noen år. Og jeg var ulykkelig veldig ulykkelig., Det var først når jeg kom innom hindusimen da jeg fant min Guru Lahiri Mahasaya jeg begynnte og bli lykkelig.

En kristen er lykkelig i kristendommen. Ingentvil men og si at de som ikke er kristne er ulykkelige er bare tull.

Det er jo som for meg og si at alle som ikke er hinduer er naive tullinger.

Lykken er der man hører hjemme og om du hører hjemme i kristendommen og er lykkelig der. Bra for deg.

Men ikke kom her og si at man må vere kristen for og vere lykkelig.

Skrevet

Jeg vil anbefale alle, både ikke-kristne og kristne (men aller mest kristne kanskje?) til å se denne serien!

Den kan gi en liten aha-opplevelse og kanskje mane til ennå mer refleksjon. Men man må være tålmodig og se hele filmen (delt opp i 4 serier a' 30 min.).

:)

Skrevet
Hvordan vet du at kristne er lykkeligere en de som ikke er det. ?

Jeg har vert kristen jeg søkte rundt i kristendommen i noen år. Og jeg var ulykkelig veldig ulykkelig., Det var først når jeg kom innom hindusimen da jeg fant min Guru Lahiri Mahasaya jeg begynnte og bli lykkelig.

En kristen er lykkelig i kristendommen. Ingentvil men og si at de som ikke er kristne er ulykkelige er bare tull.

Det er jo som for meg og si at alle som ikke er hinduer er naive tullinger.

Lykken er der man hører hjemme og om du hører hjemme i kristendommen og er lykkelig der. Bra for deg.

Men ikke kom her og si at man må vere kristen for og vere lykkelig.

Nå var det frihet jeg skrev, og ikke lykke.

Skrevet
Jeg vil anbefale alle, både ikke-kristne og kristne (men aller mest kristne kanskje?) til å se denne serien!

Den kan gi en liten aha-opplevelse og kanskje mane til ennå mer refleksjon. Men man må være tålmodig og se hele filmen (delt opp i 4 serier a' 30 min.).

:)

Nå er det nok ikke alle som har mulighet til å se denne filmen.

Men hvilken aha-opplevelse fikk du?

Hvis det er en film som prøver å motbevise det som står i Bibelen, så er ikke det noe spesielt ved det. De fleste hedninger jobber jo med det.

Gjest Gjest_King James II_*
Skrevet
Nå var det frihet jeg skrev, og ikke lykke.

Skrev jeg lykke....?

Uansett så var det frihet jeg mente...Hvorfor jeg skrev lykke vet jeg ikke.

Skrevet
Nå er det nok ikke alle som har mulighet til å se denne filmen.

Men hvilken aha-opplevelse fikk du?

Hvis det er en film som prøver å motbevise det som står i Bibelen, så er ikke det noe spesielt ved det. De fleste hedninger jobber jo med det.

TV-serien/filmen prøver ikke å motbevise noe som helst. Det er en hyggelig serie i 4 deler, som gikk på NRK på 90-tallet. Den har fått internasjonal sukess også.

Jeg tror nok at man bør være litt mer intelligent enn gjennomsnittet for å kunne forstå alle poengene. Den er en lun og fin serie, som er litt dyp og har mange gode poeng.

Jeg vil anbefale den til alle kristne menigheter og til alle kristne individer! (Og andre. Den er på en måte ment å være til ettertanke.

Skrevet
TV-serien/filmen prøver ikke å motbevise noe som helst. Det er en hyggelig serie i 4 deler, som gikk på NRK på 90-tallet. Den har fått internasjonal sukess også.

Jeg tror nok at man bør være litt mer intelligent enn gjennomsnittet for å kunne forstå alle poengene. Den er en lun og fin serie, som er litt dyp og har mange gode poeng.

Jeg vil anbefale den til alle kristne menigheter og til alle kristne individer! (Og andre. Den er på en måte ment å være til ettertanke.

Da må jeg få takke for tilliten, siden du tror at alle kristne får med seg de fleste poengene.

Men siden denne serien gikk på 90-tallet, så sier min intelligens meg at jeg allerede er for sent ute til å se den.

Eller har du et tips?

Gjest Gjest_Simon_*
Skrevet

Hvorfor har ikke dere kristne sett serien da? Fordi de e redd eller ukultivert?

Skrevet
Hvorfor har ikke dere kristne sett serien da? Fordi de e redd eller ukultivert?

Nei, det er nok heller det at vi ikke sitter pal foran denne kassa til enhver tid.

Det finnes viktigere ting å foreta seg her i livet.

Har du forresten fått med deg alle programmene til Egil Svartdahl i TV-2?

Gjest Fride
Skrevet
Nei, det er nok heller det at vi ikke sitter pal foran denne kassa til enhver tid.

Det finnes viktigere ting å foreta seg her i livet.

Har du forresten fått med deg alle programmene til Egil Svartdahl i TV-2?

Ja, jeg har hvertfall sett programmene med Egil Svartdahl. Ikke fordi jeg synes de er så bra, men fordi jeg liker å studere hans personlighet og tankegang.

Jeg må si jeg finner den falsk og kunstig. Han har forsøkt å bli Norges svar på Dr. Phil med det gikk ikke så bra. Nå selger han foredrag til næringslivet isteden: han skal liksom fremstå som en kristen pastor som skal tjene penger på andres enkelhet:

Det blir enkelt, når mange stakkarslige, tilsynelatende takknemlige, mennesker (ansatte i bedrifter) sitter og tar i mot hans budskap. Det hele er kvasi, billig, dårlig og holder ikke mål i det hele tatt. Poengene hans mangler brodd og han blir aldri vår nye Dr. Phil, pastoren i 7th. Heaven eller Nordengen (presten). Svartdahl skor seg på andre menenskers elendighet og er bare en blant mange kristne som utnytter andres svakhet.

Programmene hans er patetiske.

Skrevet
Jeg har ikke sett denne TV-serien, men vil bare si at ingen har en større frihet enn kristne.

Det blir vel å skjære alle under en kam, KR-øst? Jeg har vært kristen hele livet. Jeg har trodd at Jesus døde for meg, og at han elsker meg, men jeg har langt ifra vært fri hele livet. Det finnes så utrolig mange skrevne og uskrevne lover i kristne forsamlinger rundt omkring. Og det er mange kristne som sliter med dårlig samvittighet for at de ikke strekker til eller fordi de ikke lever rett, eller ikke er like gode kristne som andre. Jeg har innsett at jeg er fri nå. Og jeg føler meg fri. Men det tok meg over tjuesju år å komme dit.

Gjest Gjest
Skrevet

:overrasket:

Jeg må si jeg føler med dere kristne. Dere sliter så mye. Får håpe det blir verdt det i deres tilsynelatende neste liv.

Glad jeg slipper sånt! Har det bra jeg, og er fornøyd!

Ikke-kristen, Olav

Skrevet
:overrasket:

Jeg må si jeg føler med dere kristne. Dere sliter så mye. Får håpe det blir verdt det i deres tilsynelatende neste liv.

Glad jeg slipper sånt! Har det bra jeg, og er fornøyd!

Ikke-kristen, Olav

Ikke skjær alle under en kam du heller nå da ;) Har det bra jeg, og har sluttet å slite. Vi er mennesker alle sammen, om vi kaller oss kristne eller ikke, og vi sliter i større eller mindre grad. "Kristne" er ikke en gruppe mennesker som tenker likt, føler likt og gjør de samme tingene.

Skrevet
Ja, jeg har hvertfall sett programmene med Egil Svartdahl. Ikke fordi jeg synes de er så bra, men fordi jeg liker å studere hans personlighet og tankegang.

Jeg må si jeg finner den falsk og kunstig. Han har forsøkt å bli Norges svar på Dr. Phil med det gikk ikke så bra. Nå selger han foredrag til næringslivet isteden: han skal liksom fremstå som en kristen pastor som skal tjene penger på andres enkelhet:

Det blir enkelt, når mange stakkarslige, tilsynelatende takknemlige, mennesker (ansatte i bedrifter) sitter og tar i mot hans budskap. Det hele er kvasi, billig, dårlig og holder ikke mål i det hele tatt. Poengene hans mangler brodd og han blir aldri vår nye Dr. Phil, pastoren i 7th. Heaven eller Nordengen (presten). Svartdahl skor seg på andre menenskers elendighet og er bare en blant mange kristne som utnytter andres svakhet.

Programmene hans er patetiske.

Det er utrolig hvor mye negativt dere ser i alle kristne. Og alltid blir det kritisert at kristne tar seg betalt for det de gjør. Det virker som om dere mener det hadde vært bedre at de kristne hadde gått på sosialen, enn å ta seg betalt for det de gjør.

Det er greit at du kritiserer måten han opptrådte på overfor de han holdt foredrag for, men så vidt jeg husker, så var dette første gangen han gjorde dette som ble vist på TV.

Jeg mener også at det var bedriftsledere og ikke bare ansatte han underviste.

Da er det vel drøyt og kalle disse for enkle stakkarslige takknemlige mennesker som blir lurt.

Måten du beskriver Egil Svartdahl på, røper din holdning til kristendommen mer enn til personen Svartdahl.

Hva ønsker du å oppnå med å sitte og se programmene hans, når du mener og tror at han er falsk?

Skrevet
Det blir vel å skjære alle under en kam, KR-øst? Jeg har vært kristen hele livet. Jeg har trodd at Jesus døde for meg, og at han elsker meg, men jeg har langt ifra vært fri hele livet. Det finnes så utrolig mange skrevne og uskrevne lover i kristne forsamlinger rundt omkring. Og det er mange kristne som sliter med dårlig samvittighet for at de ikke strekker til eller fordi de ikke lever rett, eller ikke er like gode kristne som andre. Jeg har innsett at jeg er fri nå. Og jeg føler meg fri.  Men det tok meg over tjuesju år å komme dit.

At du føler deg fri i dag, tyder på at du har forstått hva som har bundet deg tidligere.

Da må jeg spørre deg: Hva annet enn kristen tro gjør at du føler deg fri i dag?

Og er det noe av Jesu lære som har bundet deg, eller er det menneskelagde regler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...