Gå til innhold

Ikke pen nok?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, så får vi atter en gang konstatert at blant arbeidsgivere i Norge i år 2002 vurderes fremdeles utseendet som en kvinnes fremste kvalifikasjon.

Og dette er sannsynligvis mye mer utbredt enn vi liker å tro!

Damer! Enten dere liker det eller ei, det er fremdeles en lang vei å gå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes skikkelig "flott" ut :sjokk:

Folk som ansetter/ikke ansetter folk, pga utseende, kan umulig ha aktivisert den "lille nepa" øverst på skuldrene :tunge1:

Dette er bare så lavmål......å så tragisk........på grensen til å bli komisk

Tyder på at det en koblingsfeil i "toppetasjen", på noen her, spør du meg !!

Godt at jenta tok det som hun gjorde. Dette sier mye mer om de som ansetter folk, enn henne. Hun bør med rette være glad for avslaget.

Kan umulig være allrigth å jobbe i en sånt "hjernedødt miljø" heller ??

En ting er å vurdere om personen ser presentabel ut, mtp det å se velstelt ut, pen fremtreden, når man er i "serviceyrker" osv,

men å vurdere pen/stygg osv?????

Hallo...???

searching....searching....searching.....

piiiiiiiiiiiiiiip

no brain found !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg hørt om før også. Tror en lignende sak var oppe i media for et år siden. Vel, nå er jeg ikke så idnignert over denne saken. Har noen av dere forresten sett en tykk og mindre pen jente på match, vic, vero moda, bla bla. osv. Det har ikke jeg. Tror dette er en vanlig holdning blandt bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har sendt følgende e- post til House of Singles:

Jeg håper virkelig at dere akter å gi Katinka Tømmerbakk en offentlig unnskyldning for deres skammelige oppførsel. Deres butikk er en av svært mange "finere" butikker i Oslo med hjernedøde nek bak disken som knapt kan svare på ett enkelt spørsmål ang. klær. Og slike butikker trengs ikke.

Greit at dere selger finere klær (jeg har selv handlet mye hos dere) men da bør dere også ha kvalifisert personell bak disken som kan stil, snitt, mote, stoff, farger og hva som kan kombineres. Jeg har mer enn en gang opplevd ett oppgitt "hæ!" når jeg har spurt en av deres ekspedistiser om noe.

Milla Quincampoix, Homansbyen Oslo

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

care skrev:
Dette har jeg hørt om før også. Tror en lignende sak var oppe i media for et år siden. Vel, nå er jeg ikke så idnignert over denne saken. Har noen av dere forresten sett  en tykk og mindre pen jente på match, vic, vero moda, bla bla. osv. Det har ikke jeg. Tror dette er en vanlig holdning blandt bransjen.

Ja, Care. Dette er nok en holdning som er kjent i de "trendy" butikkene. Dessverre. Men jeg synes det er bra det settes mer søkelys på dette pisset! Dessuten er det jo ingen fasit for hvem som er PEN eller STYGG - det er snakk om smak og behag. Av den grunn, provoserer denne saken meg så voldsomt. Og at den jenta ble kassert som STYGG ? Viser jo at folk har svært forskjellig smak,- dog var det søstra til barbie eller kloningen til pamela de så etter ? Jenta så da representabel og ordentlig nok ut hun, i tillegg til å ha relevant erfaring. Sære greier dette her. Mitt inntrykk er også at de heller ansetter såkalte "pene" folk (som ikke nødvendigvis ikke er så pene i alles øyne) med liten kunnskap og interesse / viten for det de jobber med. Jessda... Får ikke mye ut av en handel med styla snupper som synes det å snakke om gårsdagens party med venninne på telefonen er høyere prioritert enn kundebehandling. Og et lite smiiiil kunne også vært på sin plass!

Skjerpings til handelsstanden :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det som feiler dere?

Hun hadde bra kropp, så er det også plutselig galt?

At dere klarer å se dette som kjønnsdiskrimminering viser bare hvor lite bakkekontakt dere har.

Man bør ha et attraktivt utseede dersom man skal jobbe for husets single..

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco, Waco, Waco, det er da vel ingen som nevner kjønnsdiskriminering her ?

:ler:

Skjønner ikke hvor du har fått det fra........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Får inderlig håpe jenta får en ordentlig jobb i en butikk der hennes kvaliteter og egenskaper / erfaring blir satt pris på.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Etter ett slikt oppslag i Aftenposen vil nok flere forretninger ta kontakt med henne og tilby henne jobb.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

jeg fatter fanden ikke at butikken kunne la ett sådant dokument som så virkelig avslørte hvordan de vil sine ekspiditriser skal se ut komme i hendene på en jobbsøker.

Du snakker om å drite på draget....

D er nesten så jeg føler m dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
jeg fatter fanden ikke at butikken kunne la ett sådant dokument som så virkelig avslørte hvordan de vil sine ekspiditriser skal se ut komme i hendene på en jobbsøker.

Du snakker om å drite på draget....

D er nesten så jeg føler m dem.

Som sagt, så er jo ikke det jo ikke de glupeste menneskene som jobber i butikk, så en slik glipp overrasker meg ikke. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie
  Sitat

Som sagt, så er jo ikke det jo ikke de glupeste menneskene som jobber i butikk, så en slik glipp overrasker meg ikke. :lol:

jo men d skal da virkelig ikke gå an....

Alle butikksjefer og andre som har med ansettelser i serviceyrker bør virkelig passe seg nu altså, for dette håper jeg da har satt en viss presedens.....

:kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant fra et filosofisk perspektiv å iakta disse kvinner som er så bekymret for at utseende skal ha en betydning for ansettelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie
  Sitat
Det er interessant fra et filosofisk perspektiv å iakta disse kvinner som er så bekymret for at utseende skal ha en betydning for ansettelser.

Hvem puttet på deg penger da, Waco?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Sitat

Og den kommentaren kom fra kongen av kvinnediskriminering :ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi diskutere saken her, eller ta Waco?

Vi diskuterer denne saken, hva?

Jeg synes saken var nitrist - og nå var hun intervjuet på TV2 nyhetene også. Jeg vet at jeg konkret har blitt vurdert etter utseende og stil på en jobb. Det var ikke i en butikk, men for en jobb hvor jeg skulle fronte en del, være et ansikt utad, synes som representant for bedriften. Jeg var moderne og pent kledd, jeg kan te meg (har fått god oppdragelse) og jeg smiler pent. Stygg eller pen? Tja, det kan man sikkert diskutere - men jeg passet altså ikke inn i bedriftens profil.

Naturligvis ønsket jeg ikke heller å jobbe der - men ikke vær så naive at dere tror dere ikke blir vurdert etter sånne ting. Det er helt vanlig, og kamufleres under "personlige egenheter" - "personkjemi" og andre diffuse formuleringer.

Man blir også nektet jobb hvis man er nygift, i 30-årene og enda ikke har barn. Nei, selvsagt er ikke det lov, men man har alltid grunnene over som en unnskyldning - selv om man vet man er best kvalifisert.

Heldigvis har jeg dog aldri funnet kommentarer om kroppen min på returnert søknad. Bare det å sende den tilbake til henne er jo rimelig hjernedødt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun ville hinte Tusenfryd?

Forresten, de som abonnerer på papirutgaven av aftenposten, har sikkert også lagt merke til noe annet interessant. Skandinaviske jenter livnærer seg på yen og luksusliv i Tokyo. Intervjuobjektet, heretter kalt respondenten fortalte at hun omtaler dem som frosketryne og Yuko 1,2,3 og fire. Respondentens jobbkrav var lyst hår og sjarm, og jeg tror nok barklubbeierne setter pris på litt skjønnhet også. Alle vet at dette er falskneri og bedrageri. Bortsett fra at i japan er alle klar over, de vet at damer lar seg kjøpe for penger, de prøver ikke å legge skjul på det, slik som dere gjør.

Respondents jobb er kun tillagt spesielle mennesker med spesiell utstrålning og sjarm som er forut få mennesker.

Hvorfor er det ingen som klager på dette yrket da? Tror dere at dere hadde klart å beholde en slik jobb i tokyo, eller i det hele tatt FÅTT jobben, men den innstilling dere viser meg?

Nei, det er bare veldig få kvinner som har psyke nok til å overleve i enn mannsverden, i andre deler av verden (f eks i vesten) er dere kvinner tilgodesett med så mange tilrettelegginger at dere rett og slett kjeder dere.

Mangel på intrigemakeri kan knekke mang en kvinnelyst.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

I den jobben var ett godt utseende (les skandinavisk) ett must.

"jobbsøkerne" og arbeidsgiverne vet om d

I ett serviceyrke som å stå i en butikk skal ikke ett menneskes utseende bli vektlagt i større grad enn å legge merke til at søkeren tar nøye på hygienen.

Å sammenligne disse to tilfellene blir som å sammenligne en fisk med en sykkel.

totalt idiotisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...